המצעד

אבעבועות שחורות, כולרה וסארס: 7 מגיפות היסטוריות שחלפו להן, ופרט הזוי אחד לכולן

מפחדים מהקורונה? תזכורת קטנה לכמה נגיפים היסטוריים שלמרות הפחד שהם יישארו כאן לנצח - חלפו ועברו מן העולם 

אא

אבעבועות שחורות 

תחילת ההתפרצות של המחלה: שנת 1157 לפני הספירה. 

שמה המדעי: Variola

תיאורה: מדובר בנגיף גדול יחסית שניתן להתבונן בו דרך מיקרוסקופ (להבדיל מנגיפים אחרים). הוא משתייך למשפחת נגיפים גדולה בשם  poxviridae ולכולם חלבונים משותפים. 

היתרון: היות ולכל המשפחה יש חלבונים משותפים, די בחיסון אחד כדי להתגונן בפני כל השאר. 

אופן ההתרבות של הנגיף: דרך מערכת הנשימה, הכבד, מח העצמות והדם. כשהנגיף מגיע לדם, תוך חמישה ימים הוא עלול להגיע לכל איברי הגוף, ואז נותנת המחלה את אותותיה בצורת שלפוחיות (אבעבועות) על גבי העור. 

סימנים מקדימים: חום גבוה (לרוב מעל 40), הקאות ותחושה כללית לא טובה, עוויתות בגוף, כאבי ראש וגב, כאבי בטן ולעתים שלשולים. 

אחוזי תמותה: בשנים בהן תועדו מקרי ההתפרצות, הנגיף פגע בעיקר בילדים וגבה את חייהם של 98% מהילדים החולים בגרמניה, ו-80% מהילדים החולים בלונדון. 

מתי נעלמה? בשנת 1980, כאשר ארגון הבריאות העולמי הצהיר כי הצליח למגר אותה כליל. 

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: למרות שהנגיף אכן חוסל, בארה"ב וברוסיה קיימות עד היום שתי מעבדות שמחזיקות שרידים של נגיף זה, אך הן נמצאות תחת פיקוח קפדני ביותר. שמועות שעלו מעת לעת אמרו כי ארגוני טרור שונים בעולם עדיין מחזיקים בנגיף, ומתכוונים להשתמש בו לצורך לוחמה ביולוגית - תרחיש שממנו חוששים כל צבאות העולם המערבי, ואליו מתכוננים זה שנים. 

 

נגיף 'המוות השחור' 

תחילת ההתפרצות: בין השנים 1348-1354, באמצעות חיידק שהועבר מפרעוש על גופן של חולדות. 

המקום בו התפרצה: תחילה באסיה ואז הגיעה גם לאיטליה ומדינות נוספות באירופה, בשנת 1348.

אחוזי תמותה: 20 מיליון תושבי אירופה, במשך שש שנים. 

השם המדעי של החיידק:  Yersinia Pestis

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: כמו במקרים נוספים גם במגפה הזו האשימו הגויים את היהודים כי הרעילו את בארות המים, והם אלו שגרמו להתפשטות המגפה. 

 

נגיף הכולרה

תחילת ההתפרצות: בין השנים 1816 עד לשנת 1826.

מקום ההתפרצות: הודו ומשם עברה לסין ולים הכספי. במהלך המאה ה-19 התפשטה המחלה עוד, והגיעה גם לאירופה, ארצות הברית, רוסיה ואינדונזיה. 

אחוזי התמותה: מיליוני בני אדם שאיבדו את חייהם. 

השם המדעי של החיידק: Vibrio cholerae

אפיוני החיידק: בעל שוטון דק בצורה של האות האנגלית S. בעל כושר תנועה גדול ביותר, ומתרבה על מצע של מי פפטון (חלבון שנוצר על ידי אנזימי על, כשהם מעכלים את החלבונים), במי שתייב, מי ביוב והפרשות של אדם חולה. אופן החיסול שלו הוא במים מזוקקים ובתנאי יובש. תקופת דגירתו בין יום אחד לארבעה ימים, ובאדם שנגוע במחלה - החיידקים יכולים להגיע ל-500 מיליון על כל סמ"ק נוזל מעי. 

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: אדם נגוע בנגיף מפריש את החיידקים (המכונים פסיקונים בשל צורתם הסיבית) בצואה שהוא מפריש או במי השתייה שלו. אם לא מקפידים לרחוץ את הידיים היטב אחרי שמתפנים, רסיסי צואה שנגועים במחלה יכולים לעבור גם דרך פירות וירקות שאותם משקים החקלאים במי ביוב. 

 

תסמונת הנשימה החריפה (SARS)

 תחילת ההתפרצות של המחלה: נובמבר 2002.

מקום ההתפרצות: מחוז גואנדגדונג, סין. משם המשיך הנגיף גם למקומות נוספים בסין, הונג קונג, וויטנאם ואז למקומות שונים בעולם. 

השם המדעי של החיידק: SARS-CoV, שייך למשפחת נגיפי הקורונה. 

מקרי ההידבקות: 8,096 בעולם כולו. 

מקרי התמותה: 774 בני אדם. 

כיצד התגלה? כמו במקרה של הקורונה, מקור הסארס זוהה לראשונה בעיר ווהאן על ידי מדענים סיניים שטענו כי הוא נמצא לראשונה במערה במחוז יונאן. 

כיצד הועבר? ככל הנראה באמצעות בעל חיים בשם גחן דקלים אסייתי, שנמכר בשווקי סין. 

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: במשך שנה שלימה, מאז התפרצותה בשנת 2002 ועד לשנת 2003, נדבקו עשרות אנשים בסין מהמגפה - אך ממשלת סין הסתירה את העובדה הזו ולא טרחה להתריע על כך בפני ארגון הבריאות העולמי, עד אשר הופעל עליה לחץ רב מבחוץ, והיא נאותה לתת לארגונים בינלאומיים חיצוניים להגיע אליה ולחקור את מקרי ההידבקות והתמותה. 

רק אז פורסם בתקשורת כי סין הטעתה את הציבור לגבי מספר המתים האמיתי (נשמע לכם מוכר?) ודיווחה על מספר מתים נמוך מזה שנמצא בפועל. 

בעקבות התרמית פוטרו עשרות פקידים ממשלתיים, וביניהם גם שר הבריאות וראש העיר בייג'ינג.

 

נגיף 'השפעת הספרדית'

תחילת ההתפרצות: בין השנים 1918-1919, בסוף מלחמת העולם הראשונה.  

מקום ההתפרצות: צרפת, ארצות הברית וסיירה לאונה שבאפריקה. 

אחוזי התמותה: במשך שישה חודשים מתו מהנגיף הזה בין 25-50 מיליון איש.

השם המדעי של החיידק: H1N1

ממה נגרם המוות? מחקרים שנעשו באותן שנים מצאו כי הנגיף בעצם גרם לתגובה קיצונית של מערכת החיסון, שמאוחר יותר כונתה ברפואה 'סערת ציטוקינים'. היות והיא פרצה בסוף מלחמת העולם הראשונה, ההנחה הייתה שמערכת החיסון החלשה של החיילים בעצם מעודדת את התפשטותה והופכת אותם לפגיעים יותר. 

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: אמנם המגפה נקראה 'השפעת הספרדית' אך זה לא אומר שבה אירעו מקרי מוות רבים יותר מבכל שאר הארצות שנרשמו בהם מקרי הידבקות ותמותה, כגון אמריקה, בריטניה וצרפת. היא זכתה לכינוי הזה בשל היותה נייטרלית במלחמת העולם הראשונה.  

 

תסמונת הנשימה במזרח התיכון (MERS)  

תחילת ההתפרצות: ספטמבר 2012.

שם מדעי של החיידק: MERS-CoV.

קווי אפיון לחיידק: גם חיידק זה כמו הסארס, משתייך למשפחת נגיפי הקורונה. 

מקום ההתפרצות: ג'דה שבערב הסעודית, על ידי הוירולוג המצרי עלי מוחמד זאכי. משם הוא הועבר למדינות נוספות כגון: איחוד האמירויות, קטר, ירדן, אנגליה, כווית, תוניסיה ועומאן. משם הגיעה גם למדינות שונות באירופה כגון צרפת, גרמניה, איטליה, יוון וספרד, ובשלב מסוים הגיעה אף לארצות הברית ואלג'יר.  

אחוזי התמותה: גבוה, בין 36% ל-40% מן המקרים הסתיימו במוות (355 מקרים סך הכל). 

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: הסכנה דאז הייתה כל כך גדולה, עד שארגון הבריאות העולמי הגדיר את הנגיף הזה כ'איום מספר 1 על בריאות הציבור'.

נגיף טיפוס הבהרות (בשפות מסוימות מכונה גם קדחת המחנות)

תחילת ההתפרצות: זמני מלחמה שונים, ובתקופת מסעות הצלב. 

מקום ההתפרצות: בעיקר ברוסיה של שנת 1811, ספרד של המאה ה-15 והבלקן של המאה ה-16.

קווי אפיון לחיידק: חיידקי ריקציה שבשפה המדעית מכונים  rickettsia prowazekii. המחלה מועברת מאדם לאדם באמצעות כינה, חרקים וקרציות. 

תסמיני המחלה: חום גבוה, כאבי ראש, פריחה וחולשה כללית.

כיצד מועברת? בישראל מוכרת יותר 'קדחת הכתמים הים תיכונית', וחיידק הריקציה שלה מועבר לגוף האדם על ידי כלבים שנגועים בקרציות שנושאות את החיידק. אדם שנגוע במחלה לא יכול להעביר את החיידק לאדם אחר, אך אם היא לא מטופלת בזמן, השלכותיה עשויות להיות קטלניות. 

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: בין השנים 1916-1918 פרצה המגפה באזור צפת, וגבתה את חייהם של יהודים רבים ביניהם של ד"ר אברהם חיים גרין - רופא מפורסם שנלחם בטיפוס הבהרות של אותה תקופה בארץ, ולבסוף קיפח את חייו בגללה. 

נגיף האבולה 

תחילת ההתפרצות: בשנת 1976.

מקום ההתפרצות: נהר האבולה בזאיר - שם התגלה הנגיף לראשונה, ועל שם הנהר גם נקרא. הנגיף הועבר תוך ימים ספורים גם למוקדים שונים בסודאן. במרץ 2014 התפרצה המחלה גם בליבריה שבאפריקה, ומשם עברה למוקדים נוספים במערב אפריקה. 

כיצד הועברה? המחלה התפשטה וצברה תאוצה בעקבות שימוש רפואי במזרקים עם מחטים מזוהמות שלא חוטאו באלכוהול, אך מקורה מגיע ככל הנראה מעטלף הפירות - שנושא את החיידק. 

שם מדעי של החיידק:  Ebolavirus או בראשי התיבות  EBOV, ממשפחת חיידקי ה Filoviridae המונים חמישה מינים המוכרים למדע. מתוך החמישה רק ארבעה גורמים למחלות בבני אדם. 

אפיון של החיידק: נראה כמו יצור חוטי בעל מעטפת שומנית. 

אחוזי תמותה: 50% מן הנדבקים קיפחו את חייהם כתוצאה מהנגיף, שגורם בין היתר לדימום קשה באיברי הגוף הפנימיים ולהמסה של רקמות חיוניות. בארבעת הסוגים האחרים יכולים אחוזי התמותה להגיע גם ל-53% ו-88%. 

פרט הזוי שאולי לא ידעתם: עד היום לא נמצא עדיין טיפול מוכח ביעילותו לנגיף. מי שנגוע בו מקבל נוזלים בעירוי כדי למנוע התייבשות, ותרופה ניסיונית שנוסתה על קופי רזוס -  הוכחה כיעילה עליהם, אך טרם הוכחה יעילותה על בני אדם. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד המציאו תרכובת חשובה בשם  TKM-EBOLA ובמידה והיא תושלם בהצלחה - מתכוונת חברת התרופות GSK לייצר למעלה מ-10,000 מנות של החיסון כדי לשלוח אותן למדינות באפריקה, שעדיין נגועות בנגיף. 

תגיות:היסטוריהמגיפההתמודדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה