חינוך ילדים

הילד המיוחד במשפחה - האתגר וההזדמנות, חלק ב’

איך אפשר לסייע לאחים של הילד המיוחד להתמודד עם הקשיים והמורכבויות הנלווים לחיים עם אח מיוחד?

  • ט"ז סיון התש"פ
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

למאמר הקודם בסדרה, לחצו כאן.

ההורים בבית הם כמגדלור. ניתנה להם הזכות להאיר לילדיהם את הדרך, לתת להם כיוון, דרך ותפיסת עולם.

במאמר זה נפרט איך בכוחם להאיר ולסייע לאחי הילד המיוחד, לצמוח מתוך האתגר.

ממש כפי שההורים חווים לעיתים מצוקה ודאגה אודות ילדם המיוחד, כך גם אחיו מתמודדים עם מחשבות ורגשות דומים. בכל גיל ישנם עניינים שונים המטרידים אחים של ילד מיוחד, והם מתמודדים עם קשיים בעלי אופי אחר. על כן, חשוב שההורים יהיו רגישים לכך ויציעו סיוע בהתאם.

* תקשורת בין בני כל המשפחה חשובה מאוד, במיוחד במקרים בהם אחד הילדים הינו מוגבל ובעל צרכים מיוחדים. לא קל לעודד את הילדים לספר את הדברים שעל לבם, ולאפשר תקשורת פתוחה וטובה בין בני הבית, אך זוהי מטרה חשובה מאוד. תקשורת פתוחה היא מיומנות חשובה שכדאי לפתחה.

אחת הדרכים לפיתוח ולהעמקת הקשר עם הילדים היא "זמן איכות". חשוב כי ההורים יקדישו מדי פעם "זמן מיוחד" לכל אחד מהאחים, זמן אישי זה עם ההורה נוטע בילד את תחושה כי גם הוא מיוחד ואהוב על הוריו, ומהווה מסגרת זמן המאפשרת תקשורת פתוחה וקרובה.

* כפי שהוזכר במאמר הקודם, במשפחות רבות בהן גדל ילד מיוחד, קורה שהאחים הבריאים מנסים "לפצות" את ההורים על התמודדותם המורכבת, להקל עליהם ולשמח אותם בהישגים טובים במיוחד. זה עשוי להתבטא בחשש לבקש עזרה בשיעורי בית, בהימנעות מלשתף את ההורים בבעיות ובקשיים "רגילים" עם חברים ובנטייה להתאמץ ללא גבולות, להצטיין בלימודים ועוד. ההורים יכולים לסייע לילדיהם בכך שיעבירו להם מסרים ברורים הנוגעים לציפיות תואמות מהם, שיספקו תמיכה רבה ויפגינו שמחה ואהבה רבה שאינם מותנים בהישגיהם.

* חשוב לספק לילדים הזדמנויות לפגוש אחים נוספים החולקים התמודדות דומה: הורים רבים מציינים כמה חשוב להם הקשר עם הורים אחרים המגדלים ילד עם צרכים מיוחדים, והמתמודדים עם סוגיות המשותפות גם להם. במסגרת זו הם זוכים לתמיכה, מקבלים עצות מועילות, מרגישים נוח יותר לחלוק את רגשותיהם ומרגישים כי "אינם לבד". לאחי הילד צרכים דומים להשתייכות ולשיתוף. חשוב מאוד לספק עבורם מסגרת השתייכות מתאימה. ילדים חשים הקלה רבה כשמכירים בכך שילדים נוספים חווים קשיים הדומים לשלהם.

* חשוב לאפשר לאחים בבית לקיים קשרים "נורמליים" ביניהם. בכל מערכת יחסים בין אחים ישנן מריבות, תחרות, בקשות מההורים לשפוט ולהתערב… כל אלו קיימים גם במערכת יחסים בין אחים. לעיתים ההורים נוטים להגיב באופן מידי ולגונן ביתר שאת על הילד המיוחד. הם מבקשים למנוע כל מצוקה או כאב נוספים בחייו, ועל כן דורשים מאחיו לוותר לו בכל מקרה, לא להוציאו מהמשחק, לתת לו לנצח וכו'. חשוב לזכור כי התנסות רגילה בקשר שבין אחים מרחיבה את המיומנויות החברתית של הילדים ומכשירה אותם להתמודדות טובה יותר עם החיים החברתיים בחוץ. בנוסף, על ההורים להיות ערים לכך שהאחים נוטים לחוות רגשות אשמה רבים לאחר מריבה עם אח מיוחד או התפרצות כלפיו. יש לשוחח אתם על כך, ולתת לגיטימציה גם לקיומם של רגעים כאלו בין אחים.

* והעיקר, אם-אמון-אמונה - בכוחם של ההורים ובעיקר של האם, לטעת אמון בילדים, בכוחותיהם שניתנו להם משמים, ע"מ להתמודד עם האתגר. הורים שזוכים להעמיק בילדיהם את האמונה שהכל מושגח ולטובה, מסייעים להם לקבל באהבה את התפקיד ולהפנים שזו הזדמנות לפיתוח מיומנויות וכישורים בין אישיים ולצמיחה מן האתגר.

דינה רודא היא פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית B.C., יועצת חינוכית, מאבחנת דידקטית ומבדקי MOXO

תגיות:חינוך ילדיםילד מיוחד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה