חדשות בארץ

גנץ: יש לרסן את המערכת הפוליטית, טוב שהמערכת המשפטית עליונה עליה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי יש לרסן את המערכת הפוליטית ולהשאיר את העליונות בידי המערכת המשפטית: "כמי שמתמודד לראשות הממשלה, אני שם על עצמי ריסונים מראש". שר המשפטים אמיר אוחנה: "אמירה חמורה מאוד, הנובעת מחוסר הבנת יסודות הדמוקרטיה"

גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, עורר הערב (שלישי) תגובות סוערות בימין כאשר התייחס למעמדה של המערכת המשפטית ומערכת היחסים הרצויה, להשקפתו, בינה לבין המערכת הפוליטית. "גם אם רוצים שינויים באיזונים שבין בג"ץ לכנסת, צריך לעשות בצורה מסודרת ואחראית", אמר בריאיון לרדיו 103fm. "למכון הישראלי לדמוקרטיה יש כמה רעיונות והצעות בנושא. מה שקובע זה החוק, ומי שקובע לגביו זו המערכת המשפטית, שבמובן הזה יש לה עליונות על המערכת הפוליטית, וטוב שכך".

"חייבים לרסן את המערכת הפוליטית", המשיך גנץ. "אין לי מילים לתאר מה יקרה פה אם המערכת הפוליטית תהיה חזקה מהמערכת המשפטית, זו סכנה אדירה לדמוקרטיה. במקומות שיש מתח, צריך לתת עליונות למערכת החוק והמשפט. כמי שמתמודד לראשות הממשלה, כמי שרוצה את כל הכוח אצלו בידיים, אני חושב שחייבים לרסן את המערכת הפוליטית, אחרת היא תעשה דברים לטובתה הפוליטית ולא על פי חוק. הנה, אני שם על עצמי ריסונים מראש". 

שר המשפטים אמיר אוחנה מתח ביקורת נוקבת על דבריו של גנץ, ואמר כי מדובר ב"אמירה חמורה מאוד, הנובעת מחוסר הבנת יסודות הדמוקרטיה: במקום איזונים ובלמים, ההכרעות החשובות ביותר תתקבלנה על ידי המערכת המשפטית (שופטים, פרקליטים ויועמ"שים) הלא דמוקרטית, שלציבור אין שום השפעה עליה, ולא על ידי הציבור – באמצעות נבחריו".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, כתב בטוויטר: "בני גנץ מבולבל . עמדתו היא עמדה אנטי דמוקרטית, שחותרת תחת העיקרון הבסיסי ביותר שהוא שלטון העם. לפי גנץ אין טעם לקיים בחירות. נקווה שפתיחת החקירה כנגד 'המימד החמישי' היא לא הסיבה לאמירה החמורה שלו".

שר התיירות יריב לוין הוסיף תגובה משלו: "כנראה בני גנץ פספס את שיעור האזרחות בבית הספר. גנץ לא יודע דמוקרטיה מהי, אז הנה תקציר: דמוקרטיה היא שלטון העם, ולא שלטון היועמ"ש והפרקליטות. הסכנה שרובצת כאן היא קביעת מדיניות על פי גחמותיהם של משפטנים, שלא נבחרו על ידי הציבור ויעשו במדינה כאוות נפשם. רק העם יקבע. נחזיר את היכולת למשול למי שנבחר על ידי הציבור למשול, ולא מי שנבחר על ידי חברים מהחונטה המשפטית".

סגן שר הביטחון, אבי דיכטר, תקף אף הוא את גנץ והגדירו כ"אדם שלא בשל להיות ראש ממשלה". בריאיון לעודד בן עמי בערוץ 12, אמר דיכטר כי תפיסתו של גנץ "הזויה ומצביעה על חוסר ניסיון פוליטי. אמירתו על ויתור על העליונות לטובת בתי המשפט היא אמירה חסרת אחריות, שמצביעה על חוסר הבנה הכי בסיסי".

ברשימת ימינה הגיבו, כי "מי שמציע להפוך את ישראל לדיקטטורה בראשות בג"ץ, ולמחוק לחלוטין את הפרדת הרשויות המקודשת במדינה דמוקרטית, רצוי שיסיר את מועמדותו לראשות הממשלה. בכל מקרה, לשיטתו התפקיד שלו לא יהיה שווה כלום".

תגיות:בני גנץמערכת המשפטבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה