חדשות בארץ

בדרך לאחדות? נתניהו הזמין את גנץ לפגישה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין את יו"ר כחול לבן, בני גנץ, להיפגש עמו ולדון בהקמת ממשלת חירום לאומית. גנץ: "נכונים לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית רחבה, שתכלול נציגות של כל חלקי הבית". הנשיא ראובן ריבלין: "ביתי פתוח בפניכם"

נתניהו וגנץ (תמונות: פלאש 90)נתניהו וגנץ (תמונות: פלאש 90)
אא

(עודכן: 22:21)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין הערב (חמישי) את יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לפגישה עמו, על מנת לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית. נתניהו שוחח לאחר מכן עם הנשיא ראובן ריבלין, ועדכן אותו כי הזמין את גנץ להיפגש עוד הערב.

בתגובה להזמנתו של נתניהו, מסר גנץ: "כחול לבן בראשותי גיבתה עד היום, ותמשיך לגבות את המאבק המשותף במגפת הקורונה והשפעותיה. כפי שעשינו עד כה, נמשיך לנהוג בממלכתיות ובאחריות למען הציבור. לאור המצב, נהיה נכונים לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית רחבה, שתכלול נציגות של כל חלקי הבית. נעשה כל מאמץ בכדי לקדם מהלך זה למען אזרחי ישראל ומדינת ישראל". 

הודעתו של גנץ נמסרה לאחר שעות של דיונים בהנהגת כחול לבן. על פי דיווחים שונים, במהלך הדיונים שררו חילוקי דעות בין חברי הקוקפיט בנוגע לשאלה האם להיכנס לממשלה בראשות נתניהו. קודם לפרסום תגובתו, שוחח גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ועם ראשי רשימת העבודה-מרצ, עמיר פרץ וניצן הורוביץ, ושיגר מסר לראשי הרשימה המשותפת. מנוסח תשובתו עולה, כי גנץ דורש לכלול בממשלת החירום נציגות מטעם הרשימה המשותפת. על פי הדיווח של עמית סגל בחדשות 12, גורמים בליכוד הגיבו כי "תומכי מחבלים לא יהיו בממשלה, שגנץ לא יעשה תכסיסים".

בשיחתו עם נתניהו, אמר ריבלין כי הוא מברך על כל יוזמה שתוביל להקמת ממשלה בהקדם האפשרי. "ביתי פתוח בפניכם", הדגיש. "עלינו לעשות הכל כדי להתמקד במשימות העומדות לפנינו". הוא הוסיף, כי "בית הנשיא יעמוד גם הוא לרשות הצדדים כמקום מפגש ושיח", וכי הוא "נכון לסייע בכל שיידרש על מנת להביא להסכמות מהר ככל הניתן למען אזרחי ישראל".

ריבלין שוחח בהמשך גם עם גנץ, וחזר באוזניו על תמיכתו בהקמת ממשלה בהקדם האפשרי, על מנת להתמודד עם משבר הקורונה. "הבהרתי כי ביתי פתוח לרשות הצדדים לקידום השיח, וזאת במקביל להליך הדמוקרטי המקובל של ההתייעצויות עם הסיעות, הצפויות להתקיים בתחילת השבוע בבית הנשיא", כתב בטוויטר..

מוקדם יותר הערב, הודיע נתניהו על ביטול הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות, וזאת כצעד נוסף במסגרת ההתמודדות מול התפשטות נגיף הקורונה. במסיבת עיתונאים שערך במשרד ראש הממשלה, הוא קרא להקמת ממשלת חירום: "לפני 53 שנים, ערב מלחמת ששת הימים, קמה בישראל ממשלת חירום לאומית. אני קורא להקים ממשלה דומה עכשיו – עוד הערב. בלי היסוסים או דחיות. זו תהיה ממשלת חירום לאומית לתקופה מוגבלת. יחד נילחם להציל את חייהם של רבבות אזרחים. אנחנו חייבים לשים בצד את הפוליטיקה. כרגע מה שנדרש זו אחריות לאומית. נטפל במשבר בכוחות משותפים, אחר כך נוכל לחזור לנקודה שהיינו בה. העם שלנו תמיד ידע להתלכד בזמני חירום – זו שעת חירום. כולנו בסירה אחת, למעשה כל האנושות בסירה אחת".

במהלך היום גברו הקולות במערכת הפוליטית, שקראו לכינונה המהיר של ממשלת אחדות. יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר הבוקר כי הליכה לבחירות נוספות בצל משבר הקורונה הינה "טירוף", וכי חייבים להקים ממשלת חירום שתזכה להסכמה לאומית רחבה. בריאיון לגלי צה"ל הדגיש דרעי, כי נתניהו הוא שצריך לעמוד בראשות הממשלה: "אנחנו נמצאים במלחמה, שאנחנו עוד לא מבינים את המשמעויות שלה, ואתם רוצים ללכת ולעשות ניסיונות עם אנשים שאין להם שום טיפת ניסיון בניהול משרד ממשלתי, קל וחומר מדינה? גנץ יצטרך הרבה מאוד ללמוד כדי לקבל מהניסיון של נתניהו. איך אפשר לתת לו להתמודד עם הקורונה? הוא לא ימצא את הידיים והרגליים שלו".

בשעות הערב פנה שר הביטחון נפתלי בנט בקריאה דומה: "זוהי שעת חירום, ובשעה כזו נדרשת ממשלת חירום לאומית בראשות נתניהו. אחדות עכשיו – רבים אחר כך", אמר בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות. "'אנחנו נעביר חוק שיקפיא את כל ההליך הפוליטי למשך 6 חודשים, ועוד 6 חודשים נוכל כולנו לחזור בדיוק למקום שבו היינו ולהמשיך להתווכח. אף מפלגה לא תאבד מכוחה או מיכולתה לנהל משא ומתן''.

''הנגיף לא מבחין בדעות פוליטיות, וזה מחייב אותנו לאחדות לאומית רחבה", הוסיף בנט. "אני קורא לחבריי במפלגות הציוניות, מימין ומשמאל: היכנסו תחת האלונקה, הצטרפו עכשיו לממשלת חירום לאומית".

חבר הכנסת יועז הנדל (כחול לבן)  שהביע בימים האחרונים את התנגדותו להקמת ממשלת מיעוט בראשות גנץ, שתישען על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת  –התבטא ברוח דומה: "מלכתחילה היה צריך ממשלת אחדות כדי לרפא את החברה הישראלית, ועכשיו זה כבר צו 8", כתב בטוויטר שלו. קודם לכן כתב בכיר הליכוד, גדעון סער כי "הקמתה בהקדם של ממשלת אחדות – ולו לתקופה קצובה – היא צו השעה כדי להתמודד עם משבר הקורונה, שהשלכותיו מוחשיות ומרחיקות לכת. לא פחות מכך הדבר נדרש על מנת להשיב את אמון אזרחי המדינה במערכת הפוליטית".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר כי "האופציה הטובה ביותר היא ממשלת אחדות לאומית". בריאיון לרדיו כאן רקע, טען ליברמן: "ברור לנו שאנחנו לא יכולים לאפשר בחירות רביעיות. זאת הייתה ההבטחה המרכזית שלנו במהלך קמפיין הבחירות. עכשיו עם המגפה והמצב הכלכלי, האופציה של בחירות רביעיות היא הגרועה ביותר".

תגיות:בני גנץראובן ריבליןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה