בריאות ותזונה

רוצה להכין את גופך להריון? כך תעשי זאת בצורה נכונה

רוצה להכין את עצמך ואת גופך להריון? תזונה בריאה, תוספי תזונה, פעילות גופנית ושחרור מתחים יעזרו לך לשפר את הבריאות, להגביר פריון ולהעניק התחלת חיים מיטיבה לתינוקך

  • ד' סיון התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ההכנה ללידה היא נפוצה ומקובלת כיום. חשוב גם לזכור שהכנה להריון חשובה מאוד לאם ולתינוק העתידי.

כתבה זו מיועד לכל אישה החושבת על הריון ורוצה להתכונן אליו באופן המיטיב ביותר. אם את נשואה טרייה החושבת על ההיריון הראשון, או שאת כבר אמא הרוצה הריונות נוספים, או אפילו רווקה שרוצה להכין את גופה להריון עתידי – מומלץ בחום לקרוא את סדרת הכתבות הכוללת מידע מעשי שניתן ליישמו באופן יומי על מנת להכין את גופך ולהגביר את הפריון והפוריות.

ארגון הבריאות העולמי (The World Health Organization) – או בקיצור WHO, מייחס חשיבות רבה ל-1,000 הימים הראשונים של התינוק. ימים אלו כוללים את 9 חודשי ההיריון, ואת השנתיים הראשונות בחיי התינוק. זוהי התקופה בה מתגבש ה"שורש" שממנו יצמח האדם, ובה בונים את היסוד ממנו ייבנה האדם. במהלך ההיריון נבנים איברי העובר, כולל שרירים, רקמות וגידים הקשורים למערכת השלד, שהיא בסיס האדם.

הוכח מדעית שתזונת האם ותוספי התזונה שהיא לוקחת לפני ובמהלך ההיריון משפיעים רבות על ההתפתחות הקוגניטיבית (שכלית), המוטורית (תנועתית) והסנסורית (תחושתית) של העובר. תזונת האם והתינוק בשנתיים הראשונות של חיי התינוק גם משפיעה רבות על סוגי התפתחות אלו – ולכן חשוב מאוד להיות מודעים לכך, ולאכול בהתאם.

כיום, אישה שרוצה להכין עצמה להריון ולהתכונן אליו צריכה לשמור על תזונה בריאה לפחות 3 חודשים לפני מועד הכניסה הרצוי להריון, ורצוי הרבה לפני כן.

זאת מכיוון שהתזונה המערבית אינה בריאה, ולרוב כוללת:

  • אוכל מתועש שאינו מכיל ויטמינים ומינרלים בסיסיים החיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף.
  • אוכל מעובד, שלרוב מעלה את המדד הגליקמי, כלומר את רמת הסוכר בדם, ועלול לגרום למחלות כגון סכרת או סכרת הריון.
  • פחמימות "ריקות" הכוללת קמח לבן ודגנים מעובדים נוספים שאינם כוללים ויטמינים וערכים תזונתיים נוספים שכן נמצאים בדגנים מלאים וחשובים לתפקוד תקין של הגוף.
  • אוכל לא בריא כגון חטיפים, מאפים, שוקולד ושתייה מוגזת שהרבה פעמים כולל כמויות גבוהות של סוכר הגורמות לרמות סוכר גבוהות בגוף שהן גורם למחלות שפע (מחלות הנפוצות בחברות בהן יש שפע של מזון. התסמינים שלהם יכולים להיות כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה ועוד). בנוסף הגוף לא תמיד מצליח לעכל אוכל זה ולהפרישו החוצה ואז הוא נהפך לפסולת השוקעת ונספגת במעי.
  • חומרים משמרים וצבעי מאכל – שלא רק שאינם מוסיפים בריאות אלא עלולים לפגוע בגוף בכמויות גדולות.

לכן משרד הבריאות ממליץ על התזונה הים תיכונית כתזונה הבריאה ביותר, ובמיוחד לנשים בגיל הפוריות הרוצות להביא ילדים לעולם.

המונח "תזונה ים תיכונית" הוטבע על ידי החוקר האמריקאי אנסל קייס וצוות הרופאים הבינלאומי שעבד איתו לאורך עשרות שנים במסגרת "מחקר 7 הארצות". זהו המחקר המדעי המקיף הראשון שהוכיח את הקשר בין תזונה לבין מחלות כגון מחלות לב וכלי דם, ואפילו אלצהיימר ודמנציה, וקבע באופן חד משמעי שתזונה בריאה יחד עם אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית והימנעות מעישון ואלכוהול מונעים מחלות, עוזרים להתמודד איתן כשהן כן פורצות, משפרים את כושר ההחלמה של הגוף ומאריכים את תוחלת החיים.

התזונה הישראלית קרובה לתזונה הים תיכונית, וכדאי ליישם את הדגשים הבאים כדי לאכול בריא, להגביר את סיכויי הפוריות ולהעניק לעובר ולתינוק את תנאי ההתפתחות המיטיבים עבורו:

  • להרבות באכילת ירקות ופירות טריים בצבעים שונים – הפיגמנטים מעניקים לפירות ולירקות את הצבעים שלהם. הפיגמנטים הם גם נוגדי חמצון חשובים המנטרלים רדיקאליים חופשיים הפוגעים בתאים בגוף וגורמים למחלות רבות כגון סרטן. כך לדוגמה הליקופן הוא פיגמנט ממשפחת הקרוטנואידים המאופיינת בצבע אדום מבריק. הליקופן המצוי בעגבניות ובפירות אדומים אחרים כגון אבטיח, אשכולית אדומה וגמבה. בין היתר, לליקופן יש השפעה נוגדת חמצון והוא שומר גם על בריאות העצם ותפקוד המוח. לכן אכילת פירות וירקות טריים במגוון צבעים משפרת את תפקוד מערכות הגוף השונות ומחזקת אותם.
  • לאכול כ-8 פירות וירקות טריים ביום – זה לא הרבה כפי שזה נשמע כאשר פורסים כמות זאת לאורך היום. אפשר לאכול 2 ירקות כגון פלפל או מלפפון יחד עם לחם מחיטה מלאה בארוחת הבוקר, או לחילופין בננה ותפוז או כל פרי כדי לפתוח את הבוקר עם קלוריות המעניקות אנרגיה בריאה לגוף, להוסיף סלט של שתי ירקות לארוחת צהרים וגם לארוחת הערב. את 2 הפירות הנותרים, כגון תפוח או אגס אפשר לאכול כארוחת ביניים בין הארוחות ולהוסיף להם חופן שקדים ואגוזים לא קלויים ולא מומלחים.

המלצות תזונה אלו מיועדות לנשים בריאות החושבות על הריון ורוצות להכין את גופן אליו. נשים בעלות מחלות שונות כגון סכרת חייבות להתייעץ עם הרופא שלהם לפני יישום המלצות אלו.

בהצלחה רבה!

תגיות:הריוןתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה