עובדות ביהדות

הקליפה, הגרעין, הענפים והמיץ: 10 עובדות שיפעימו אתכם

הפירות, הענפים, הקליפה, והגרעין: חכמתו ואהבתו של בורא עולם נגלים אלינו מהתבוננות בפירות העץ

(קרדיט צילום: shutterstock)(קרדיט צילום: shutterstock)
אא

פירות האילן הם המחשה שניתנת לנו מאת ה' יתברך כדי להראות לנו את ידו בעולם, בטבע ובבריאה. הרב אביגדור מילר זצ"ל, מגדולי בעלי המחשבה בדור הקודם, מציין 10 נקודות נפלאות, אותן ניתן ללמוד מהתבוננות בפירות.

1. פלאי הפרי: הפירות ראויים לאכילה כמו שהם, ללא כל הכנה ועיבוד. עוד בהיותו תלוי על ענפי העץ, הוא כבר בשל, ומוכן לאכילה מיד ברגע הקטיפה.

2. נפלאות הענפים: במשך חודשים תלוי הפרי בענף בחוזקה רבה, כך שאף אם נרעיד את ענפי האילן לא ייפלו הפירות כל עוד אינם בשלים. והנה, משעה שהפרי הבשיל - הרי הוא משתחרר מעצמו ונושר מטה. מטרת הענפים היא כפולה: גם לאחוז בפרי, וגם להוות מעין צינור אשר דרכו יונק הפרי מן האדמה.

3. הסודות שבקליפות: מטרת הקליפה להגן על האוכל שבתוכה, כי תיכף כשמסירים הקליפה – מתחיל האוכל להירקב ולהתקלקל, אבל עם הקליפה יכול התפוח להתקיים זמן רב.

4. בנוסף, תפקיד הקליפה הוא להגן על הפרי מן המים, כי הקליפה ספוגה שמן, וטבע השמן לדחות את המים, ולכן יכולים הפירות להות מחוברים לעץ זמן רב, כשהרבה גשמים זולפים עליהם, אבל אין המים חודרים לתוך הפרי כלל.

5. עוד מנפלאות הקליפה: העובדה המופלאה שכל עוד לא נחתכה קליפתו, יישאר התפוח טרי ורענן למשך תקופה ארוכה. הקליפה היא מעין אריזה מופלאה השומרת על איכותה של המתנה.

6. נקודה נוספת היא שהפרי בלי קליפתו לא גורם לתיאבון, ורק כשהאוכל עטוף בקליפה - הוא נעשה תאווה לעיניים. מסיבה זו יש ריח נעים בקפה, כדי לגרור תאוות האוכלים, כי עיקר ריח הפרי לא באוכל ואלא בקליפה.

נדמיין לעצמנו: אילו נכנס אדם לחנות וראה קופסת אוכל, שכרוכה בניר שעווה המגן על הקופסה והאוכל, ובעקבות השעווה אין מים נכנסים לתוך הקופסה, ומראה הכריכה הוא רב גוונים למשוך תאוות הקונה - בוודאי ידע שיש אומן חכם סידר את הסדר הזה, וכל שכן אם היתה הכריכה יכולה להודיע על מצב האוכל אשר בתוכה – בוודאי היו בני אדם מתפלאים על האומן הנפלא ומכירים חכמתו ויכולתו ומשבחים אותו.

7. נפלאות המיץ: וכשפותחים את הקליפה מוצאים בתוכה מאכל ומשקה ערב ומועיל, מסודר בסדר נכון עד להפליא. כי אין המשקה נשפך ומתגלגל בתוך הקליפה, אלא הוא כָּנוּס לתוך האוכל, וממוזג עימו באופן נאות ומסודר, עד שיכולים לחתוך את הפרי לחלקיו, והמשקה אינו נשפך לאיבוד.

כל פרי מלא בנוזל: יש בו נוזלים כה רבים עד שהתפוז הוא כמעט כוס מלאה מיץ. אלא שהמיץ כלוא בחכמה אלוקית בתוך שקיקים זעירים. אילו פתחנו בקבוק של מיץ תפוזים, היה המיץ נשפך מיד לכל עבר. ואולם בשעה שנחתוך תפוז לשניים לא יישפך המיץ, לכל היותר רק טיפה או שתיים. והנוזל הזה - מיץ הפירות - איננו סתם מי סוכר. הוא מיץ בריא, מלא ויטמינים מזינים, מלאי חיות.

 

האם יש באפשרותו של בשר ודם ליצור תפוח?

8. קסם הגרעין: כאשר נחתוך את הפרי ונבוא לאכול את תוכו, יהא עלינו להשליך תחילה את הגלעין או את הזרעים אשר בתוכו. אותם גלעינים המושלכים על ידינו כלאחר יד, הרי הם כקופון המזכה אותנו בפירות נוספים, בעתיד: לכשיגיע הזרע אל האדמה, ישריש וינבט, סופו שיצמח הימנו אילן צעיר, במקום ההוא בו נטמן הזרע.

9. הגרעין עשוי מחומר קשה, אותם לא יכולות שיני האדם ללעוס. זוהי כוונתו של האומן הפלאי ברוך הוא - להציל את הזרע עבור העתיד. כן יש לשים לב שהכתלים הקשים מגינים על הזרעים משיני האוכלים וגם ממשקה הפרי - אשר מפני החומציות שבו היה משחית את הזרע. כמה נפלא שהגרעין עטוף בכתלים חלקים וחזקים, המפרידים בין בשר הפרי ובין הזרעים, והזרעים עצמם לבושים כסות מיוחדת, חזקה כמין עור, ועומדים הכן לנטיעה באדמה להתחיל את המחזור מחדש.

ודמיין, באותו הקונה שלקח קופסת אוכל מן החנות, ואחר שגמר לאכול כל מה שבתוכה הציץ בה וראה שם פתקה הנותנת לו את הזכות לקבל בחינם עוד קופסה כמותה – כמה היה שמח ומשבח לאומן על זה.

כן הגומר את הפרי ויורק את הזרעים על הארץ – יש לו להכיר את הסדר הנפלא והחסד הבלתי פוסק אשר בו. הנה ראינו את תכלית האכילה ותכלית ההכנה לצמיחת אילן לדורות הבאים.

האם יש באפשרותו של בשר ודם ליצור תפוח? האם תוכל חברת דוּפּוֹנְט ליצור אי פעם תפוח? האם אי פעם יוכלו לברוא תפוח? לעולם לא! זו יצירה נפלאה, מלאה חכמה אלוקית ותכנון רוחני. ידע רב כל כך דרוש לשם כך, שבשר ודם לא יידע אותו לעולם, אף לא כדי ליצור ולו אחד מכל הפירות שבעולם.

10. אין סדר בלי מסדר: והנה ההולך בישימון, מקום לא דרך אדם שם, ופתאום רואה שורת עשר אבנים מסודרות על הארץ, ועליה שורת 9 אבנים, ועליה 8, וכן שורה על גבי שורה, כל אחת מתמעטת, עד שבשורה העליונה יש אבן אחת. אזי יאמר הראוה מי עשה זאת? אף על פי שאינו רואה אלא הפשוט והפחות שבסדרים, מכל מקום אף הפחות שבסדרים מורה על מסדר, כי אין סדר בלי מסדר. קל וחומר אם יראה בנין גדול שיאמר: "מי הוא בעל הבריאה?"

כך בא אברהם אבינו, והסתכל בפרטי הבריאה אחד לאחד, והעניק בהם והכיר בכולם סדר נפלא עד שזכה להכיר את בעל הבירה מתוך מעשיו, ואז הציץ עליו בעל הבירה ואמר: "אני הוא".

מעולם לא ראינו שיש בורא עולם. האם הוא אכן קיים? 5 הדקות הללו יתנו לכם את ההוכחה המוחצת ביותר. אסור להחמיץ:

תגיות:תפוחנפלאות הבריאהפירותהרב אביגדור מילר זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה