טורים אישיים - כללי

לימוד זכות על הציבור החרדי: בואו נכיר את העובדות

כיצד ייתכן שנגיף הקורונה התפשט כל כך בציבור החרדי? מדוע שיעורי ההדבקה בציבור החרדי גבוהים מאשר בערים אחרות? כל העובדות שצריך להכיר

  • י"א ניסן התש"פ
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

נחום שואל:

"שלום, אני חוזר בתשובה ויש לי בני משפחה חילונים, אינני יודע איך להסביר להם את ההתרשלות שהיתה בציבור החרדי. הם טענו שהתקשורת החרדית אינה מפותחת מספיק, שלוקח יותר מידי זמן למידע להגיע לאנשים, שהם מזלזלים ברופאים... אני יודע שזה לא נכון, אבל איך אוכל להסביר זאת?"

שלום נחום ותודה על שאלתך.

כדי להשיב לטענות אלה, צריך להכיר את העובדות.

 

עובדה ראשונה: התקשורת החרדית רחוקה מלהיות "פרימיטיבית"

הציבור החרדי מפעיל עיתונות ענפה בעלת תפוצה רחבה (עיתון 'יתד נאמן' מחולק ב-135 אלף עותקים, וזה הוא רק אחד מעשרת העיתונים המופצים בציבור), כמו גם תחנות רדיו משוכללות שפועלות בשידור חי (ובנוסף קווי טלפון רבים המכונים בשם "קוי נַייעס" המשדרים חדשות עדכניות 24 שעות ביממה, גם אם אינם רצויים), ואין צריך לומר פישקווילים המודבקים על לוחות המודעות, יחד עם הודעות מוקלטות הנמסרות ברמקולים בשעת הצורך.

חדשות מגיעות לכל אוזן בבני ברק תוך זמן קצר מאוד, כל חרדי יכול להעיד על כך.

 

עובדה שנייה: ההלכה מחייבת לדאוג לגופנו בדרך הטבע, וכמובן לשמוע לעצת הרופאים

התורה מצווה בפירוש: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד, טו), זו מצווה מן התורה לשמור על בריאותנו בדרך הטבע, וכפי הדרכת הרופאים. הסבירו חז"ל: "ורפא ירפא - מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות" (ברכות ס, עא).

בציבור הכללי רווח המיתוס השגוי שחרדים מזלזלים ברפואה בגלל שהם סומכים על הנס, אך זו טעות! חז"ל אסרו לסמוך על הנס: "לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה לומר שעושין לו נס, שמא אין עושין לו נס" (שבת לב, א). עוד הבהירו חז"ל שבמקום סכנה אפילו שלוחי מצווה יכולים להינזק (קידושין לט, ב).

כך פסק הרמב"ם להלכה: "הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות, וכל העובר עליהן, ואומר הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך, או איני מקפיד בכך, מכין אותו מכת מרדות" (הלכות רוצח ושמירת הנפש, פרק יא, הלכה ה).

כן פסק הרמ"א: "וכל הדברים שהם סכנה שומר נפשו ירחק מהם, ואסור לסמוך על הנס, או לסכן נפשו בכל כיוצא בזה" (רמ"א יו"ד קטז ה), וכך כתב הבן איש חי: "כל אדם חייב לשמור עצמו ובני ביתו מכל ספק סכנה ונזקי הגוף וכו', והאדם ישתדל לעשות שמירה כל מה שבידו לעשות" (שם).

בכל הדורות התייעצו גדולי ישראל ופוסקים עם הרופאים לקבל הדרכתם, עובדה אשר מופיעה באינספור הלכות ופסקים, כגון דיני יולדת, דיני חולה, ברית מילה ועוד.

מכאן שהטענה שהרבנים מזלזלים במדע וברופאים וסומכים על הנס - שקרית מעיקרה, כי הינה סותרת את יסודות ההלכה.

 

עובדה שלישית: לא היה כשל בהנהגה החרדית

כזכור, ההוראות הרפואיות הראשונות של הממשלה היו למנוע התקהלויות מעל 100 אנשים, ולאחר מכן 10 אנשים. כשראש הממשלה דיבר לראשונה על חומרת המצב, הקולות הראשונים בתקשורת היו מעורבים ושנויים במחלוקת גם מצד רופאים. אנשי תקשורת רבים טענו שראש הממשלה מגזים, שאין סיבה אמתית לחשש, וכי עלינו להמשיך כסדר היום עד שהווירוס יעבור מאליו "כמו שפעת".

בציבור החרדי, כמו בציבור הכללי, נוצר בהתחלה בלבול. רבים סברו שמדובר בווירוס הדומה לשפעת, וכי "לא צריך להגזים"... מצב דומה התרחש בערים שונות כמו תל-אביב, כאשר רבים ראו את המצב החדש כחופשה המציעה טיול נעים בפארקים וחופי הים...

אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.

גדולי ישראל פסקו כפי החלטת משרד הבריאות, ואסרו מניינים מעל עשרה אנשים, תוך שמירת מרחק ניכר בין מתפלל למתפלל. כך נמסר בחדשות הציבור החרדי - בפישקווילים שהודבקו על לוחות המודעות ובהודעות מוקלטות שהושמעו מרכבים.

כאשר החליטה הממשלה על הסגר כללי, אסרו גדולי ישראל את התפילה במניין, ושערי בתי הכנסת אכן ננעלו.

* * *

אם כן, מדוע שיעורי ההדבקה בציבור החרדי גבוהים מבערים אחרות?

יש לכך מספר הסברים, שאינם בגדר הצדקה, אך מסבירים את הקושי של הציבור החרדי להיכנס להסגר:

1. החברה המערבית יצרה ריחוק טבעי מבני אדם, החיים בסוג של בידוד חברתי. אדם מערבי יכול לגור עם עשרות שכנים מבלי להחליף עמם מילה. אנשים מתביישים לפנות זה אל זה ברחוב, וחשים עצמם מנותקים מאחיהם. התקשורת האישית הכמעט יחידה עם אנשים זרים תיעשה רק במקומות עבודה או לימודים, ולזמן קצר.

האייפון והרשתות החברתיות הקצינו עוד יותר את הבידוד החברתי, שבו אנשים מתקשרים זה עם זה דרך הודעות על מסך, ויצרו לעצמם חיים וירטואלים שאינם מייצגים את חייהם האמיתיים.

הסגר איננו משימה פשוטה לציבור הכללי, אך גם אינו משימה קשה כל כך: קיימת אי-הנוחות של איסור היציאה מן הבית, הרצון לטייל ולהתאוורר וכמובן הקושי הכלכלי, אך בכל הקשור לחברה - נראה ש"הטלפון החכם" החליף את רוב האינטראקציות החברתיות אפילו לפני ההסגר.

הציבור החרדי, לעומת זאת, סובל כעת סבל בלתי נתפס של עצירת חיי הקהילה והשיתוף.

זאת חשוב להבין, שהציבור החרדי בנוי על שיתוף וערבות הדדית: שלוש תפילות ביום נעשות במניין עם הציבור, המתכנס להתפלל יחד אל בורא עולם. שיעורי תורה משותפים נעשים בבתי כנסת, בהשתתפות הרב עם הקהל. וכמובן אלפי ישיבות וכוללים שמטרתם לימוד תורה משותף בצוותא, בחילוק לחברותות שבהם מתכנסים איש עם חברו ללמוד בעיון גמרא - לימוד אישי משותף.

הציבור החרדי חי ונושם את חיי הקהילה ותקשורת בין-אישית, תחושה תמידית של שיתוף ואחדות בין אדם לחברו. ההסגר והבידוד ללא מניינים, ללא שיעורי תורה בבתי כנסת, ללא ישיבות וכוללים, ללא חברותות, ללא מקוואות, קשה עבורו מאוד.

על זאת יש להוסיף את עצם הקושי הטכני לשמור מרחק בעיר שרחובותיה צרים והבניינים קרובים מידי. אין זה סוד שבבני ברק יש צפיפות אוכלוסין - צפיפות מבורכת של משפחות ברוכות ילדים המסתפקות במועט - אך זו גורמת להידבקות מהירה יותר בין שכנים בבניין במצב של מגפה.

אין בדברים אלה כדי להצדיק התרשלות, אך יש בו כדי להבין את גודל הקושי, וללמד זכות.

 

2. לצערנו קיים קומץ אנשים בציבור החרדי שפועלים על דעת עצמם, ואינם נשמעים לגדולי ישראל. קומץ זה מאז ומתמיד גרם לחילול השם, והתקשורת הכללית כמובן מציגה המיעוט הקטן הזה כאילו היה רוב הציבור החרדי.

זאת חשוב להבין, שמאז הודיעו ברמקולים ובמודעות שאסור להתקהל, רחובות בני ברק התרוקנו, ורוב בתי הכנסת נסגרו. מניינים נעשו ברחובות הפתוחים, במרחק בין איש לחברו. אולם נותר קומץ אנשים שזילזלו בהוראות, ועשו כרצונם.

תופעה זו של אנשים הפועלים על דעת עצמם, קיים לצערנו בכל ציבור. לפני שהמשטרה אכפה את כללי ההסגר, צולמו בתל-אביב חופי ים עמוסים במטיילים, פארקים הומי אדם בערי הארץ, תמונות של מאות חיילים מתגייסים העומדים בצפיפות בבקו"ם ועוד.

בכל ציבור קיים אחוז קטן של אנשים שפועלים בצורה מנוגדת לציבור הכללי, אך כשזה נוגע לחרדים, נראה שהתקשורת מעדיפה להציג את המיעוט הקטן הזה בתור פני הציבור...

האם אין זה עוול להציג את החרדים בתור ציבור שמזלזל פה-אחד בכללי הבריאות, וזאת בזמן שרוב הציבור החרדי נשמע להוראות הרבנים, שפסקו כידוע לפי הוראות משרד הבריאות?

לגבי שיעור ההדבקה הגבוה, צריך להבין שמגפת הקורונה מתפשטת במהרה, כאשר החולים בנגיף אינם שומרים על כללי זהירות, וכך מעבירים אותו לציבור הרחב. כך, מספר מצומצם של חולים יכול להדביק אנשים רבים בזמן קצר. גם בבני ברק - מספיק שקומץ אנשים חולים לא ישמעו להוראות הרבנים כדי שהנגיף יופץ בציבור הרחב.

בכך טמון ההסבר לעובדה שהנגיף התפשט במהרה בבני ברק, למרות שהרחובות התרוקנו, ורוב הציבור שמר על ההוראות. מאחר שקומץ אנשים בלתי זהירים פעלו ברשלנות ועל דעת עצמם - ולא על פי גדולי ישראל וההוראות הברורות שהופצו בציבור.

כאן אכן צריכים לשוב בתשובה שלמה, על ההתרשלות בשמיעה לגדולי הדור.

* * *

הלימוד לדורנו:

בתורה נאמר: "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים, ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו, כי קל רחום ה' אלוקיך, לא ירפך ולא ישחיתך ולא ישכח את ברית אבותיך אשר נשבע להם" (דברים ד, ל).

זו קריאה אל דורנו לשוב בתשובה.

אמרו חז"ל שכאשר יש גזירה על הציבור, "אין מלאך המוות מבדיל בין צדיק לרשע" (בבא קמא, דף ס, א). וההסבר לכך טמון בעובדה שכל ישראל אחים וערבים זה לזה, ואין הקב"ה מביא גזירה על הציבור, אם לא רבו עוונותיו על זכויותיו (הלכות תשובה, פרק ג').

כל ישראל ערבים זה בזה, כאשר ההשפעה מתחילה מיודעי ה'. חשוב להבין כי ההתרשלות מתחילה בראש ובראשונה במחנה שלנו, יודעי התורה ושומריה, ומאתנו נפוצה אל הציבור הכללי.

אנו מאמינים שהכול קורה בשביל ישראל, ובראש ובראשונה יודעי התורה שמגנים על הציבור בכוח זכויותיהם, ולכן צריכים לחזק ולהתחזק במיוחד בתקופה של גזירות קשות. זו משימה משותפת, ולכן חשוב שכל אחד ואחת מאתנו יקבלו על עצמם קבלות של התחזקות רוחנית בתקופה זו למען עם ישראל, ונתפלל על חולי ישראל ומיגור הקורונה מן העולם.

בעזרת השם ניוושע בקרוב מן המגפה ונזכה לגאולת ישראל ברחמים.

תגיות:יהדותחררדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה