חדשות בארץ

בעקבות התקנות החדשות, במשטרה מבהירים: "לא נחלק קנסות ב-17:00"

בארגון טרם גיבשו נהלים ברורים להתמודדות בהתפשטות נגיף הקורונה, במסגרתם נקבע כי החל מהשעה 17:00 יחולקו קנסות למפירים את התקנות. בתדרוך כתבים הדגישו גורמים במשטרה כי היום הועברו אליהם טיוטות של הנהלים החדשים, ומשכך "בחלק מהדברים עדיף לשאול את משרד הבריאות ולא אותנו"

סגירת בתי עסק במאה שערים, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)סגירת בתי עסק במאה שערים, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

במשטרה הבהירו היום (רביעי) כי חרף תקנות החירום שאשרה הממשלה, בארגון טרם גיבשו נהלים ברורים להתמודדות בהתפשטות נגיף הקורונה, במסגרתם נקבע כי החל מהשעה 17:00 יחולקו קנסות למפירים את התקנות. בתדרוך כתבים אמרו גורמים במשטרה כי היום הועברו אליהם טיוטות של הנהלים החדשים, ומשכך "בחלק מהדברים עדיף לשאול את משרד הבריאות ולא אותנו". עוד אמרו כי לפי התקנות האכיפה מתבצעת באמצעות קנסות מנהליים וכי הן יבוצעו "באמצעות שכל ישר ושיקול דעת".

במשטרה הדגישו כי "זה לא שבשעה 17:00 יתחילו לתת קנסות". "אנחנו גם קיבלנו את זה (הנחיות הממשלה למשטרה – א"פ) עכשיו ועוברים על זה, אנחנו נוציא עוד הבהרות, חשוב שיהיה את הבסיס. נתאים את ההנחיות למציאות. כמו שנהגנו עד היום, אנחנו מגיעים, מזהירים, מסבירים. לא כול האזרחים מכירים את כל ההנחיות. אין לנו מטרה לחלק קנסות. יש לנו קודם כל מדיניות הסברה". 

סגירת בתי עסק במאה שערים, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)סגירת בתי עסק במאה שערים, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על פי תקנות החירום, שיהיו תקפות לשבוע בלבד, ישנו איסור לצאת מהבית למרחק של יותר מ-100 מטרים ולזמן קצר, צמצום התחבורה הציבורית ואיסור תפילה במקומות סגורים. התקנות חושפות את המפירים אותן לשתי עבירות פליליות, שעונשן יהיה 500 שקלים. העבירה הראשונה היא יציאה מהבית בניגוד להנחיות, השנייה היא שהייה במרחבים ציבוריים – בהם, פארקים, חוף הים ומקומות עבודה שאמורים להיות סגורים - בניגוד להנחיות. במשטרה ביקשו מצה"ל להקצות להם החל ממחר כוחות לאכיפת הגבלות התנועה. בשלב זה יצטרפו כ-650 חיילי צה"ל לפעילות המשטרה ובהמשך המספר יגדל ל-3,600 במידה וההסגר והגבלת התנועה תתרחב עוד יותר.

במענה לשאלה כיצד יידעו השוטרים בשטח האם האזרח נמצא בתוך 100 המטרים שהורשו, אמרו במשטרה כי יצטרכו ללמוד זאת "תוך כדי תנועה". לדבריהם, "לא נסתובב עם מטר ונרדוף אחרי אנשים. השוטר יצטרך לקרוא את המצב בשטח ולראות. אם אנשים יסתובבו ברחובות אז ייתכן שיעכבו אותם וישאלו איפה גרים, יבקשו תעודת זהות ויכולים גם לאכוף. יהיה מותר לצאת לצרכים חיוניים, יש מגוון שלם של פעילויות שניתן לצאת אליהם".

עוד אמרו: "אנחנו מתקדמים ממצב למצב בצעדים מדודים. הדברים משתנים חדשות לבקרים ואנחנו גם צריכים ללמוד את המשמעות של התקנות. אנחנו נפתח שיטה לאכוף כמו שצריך את הדברים החדשים. מדובר בשינוי משמעותי להגבלות התנועה על הציבור".

במסגרת האכיפה ייפרסו מחסומים מדורגים בכניסה לערים וכן צירים מרכזיים במרכזיהן. "איפה שיהיה צורך נטפל ביד יותר קשה למי שמפר בצורה בוטה", הדגישו, אך הוסיפו כי המחסומים נועדו   להראות נוכחות לצורך רתיעה, "שיש שוטרים גם מחוץ לערים ולא רק בתוכן. מחסומים שעושים בדיקת רישיונות, שבודקים שמבודדי בית לא מסתובבים". כוחות נוספים של המשטרה ייפרסו בשכונות ויפצירו בתושבים לשוב הביתה. "יש לנו יכולת לאכוף. נמשיך בפעילות אינטנסיבית לאכוף בידודי בית, סגירת עסקים וכו'", הוסיפו.

הטיילת בתל אביב, שלשום (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)הטיילת בתל אביב, שלשום (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"מי שנמצא על כביש 1 בין ירושלים לתל אביב כנראה לא נוסע לסופר. לא נשים המון מחסומים, אין הגבלת תנועה לחלוטין", הבהירו. "המחסומים לא יהיו לשעות, אי אפשר יהיה לאכוף עבודה. במקום שבו אין בסביבה מרכז מסחרי שניתן לעשות בו קניות ואין מקום שאפשר לקבל בו טיפול רפואי אנחנו נסובב את הרכבים האלה ונשלח אותם הביתה. זו דרך להפגין נוכחות ובולטות מול הציבור"

"אנחנו לא נמצאים במשק לשעות חירום, אין דבר כזה כרגע עובדים חיוניים", אמרו במשטרה בהתייחס ליכולת האבחון של עובדים חיוניים. "כרגע משק העבודה מתנהל כרגיל למעט בתי העסק שהוגדרו כאסורים. שאר ההגבלות זה על מספר נוכחים במקום עבודה. לא מונפקים אישורי עבודה, מי שעשה את זה - יוזמה מקומית".

בהתייחס לשהייה בגני שעשועים שבתוך 100 המטרים, אמרו: "כרגע הנוסח קובע שאסור להימצא בגן שעשועים שנמצא ב-100 מטרים. זה לא ברור, צריך לברר את זה עם משרד הבריאות". בהתאם להנחיות קודמות, עסק שנפתח בניגוד לאיסור יקבל קנס של 5,000 שקלים כמו בעבר כמו גם לקוח שנמצא בבית העסק יקבל קנס של 500 שקלים.

מעצר מפגין מחוץ לכנסת, השבוע (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מעצר מפגין מחוץ לכנסת, השבוע (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בדיון הערכת המצב שקיים השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, בהשתתפות מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, קציני צה"ל ואנשי מגן דוד אדום, נקבע כי מדיניות האכיפה תהיה "סובלנית ומכילה לאור המצב המיוחד והצורך להאבק יחד בהפצת הנגיף". לפי הודעת לשכת ארדן, המיקוד בימים הראשונים לאכיפת התקנות יהיה בהסברה לציבור. בנוסף, לאור המורכבות באכיפת התקנות, נקבע כי יש לתעד באמצעות מצלמות הגוף של השוטרים את מפגשיהם עם אזרחים.

עוד על פי הנחיות המשרד, יש לשאת תעודת זהות ביציאה מהבית בפרט בתקופה זו, ויש להסמיך את השוטרים להטיל קנס כספי על בעלי סופרמרקטים, שמכניסים לקוחות ללא בדיקת חום, או מאפשרים עומס וצפיפות.

השר ארדן בפתח הישיבה: "התקנות האלה מייצרות את אתגר האכיפה המורכב והקשה ביותר מזה עשרות שנים, אבל האתגר הזה הוא אתגר חשוב כיוון שהאכיפה שלנו מצילה חיים ולמעשה הפעילות שלנו, של השוטרים, של החיילים, של הכבאים, של הסוהרים צריכה להיעשות הפעם יותר מתמיד בצורה מכילה, בצורה סובלנית, בצורה שמשתפת את אזרחי המדינה כי כולנו פה במטרה אחת - לעצור את ההתפשטות של הנגיף.״

תגיות:משטרת ישראלנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה