היסטוריה וארכיאולוגיה

מערכת תת-קרקעית מתקופת בית שני נחשפה ליד הכותל המערבי

המערכת הייחודית התגלתה למרגלותיו של מבנה ציבור בן 1,400 שנה, בסמוך לכותל המערבי. להערכת החוקרים, המתחם החצוב היה בשימוש תושבי ירושלים בתקופה הרומית הקדומה: "עושר הממצאים פותח צוהר לחיי היום-יום של תושבי העיר הקדומה"

עבודות החפירה והשימור (צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)עבודות החפירה והשימור (צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)
אא

(קרדיט סרטון: רשות העתיקות. צילום ועריכה: יניב ברמן)

מערכת תת-קרקעית ראשונה מסוגה, שנחצבה לפני כ- 2,000 שנה, נחשפה בסמוך לכותל המערבי. על פי הערכת החוקרים, המתחם החצוב היה בשימוש תושבי ירושלים בתקופה הרומית הקדומה, ערב חורבן ירושלים ובית המקדש השני. המערכת נחשפה מתחת לרצפתו של מבנה גדול ומרשים מהתקופה הביזנטית.

המערכת התגלתה במהלך החפירות שמנהלת רשות העתיקות במתחם "בית שטראוס", תחת לובי הכניסה לאתרי מנהרות הכותל‏.  החפירות במקום חודשו לפני כשנה, ומי שחשפו את התגלית היו חניכי מכינות קדם-צבאיות מירושלים שהשתלבו בחפירות. המערכת שגילו מורכבת מחצר פתוחה ומשני חדרים, המסודרים בשלושה מפלסים אחד מעל לשני, וביניהם מקשרים גרמי מדרגות חצובים.

כותרת עמוד מתקופת בית שני (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)כותרת עמוד מתקופת בית שני (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)

ד"ר ברק מוניקנדם-גבעון ותהילה שדיאל, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, מבהירים כי "מדובר בממצא ייחודי. זו הפעם הראשונה שנחשפת מערכת תת-קרקעית בסמוך לכותל המערבי. צריך להבין שלפני 2,000 שנה, כמו היום, נהגו לבנות בירושלים מאבנים. נשאלת השאלה, לצורך מה הושקעו מאמצים ומשאבים גדולים בחציבה של חדרים תת-קרקעיים בסלע הקשה".

לדברי ד"ר מוניקנדם-גבעון, "עושר הממצאים שמתגלה בחפירה פותח צוהר לחיי היום-יום של תושבי העיר הקדומה. בין השאר מצאנו כלי בישול עשויים חרס צרוף, עשרות נרות שמן למאור עשויים חרס, ספל עשוי אבן המוכר בשם ספל מידה, ושבר של קלל ששימש לנטילת ידיים ושמירת מים אשר שימשו כחלק מהלכות שמירת הטהרה בירושלים של ימי הבית".

כוס מידה מתקופת בית שני (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)כוס מידה מתקופת בית שני (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)

בפתח הכניסה למתחם החצוב נמצאו שקעים, שנועדו לקבע צירי דלתות ובריחים. בדפנות נחצבו נישות מעוגלות וריבועיות, שקעים משולשים להנחת נרות למאור, וכן שקעים מאורכים לתליית מדפים. ממצאים אלה מרמזים, כי המערכת החצובה בסלע הייתה בשימוש יומיומי. "אולי היא שימשה כמזווה למבנה עילי שלא שרד, או כחלל חצוב שאפשר חיים בתת הקרקע", מוסיפים הארכיאולוגים.

משקולת מתקופת בית שני (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)משקולת מתקופת בית שני (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)

המערכת החצובה כוסתה במלואה ברצפת פסיפס לבנה של מבנה ציבורי מונומנטלי רב רושם, שנבנה בסוף התקופה הביזנטית, לפני כ- 1,400 שנים, ושופץ במהלך התקופה העבאסית, לפני כ- 1,250 שנים. במהלך התקופה הפאטימית (המאה ה- 11 לספירה) המבנה חרב, והממצאים שבו כוסו במפולת אדירה, עד לחשיפתם במהלך החפירה הארכיאולוגית.

נרות למאור מהתקופה העבאסית, מעוטרים באשכולות ענבים (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)נרות למאור מהתקופה העבאסית, מעוטרים באשכולות ענבים (צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)

מרדכי (סולי) אליאב, מנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי, אמר: "אני מתרגש, ערב יום ירושלים, לחשוף בפני עם ישראל אוצר חדש של ממצאים מרשימים ומרתקים ששופכים אור על חייה של ירושלים של מטה לאורך הדורות בכלל, וערב חורבן הבית בפרט. ממצא זה ממחיש ביתר שאת את החיבור העמוק של היהודים לירושלים בירתם. גם כשפיזית היו עליה הגבלות שונות, התפילה מעולם לא פסקה למרגלות שריד בית מקדשנו, וזוהי עדות מוחשית לכך".

תגיות:ירושליםמנהרות הכותל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה