חדשות בריאות

קריאות לראש הממשלה: פתחו את בתי הכנסת, בכפוף להנחיות

יוזמות ועצומות שונות פונות לראש הממשלה בקריאה: הכניסו את החזרה לבתי הכנסת בתוכנית החזרה לשגרה

  • כ"ג אייר התש"פ
בני ברק, מתפללים מחוץ לבית הכנסת (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)בני ברק, מתפללים מחוץ לבית הכנסת (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אא

משבר הקורונה כמעט מאחורינו: המשק נפתח מחדש, התחבורה הציבורית פועלת כמעט כסדרה, הקניונים, השווקים, מוסדות החינוך, ואפילו חופי הים נפתחים. אם כן, עולה השאלה הכואבת: מדוע בתי הכנסת לא נפתחים לתפילות ושיעורים, כמובן תחת הנחיות קפדניות לשם שמירת הבריאות?

תפילה בציבור היא מצווה, זכות וחובה. מעל 40% מהאוכלוסייה הישראלית עומדת ותוהה: מדוע מפגשים והתקהלויות לצרכי מסחר לשם פרנסה – מותרים; ואילו תפילה ולימוד תורה בבתי הכנסת – אינם מותרים?!

העצומות קוראות לראש הממשלה להכניס את החזרה לבתי הכנסת לאלתר בתכנית החזרה לשיגרה, כאשר הקריטריונים יקבעו כמובן על ידי גורמי המקצוע בהתאמה לקריטריונים שיונהגו בתחומי המסחר.

בתוך כך, במועצה לביטחון לאומי נערך היום (ראשון) דיון בנושא פתיחת בתי הכנסת תחת הנחיות משרד הבריאות.

בדיון גובש מתווה, שיובא לאישור הממשלה בקרוב. על פיו, בתי הכנסת ייפתחו רק עם מתפללים קבועים, ועם הפרדה של מושב בין מתפלל למתפלל. המתפללים יחוייבו לעטות מסכות בכל משך התפילה. סידורים ותשמישי קדושה יובאו מהבית, ובכל בית כנסת ימונה "גבאי קורונה", שתפקידו יהיה לאכוף את השמירה הדקדקנית על ההנחיות.

בתוך כך, הרב בן ציון הכהן קוק, רב קהילת 'אבי עזרי' - מרכז פתח תקווה וראש בית הוראה הכללי ירושלים, שיגר אחר-הצהריים (ראשון) מכתב לחברי הקהילה. בדבריו, קורא הרב קוק להתעורר בכבוד בית הכנסת.

הרב קוק מציין כי החזרה לבית הכנסת חייבת להיעשות תחת מגבלות הזהירות, לשם שמירה על הבריאות והחיים.

עוד מוסיף הרב קוק וקורא כי "כדאי להתעורר כבר מעתה בכבוד בית הכנסת, שלא לדבר כלל בזמן התפילה וקריאת התורה; אמנם, עצם קדושת בית הכנסת בכללותה אוסרת שיחה בטלה בתוכו אף שלא בשעת התפילה, אך בשעת התפילה נאסר כל דיבור, אפילו שאינו בכלל 'שיחה בטלה'".

הרב קוק מזכיר ומציין כי הרב קנייבסקי והרב אדלשטיין נשאלו בעבר על מה להקפיד בבית הכנסת, והשיבו: "שלא לדבר בשעת התפילה", ומוסיף הרב כי "אף בכניסתנו המחודשת לבית הכנסת נתחזק בכך".

הכל תמהים ושאולים למה נעל הקדוש ברוך הוא עלינו את בית הכנסת, אין בינינו נביא ובעל רוח הקודש להשיבנו, אך רבותינו הראשונים ברוח קדשם ראו את השיחה בשעת התפילה כסיבה, כדברי המשנה ברורה (קכ"ד כ"ז): 'כתב באליה רבה בשם הכל בו אוי להאנשים שמשיחים בשעת התפילה כי ראינו כמה בית הכנסת נחרבו בשביל עוון זה, ויש למנות אנשים ידועים להשגיח על זה'".

לסיום מכתבו, כותב הרב קוק כי "בחסד ה' עלינו, חוזרים כולנו חיים ובריאים, כה יתן ה' וכה יוסיף חיים וברכה ושלום עד העולם, אף אנו נשיב לו בתודה ונכבדהו בביתו - בית מקדש מעט".

תגיות:בתי הכנסתנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה