חדשות בארץ

בצל הקורונה: הכנסת ה- 23 תצא לדרך

ברקע האיסור שהטיל משרד הבריאות על התקהלויות של יותר מ- 10 אנשים, הצהרת האמונים של חברי הכנסת תיעשה ב- 40 סבבים, כשכל פעם ייכנסו למליאה 3 חברי כנסת. בכחול לבן דרשו מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לערוך כבר היום הצבעה לתפקיד היו"ר, אך הוא סירב: "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר"

חיטוי במליאת הכנסת (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)חיטוי במליאת הכנסת (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
אא

הכנסת ה- 23 תצא היום (שני) לדרך, כשאת האירוע, הנושא לרוב אופי חגיגי, ילוו ההגבלות המתחייבות מההנחיות שהוציא משרד הבריאות בשל התפשטות נגיף הקורונה. ברקע פתיחת הכנסת יעיב גם הפלונטר הפוליטי המתמשך, והמאבק על תפקיד יו"ר הכנסת.

לקראת הטקס, עברה הכנסת חיטוי מקיף. ברחבי המתחם הוצבו עמדות חיטוי עבור חברי הכנסת והמבקרים המועטים. בהתאם להוראות משרד הבריאות, האוסרות על התקהלות של יותר מ- 10 אנשים, הצהרת האמונים של חברי הכנסת תיעשה ב- 40 סבבים, כשכל פעם ייכנסו לאולם המליאה 3 חברי כנסת. בכל נקודת זמן ישהו במליאה לא יותר מ- 10 אנשים. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין ומזכירת הכנסת ירדנה מלר יהיו במליאה מתחילת האירוע ועד סופו.

ראשונים להצהיר אמונים יהיו אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ. ראשי 2 המפלגות הגדולות יהיו היחידים שיהיו נוכחים בעת נאומיהם של ריבלין ואדלשטיין בפתח הישיבה. לאחר מכן ייכנסו חברי הכנסת למליאה לפי סדר האלפבית.

במסגרת הצמצום המתבקש של היקף האירועים, הוחלט לדחות את הצילום המסורתי של ראשי המפלגות בטרקלין שאגאל, והוא ייערך במועד אחר.

בתוך כך, בכחול לבן ממשיכים במהלך להחלפתו של אדלשטיין, ולמינויו של מאיר כהן לתפקיד יו"ר הכנסת. סיעות כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה-מרצ והרשימה המשותפת פנו אמש לאדלשטיין בדרישה לערוך כבר היום הצבעה על תפקיד היו"ר.

מבחינת כחול לבן, החלפתו של אדלשטיין נועדה להשיג שליטה בסדר היום של הכנסת. אלא שאדלשטיין הבהיר, כי אין בכוונתו להיענות לדרישה. "חשיבותה של ממשלת הסכמה רחבה אינה מוטלת כבר בספק", אמר בהודעה שפרסם. "מהלכים פוליטיים חפוזים, כמו בחירת יו"ר כנסת קבוע והעברת חקיקה שנויה במחלוקת, מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה. הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר. לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות, שמטרתו לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים".

בכחול לבן הגיבו על הדברים בפנייה ליועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, בבקשה לקבלת חוות דעתו ולהתערבותו. עמדתו של אדלשטיין נשענת על סעיף בתקנון הכנסת, לפיו אין חובה לבחור את היו"ר בישיבת המליאה הראשונה, וניתן לעכב את ההליך.

בגוש ה- 61 של המפלגות, שהמליצו אתמול לנשיא להטיל על גנץ את תפקיד הרכבת הממשלה, מתחו ביקורת נוקבת על הודעתו אדלשטיין. מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, טען כי אדלשטיין "מונע באמצעים לא חוקיים את החלפתו. הודעתו המבישה של אדלשטיין לא תעמוד במבחן משפטי, לא במבחן הציבור וגם לא במבחן ההגינות. זהו ניצול מחפיר של מעמדו. יולי לא יוכל יותר לעולם לטעון שהוא 'ממלכתי'. היום הוא גמר להיות כזה". יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, כתב בטוויטר כי "המהלך האחרון של אדלשטיין כיו"ר הכנסת הוא לנסות לעצור את הכינוס של רוב אזרחי להחלפתו".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר הבוקר כי "אדלשטיין עצמו נבחר ביום השבעת הכנסת ליו"ר הכנסת". בריאיון לגלי צה"ל הוסיף ליברמן: "אין תקדים מאז 1948, ש- 61 חברי כנסת מנסים להעלות נושא מסוים להצבעה והיו"ר מסרב. אין לזה אח ורע. אם צריך – נלך לבג"ץ. יולי צריך להבין, שהתפקיד הוא ממלכתי. הוא מכהן כיו"ר הכנסת יותר שנים מכל אדם אחר. אין דבר כזה".

תגיות:הכנסתיולי אדלשטייןכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה