הרב יצחק זילברשטיין

’האם אצטרך לעזוב את השותפות כאשר ברכושי מחללים שבת?’

שאלתי אפוא היא, האם אני חייב לעזוב את השותפות, כשעקב כך אפסיד כספים רבים שהשקעתי שם?

אא

אל מו"ר שליט"א פנה יהודי שומר תורה ומצוות, ובפיו שאלה כבדת משקל:

נשתתפתי עם כמה בעלי הון בבניית פרוייקט גדול של מאות דירות בעיר תל-אביב. כל אחד מהשותפים השקיע כמה מיליוני דולרים בפרוייקט, ואני הדגשתי בחוזה, שהחברה לא תחלל שבת, לא בבנייה ולא במכירה.

והנה, תנאי זה קויים, ואכן לא מוכרים ולא בונים בשבת, אבל החברה מתכננת לערוך 'ימי תצוגה' בשבתות. אמנם לא ימכרו אז דירות, אך יַראו ויציגו את הדירות לדוגמא בפני הלקוחות, וגם יכתבו מה שהלקוחות מבקשים לשנות בדירות וכו', וכמו כן ישתמשו במעליות, וגם הרכבים של הקונים יציפו את הרחוב במהלך יום השבת...

טענְתי בפני שותפַי: הלא הכתבתי תנאי שחילולי שבת אינם באים בחשבון! אך הם השיבו לי, שעריכת התצוגה אינה סותרת את התנאי, כי כל שנכתב הוא שאין לבנות ולמכור בשבת, ואנו רק עורכים תצוגה, ואת זה לא ציינת בחוזה...  

שאלתי אפוא היא, האם אני חייב לעזוב את השותפות, כשעקב כך אפסיד כספים רבים שהשקעתי שם?

(יצויין, שמו"ר שליט"א סיפר שאלה זו מתוך התפעלות עצומה, ואמר, ראו נא אלו בנים יש לקב"ה בעולמו - הנה השואל ציין שעומד על הפרק סכום 'אגדי' של מיליוני דולרים, ובכל זאת למען קדושת השבת שציוה עליה ה' יתברך, מוכן להפסיד כל כך הרבה! כמה קידוש שם שמים יש בשאלה זו...).  

השיב מו"ר שליט"א:

הצעתי את השאלה לפני חמי, מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, והשיב, שלאחר שהיהודי מיחה בשותפיו נחרצות, והם החליטו שלא לשמוע בקולו, מעתה הוא אינו חייב להפסיד את רכושו ולעזוב את השותפות (אפילו אם ההפסד אינו עולה על חומש מנכסיו), משום שהחילול שבת שיֵעשה ברכושו הוא בניגוד לרצונו ולמורת רוחו.

והוספתי לשאול את מורי חמי: הרי הם מחללים שבת ברכוש שלו?!, והשיב: הרי זה דומה לשודד הנכנס לבית אחד, ומחלל בו שבת, שאין בעל הבית חייב לאבד בגלל זה, אלא מוחה ומפרסם לכל שהחילול שבת היא בניגוד לרצונו ודיו[1].

אולם סיים מורי חמי, שכל זה ממידת הדין, אבל ממידת חסידות, יש כאן מקום לעזוב את החברה, הגם שיספוג המשקיע הפסדים (עד חומש).

* * *

ומה היה סופו של המעשה? - ובכן, היהודי שמע את תשובת הרב, והחליט לקדש את ה', ולעזוב את השותפות, למרות ההפסדים הגדולים הצפויים.

וכאן אירע דבר-פלא: השותפים, שהיו תחילה נחושים בדעתם לבצע את התצוגה בשבת, בשומעם את דעתו הנחרצת של שותפם שומר התורה, שהכריז שהוא מוכן להפסיד ממון כה רב עבור קדושת השבת, נחה עליהם רוח טהרה, וקיבלו את דעתו, והוסיפו וחתמו על שטר השותפות שהשבת לא תחולל לא בתצוגה וגם לא בדבר אחר, ונתגדל ונתקדש שם ה' יתברך!...


[1] ומו"ר שליט"א הוסיף לציין למבואר ברמ"א (יו"ד סו"ס של"ד), ושו"ת מהרי"ל דיסקין (קונטרס אחרון סי' קמ"ה), יעו"ש.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה