קבלה

"הזוהר שבסולם" – גם אתה יכול להכיר את העומק הנפלא של ספר הזוהר

הזוהר הקדוש היה נסתר, משום שרשב"י בחר להעלים סודותיו הרוחניים בשפה גשמית. מתחת לסיפורי מעשים חסרי משמעות, כביכול, מסתתרים עניינים נשגבים. עם פירוש הסולם, גם אתה יכול להבין אותם

  • י"ט אייר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ספר הזוהר היה סתום אלפי שנים מהבנה לעם ישראל, רק יחידי סגולה זכו להתענג לאורו. היום, בזמן של עקבתא דמשיחא, כל אחד יכול להביאו לביתו, ועל ידי "פירוש הסולם" – גם לזכות להבינו, כל אחד ואחד לפי השקעתו.

 

פירוש "הסולם" – מתוך מסירות נפש לעם ישראל

בימי השואה האיומה, עת עמדו בני הדור חסרי אונים למול האסון הנורא, החליט האדמו"ר רבי יהודה ליב אשלג זי"ע לקום ולעשות מעשה להצלת עם ישראל. הוא הסתגר בחדרו והחל לכתוב בקדושה ובטהרה את פירושו הגדול על הזוהר, כדי לפתוח שערי אורה לעם הקודש.

ואכן, ביום בו הושלמה הדפסת הכרך הראשון - בו ביום נסתיימה מלחמת העולם. ויהי לפלא...

במשך יותר מעשר שנים רצופות, הסתגר הרב – לעיתים במשך שמונה עשרה שעות ביממה – וכתב את פירושו. מקורביו ראוהו במשך לילות רצופים מתהלך בדבקות, אחוז שרעפים, הלוך ושוב, כשלאחר מכן התיישב ליד השולחן ורשם מהגיגי לבו הטהור.

גופו נחלש, והוא לקה בלבו. המאמצים המרובים שהשקיע בכתיבה נתנו בו גם הם את אותותיהם. ידו כבדה, וכל תזוזה הסיבה לו ייסורים קשים.

הרופא שהוזעק עמד משתומם מול הרבי המיוסר, אשר מוחו לא פוסק מלשוטט בעולמות עליונים, ואמר כי פעילות מוחו האינטנסיבית מונעת את ריפויו. הוא הציע לו שיאמר תהילים, אך רבנו תמה: וכי תהילים אפשר לומר ללא העמקה?...

הוא גם מיאן ליטול תרופות, שאומנם חיזקוהו - אך מצד שני טשטשו במעט את מחשבתו, והתיישב בחזרה אל שולחן הכתיבה, כשכולו ייסורים, ובני ביתו מנסים להקל על מכאוביו במטליות רטובות.

אבל גם אז, כשנשקפה סכנה לחייו, הבטיח רבנו: אני לא אשאיר באמצע.

הוא ידע את גודל השליחות, ומסר את נפשו בפועל למען גאולת עם ישראל. ואכן, בל"ג בעומר תשי"ג זכה לברך על המוגמר על ציון הרשב"י, ומני אז נתפשטו מעיינותיו חוצה.

 

"הסולם" – בהשגה אלוקית

מעמיקי ראות השתוממו מפירושו, אשר כל מילה בו שקולה ומדודה בהסברה נפלאה להבנת העניינים, ללא שום תוספת לתפארת המליצה, כי כן הייתה דרכו - שלא כתב אך מילה ללא שהדבר כבר היה מסודר במוחו בדיוק נמרץ, ומשום כך לא נזקק כלל לטיוטות למיניהן!

הזוהר היה חתום ומסוגר עד פירוש "הסולם", ולא בגלל חוסר הבנה בשפה הארמית בה נכתב. כל הסובר שהזוהר אינו כי אם אוסף של דברי אגדה, ורק פה ושם עניינים עמוקים טעוני הסברה – אינו אלא טועה.

הזוהר הקדוש היה נסתר, משום שרשב"י בחר להעלים סודותיו הרוחניים בשפה גשמית. מתחת לסיפורי מעשים חסרי משמעות, כביכול, מסתתרים עניינים נשגבים. משום כך, כדי לפרש את הזוה"ק לא היה די בתלמיד חכם מופלג, אלא היה צורך באדם המלא ברוח ותבונה ובהשגה אלוקית, וכזה היה יחיד: הרב יהודה לייב אשלג זי"ע.

קצרה היריעה מלהאריך בדוגמאות של עניינים שרבנו פענח וביאר בטוב טעם בהשגתו הגבוהה. וכל זאת משום שבאה עת עקבתא דמשיחא, והגיע הזמן לגילוי נסתרות. פירושו נותן "סולם" להבין את דברי הזוהר לעומקם. מלבד הפירוש הבהיר יש בו גם תרגום מילולי ללשון הקודש, לאלו המתקשים לירד לעומק חכמת האמת.

הזוהר גם חולק לסעיפים בצורה מיוחדת, עם כותרות לכל עניין, פתיחות והקדמות להסבר ענייני חכמת הקבלה, באופן ש"כל הרוצה ליטול יבוא ויטול".

לא בכדי כל גדולי ישראל הביאו הברכה על ביתם, הגו ולמדו בו ללא הרף, ושבחם של הספרים נתון על שפתותיהם.

 

עדותם של אלפים: "בעל הסולם נופח רוח בעצמות היבשות"

לא נוכל לסיים בלי התייחסות לדרכו המיוחדת של רבנו גם במחשבת ישראל: אלפים רבים, מכל גוון חוג ועדה, מעידים שספריו הקדושים של בעל הסולם פשוט פתחו את לבם.

הבהירות, ההבנה והפשטות בענייני עבודת ה', בביאור חובת האדם ועולמו, בתפקיד התורה והמצוות ובמטרת הבריאה, אין להם כמעט אח ורע בשום מקום בארון הספרים היהודי!

יהודים שחיפשו וכמעט נלאו אחר מי שיפרש להם את הסוגיות העמוקות האלו – מעידים בקול צלול: אין כספריו הקדושים של בעל הסולם בהבנה של דברים אלו. הם האירו את עינינו ושינו לחלוטין את חיינו.

ראש ישיבת הסדר מציין כי ביום בו גילה את ספרי בעל הסולם - פשוט נולד מחדש! אומר כך גם רב חסידי, שמבקש להדגיש: "הרב פתח הארה חדשה בהבנת כל חלקי התורה וקיום המצוות". מחרה-מחזיק אחריו מרצה מבוקש: "בעל הסולם נופח חיים בעצמות יבשות... אדם יכול להתהלך באפילה, לגעת ולמשש ולפתע מישהו מדליק את האור – והכל מסתדר".

"משום שעתידים ישראל לטעום מעץ החיים שהוא ספר הזהר הזה, יצאו בו מן הגלות ברחמים" – זוהי הבטחה מפורשת של הזוהר הקדוש.

ומכאן הקריאה: טעמו וראו כי טוב ה'! הצטרפו גם אתם למעגל הענקי של רבבות לומדי ספר הזוהר הקדוש עם פירוש הסולם! תגלו גם אתם עולם אחר, קסום ונפלא!

השנה, לרגל המצב, ניתן לרכוש את ספר הזוהר עם פירוש הסולם במבצע מיוחד. לרכישה, לחצו כאן.

תגיות:ספר הזוהרקבלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה