דיכאון וחרדות

כל הבדיקות תקינות, אז מה קורה לי? כתבה ראשונה בסדרה

בפן הפיזי היא הרגישה דופק מהיר, סחרחורת וחולשה. היא חוותה תחושות ממשיות, אך בבדיקות שעשתה, הכל יצא תקין. מכאן מסיקים, שהתחושות היו פיזיות - אבל כתוצאה מרגש

  • ז' אדר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רעות, 39, התעוררה, וכמו בכל בוקר, התפללה והכינה לה ולבעלה קפה. שתו אותו במרפסת, ניהלו שיחת בוקר כבכל בוקר, והיא יצאה לעבודה.

עד כאן הכל רגיל. שיגרה שהיא כל כך אוהבת.

יום העבודה עבר טוב, מעט אינטנסיבי מהרגיל. פגישה אחת חשובה, שיחות, כרגיל.. ובסיום היום יצאה מהמשרד. "היום היה יום עמוס במיוחד, מקווה שהבוסית אהבה את המצגת שהכנתי"... ירדה במעלית והרגישה אי נוחות וסחרחורת קלה. הלכה לכיוון הרכב, ונשמה אנחת רווחה שהסתיים יום העבודה...

בדרך לרכב החלה להרגיש חולשה וסחרחורת. הדופק עלה לקצב דהירה, והצטרפו גם קוצר נשימה, ותחושה שהיא לא שם, מנותקת... היא הרגישה שהיא חייבת לשבת, אחרת היא מתעלפת. התיישבה בספסל ליד מקום העבודה, שתתה קצת מים, ולאחר כרבע שעה התחושות נעלמו כלא היו. המשיכה לרכב וחזרה הביתה... אבל חזרה מבוהלת מאוד.

בערב, כשנחה בספה, הרגישה שוב את הסחרחורת, ומיד נדרכה. באותו רגע בדיוק חזר הדופק המהיר, החולשה, וכל הסימפטומים שחוותה אחה"צ. לאחר מס' דקות זה נעלם. כאן כבר אחזה בה בעתה.

במהלך השבועות הבאים רעות חוותה חרדות חוזרות ונשנות. לא רק שהחרדות חזרו, אלא התגברו ועברו לכל מיני תחומים - מצב כלכלי, מצב בריאותי ועוד. היא החלה להרגיש מיחושים פיסיים, שמיד תרגמה למחלה, חלילה. איכות החיים שלה הפכה ירודה יותר ויותר, היא החלה להסתגר יותר בעצמה, התרחקה מהבעל ומהילדים, נשארה במיטה הרבה, ונראה היה שמצבה החמיר מאוד. בעצת בעלה, היא תיאמה תור לרופאת המשפחה שלה.

היא עברה בדיקות מגוונות, לרבות בדיקות קרדיולוגיות של הלב. ברוך השם, הכל היה תקין.

הרופאה קראה לה למשרד, ואמרה לה, שברוך השם כל הבדיקות שלה תקינות, וכנראה... היא סובלת מהתקפי חרדה.

היא לא האמינה. התקפי חרדה? הרי רק "משוגעים" סובלים מחרדות. למה אני? גם אני משוגעת?

כאן התחיל המסע שלה...

 

מהי חרדה?

חרדות... מילה גדולה מדי. מה היא מכילה בתוכה?

חרדה אינה בעיה נפשית!

חרדה, למעשה, מאותתת לאדם מסר שהוא מסתיר מעצמו.

חרדה אינה מגיעה בגלל טריגר מסוים, והיא יכולה להופיע באופן מודע, לאחר מחשבות קשות, אך יכולה להופיע גם באופן מפתיע, ללא הכנה מוקדמת. לכן אנשים הסובלים מחרדה, חרדים לא רק מעכשיו, אלא מהתקפי החרדה העתידיים, ומנסים למנוע את החוויות שחוו בהתקף, אבל זה כמו גלגל, כי ככל שהם נזהרים, נשלח מסר למוח שמצב סכנה מתקרב, "תיזהר לא לחוות סחרחורת וחולשה" וכולי. זה קצת דומה להליכה בשדה מוקשים, כשהאדם לא יודע באיזה מקום לדרוך, ואם ומתי יתפוצץ המוקש.

החרדה, שלא כמו הפחד, הינה רגש שלילי שלא קשור למציאות חיצונית קיימת, או לסכנה ממשית,  אלא חשש מסיטואציה שעלולה לקרות. לכן התגובה לחרדה היא חוסר אונים, בהלה שאין כל כך מה לעשות.

החרדה מכילה בתוכה פן רגשי, פיזי ומחשבתי.

רעות חוותה חרדה שהגיעה, לכאורה, משום מקום.

בפן הפיזי היא הרגישה דופק מהיר, סחרחורת וחולשה. היא חוותה תחושות ממשיות, אך בבדיקות שעשתה, הכל יצא תקין. מכאן מסיקים, שהתחושות היו פיזיות - אבל כתוצאה מרגש.

בפן הרגשי חוותה בהלה מעוצמת הסימפטומים.

בפן המחשבתי חוותה המון מחשבות של משהו רע שקורה לה. אולי התקף לב, אולי זה משהו שלא יעבור, פחדים על הגוף ועל עצמה וכולי. חשה סכנה ממשית.

לכאורה, לרעות לא היתה סיבה לחרדות. היא גדלה בבית מפנק ושמח, היו לה ילדות ונערות מאושרות, היא נשואה לבעל שהיא אוהבת, יש לה ילדים שהיא אוהבת. חיים רגועים. אז מאיפה זה הגיע? ממה היא חרדה?

בהמלצת הרופאה, היא קבעה פגישה עם מיכל, מטפלת רגשית מומלצת, והתחילה תהליך שהפתיע אפילו אותה...

חשוב מאוד לציין, שביחסי מטפלת-מטופלת חשובים מאוד הקשר והחיבור, האמון ביניהן, להצלחת הטיפול.

על הטיפול היעיל בהתקפי חרדה – במאמר הבא בעז"ה.

ענת דורון היא פסיכותרפיסטית ומטפלת במחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:חרדותבדיקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה