דיכאון וחרדות

גם זו התמכרות: הצורך הבלתי נשלט באישורים סביבתיים

כאשר אדם מתנהל בחוסר אמון בעצמו וביכולותיו, הוא מתחיל לתדלק את עצמו במחמאות שמקבל מהסביבה מהישגים שמצליח להשיג, מה שגורם לו לאמונה בעצמו לזמן קצר - אבל מהותו לא משתנה בעיני עצמו

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

כל אחד מאתנו רוצה ומאחל לעצמו להיות מקובל סביבתית ומוערך סביבתית, ומחמאות ואישורים סביבתיים לעיתים מדרבנים אותנו מאוד להתקדם - מעוררים בנו מוטיבציה וגורמים לנו להתקדם,

כי בסופו של יום אנחנו נמצאים בחברת אנשים, שמכתיבה לנו דרכי התנהגות-התנהלות.

הבעיה מתחילה כאשר אנחנו מנכסים לעצמינו דפוס התמכרותי ביחס לתגובות מהסביבה - וכמו שהיטיב להגדיר זאת דיויד ברנס בספרו "בוחרים להרגיש טוב" - וייחד לזה גם פרק הנושא את השם "התמכרות לאישור חברתי" - אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מתנהלים ביחס ל"איך יגיבו", וכך מאבדים את הזהות האמתית שלנו, העיקר שאחרים יהיו מרוצים.

זהו דבר אבסורדי שקורה, וקורה המון.

מדוע זה קורה? למי זה קורה? ואיך יוצאים מזה?

הסיבה שבדרך כלל מובילה לדפוס התנהלותי כזה היא מדימוי עצמי נמוך. כאשר אדם מתנהל בחוסר אמון בעצמו וביכולותיו, הוא מתחיל לתדלק את עצמו במחמאות שמקבל מהסביבה מהישגים שמצליח להשיג, מה שגורם לו לאמונה בעצמו לזמן קצר - אבל מהותו לא משתנה בעיני עצמו. הוא לא נהפך לאדם יותר מוצלח או טוב, כי הכול חיצוני ולא משהו שמגיע מהאדם עצמו.

בדרך כלל, אנשים כאלה יחפשו לבלוט, ויוכלו להיראות בעיני הרבה אנשים כאנשים מוצלחים, בעלי ביטחון עצמי וכריזמה. אבל כשמדברים איתם אפשר לגלות עולם של דימוי עצמי מרוסק לחלוטין.

ההשפעה יכולה להיות הרסנית בהמון אופנים, אם בפן האישי-הזוגי, בהתנהלות מול הילדים ועוד.

פגשתי לא מזמן בקליניקה אדם מפורסם מאוד, שאמר לי שאין לו כוחות נפש להתמודד עם הופעה בפני אנשים, כי מפחד מביקורות, כי לא יודע האם הוא טוב מספיק או לא. אדם כזה כמעט איבד את מה שהיה טוב בו בגלל פחד מכישלון, פחד מביקורות, פחד מלהיראות לא טוב בעיני אנשים בחוץ.

אם לא הייתי פוגש את האדם הזה, הייתי בטוח שהוא מלא בביטחון עצמי ושלא חסר לו כלום - אבל תך כמה דקות אתה רואה שיש לו הכול ואין לו כלום.

איך פותרים דבר כזה? איך מחזקים את הביטחון?

דבר ראשון, צריך להבין שעצם התלות במחמאות ובאישורים זו חולשה וצורך לא נכון. אחרי שנגיע להבנה כזו, נוכל להתחיל לבנות חיים בלי אישורים. חיים בעלי חשיבה עצמאית, שתאפשר לנו לעשות באמת את מה שאנחנו רוצים.

אפשר להתחיל לתרגל בדברים קטנים, לדוגמא: אם יש לנו פחד להגיד את  מה שאנחנו רוצים בפני אנשים, כי מפחדים מתגובות שליליות, אז כאשר נוצרת סיטואציה חברתית בעייתית - להתחיל עם דיבור של משפט אחד, וכך להתקדם בהדרגה.

ברור שדבר כזה לא מגיע בזמן קצר. זהו דבר שמצריך תהליך ארוך של עבודה של התנתקות מהצורך באישורים.

ברגע שנאמץ את ההתנהלות הזו, נוכל לחיות חיים אמתיים באמת.

אריאל גולדשטיין הוא מטפל רגשי מטעם מחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:התמכרותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה