חינוך ילדים

הילד המיוחד במשפחה - האתגר וההזדמנות, חלק א’

בפני אחים לילדים מיוחדים עומדים אתגרים רבים – קשיים אישיים, משפחתיים וחברתיים שמקשים עליהם. מהם האתגרים הללו?

  • ט' סיון התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משפחה בה נולד ילד מיוחד, מתמודדת עם אתגרים המצריכים היערכות מחודשת בתוך המשפחה. נוכחות של אח עם נכות התפתחותית משפיעה על התפתחותו של כל אחד מן הילדים במשפחה. אך כשם שהשפעה זו עלולה להיות מקור לקשיים ולמצוקות, היא יכולה להיות חיובית ומעודדת צמיחה.

מחקרים מעידים כי אחים במשפחות שבהם גדל ילד מיוחד, פיתחו בעצמם יותר בגרות אישית, ביטחון עצמי ועצמאות. הם בעלי סבלנות יותר מאשר ילדים אחרים, בני גילם. הם בעלי רגישות גבוהה למצוקות האחר ועם סובלנות להבדלים בין אישיים.

עם זאת, מתמודדים האחים עם אתגרים רבים:

  • ראשית, קיימת אצל אחים אלו תחושת החמצה על כך שהקשר שלהם עם אחיהם לעולם לא יהיה קשר רגיל בין אחים. בגילאים צעירים הם מביעים משאלה כי האח "יתרפא" ויהפוך להיות "כמו כל הילדים", גם אם שוחחו איתם על כך והם יודעים שזה לא יכול לקרות. הם יכולים לנסות לשחק אתו בצורה שאינה מתאימה לו ולחוות תסכול כאשר אינם מצליחים.
  • עד גיל 5, רוב הילדים אינם שיפוטיים בנוגע לאחיהם ונהנים מחברתו. בסביבות גיל 6 הם כבר מודעים יותר לקשיים של אחיהם, ולעיתים קרובות מתביישים בהתנהגותו בחברה או במראהו, וחלקם אף יימנעו מלהזמין חברים הביתה או ליצור קשרים חברתיים חדשים, מה שעלול לפגוע בביטחון העצמי שלהם.
  • לעיתים קרובות, תשומת הלב והזמן הרב שההורים מקדישים לאח עם הצרכים המיוחדים יוצרים אצל יתר האחים רגשות של קנאה וכעס שעלולים אף להיות מלווים ברגשות אשמה, כי "איך אני יכול להרגיש טוב כל כך, כשלאחי ולהורים קשה כל כך?" ילדים רבים מנסים לפצות את ההורים על הקשיים של אחיהם, תוך השקעת מאמצים אדירים להצטיין בלימודים או בתחומים אחרים. לעיתים הם גם מקבלים על עצמם אחריות שלא תמיד תואמת לגילם.
  • ילדים צעירים עלולים לפתח חרדות שגם הם ילקו באותה התסמונת או שיופיעו אצלם התנהגויות, בעיות רפואיות וקשיים מהם סובל האח.
  • חלק מהאחים גם מדווחים על תחושת בדידות והרגשה שהם "לא כמו כולם", ואף אחד בסביבתם לא יכול להבין איך זה לגדול עם אח מיוחד.

בשבוע הבא נכיר את הכלים שמסייעים להפוך את האתגר להזדמנות, המאפשרת צמיחה והתפתחות אישית.

דינה רודא היא פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית B.C., יועצת חינוכית, מאבחנת דידקטית ומבדקי MOXO.

תגיות:אחיםחינוך ילדיםילד מיוחד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה