חדשות בארץ

בכיר קטארי: ישראל ומדינות המפרץ על סף חתימת הסכם אי תוקפנות

השייח' חמד בן ג'אסם, ראש הממשלה לשעבר של קטאר, העריך כי בעקבות פרסומה של עסקת המאה, מדינות המפרץ יחתמו בקרוב על הסכם אי תוקפנות עם ישראל. הוא מתח ביקורת על מדינות ערב המתונות, שהצטרפו להחלטה של הליגה הערבית לדחות את התוכנית, וקרא להן לאמץ אסטרטגיה ארוכת טווח מול ישראל וארצות הברית

חמד בן ג’אסם (צילום: שאטרסטוק)חמד בן ג’אסם (צילום: שאטרסטוק)
אא

על רקע פרסום תוכנית השלום האמריקנית, וההחלטה שקיבלה הליגה הערבית לדחותה, העריך ראש ממשלת קטאר לשעבר כי ישראל קרובה לחתימה על הסכם אי תוקפנות עם מדינות המפרץ, וייתכן שגם עם מרוקו.

השייח' חמד בן ג'אסם – דודו של שליט קטאר הנוכחי, האמיר תמים בן חמד – כיהן כראש ממשלתה של האמירות המפרצית במשך כ- 20 שנה. בסדרת ציוצים שפרסם בתחילת השבוע בחשבונו האישי בטוויטר, הוא הביע את תמיכתו ב"שלום צודק" ובחתימת הסכם אי תוקפנות לאחר שיושגו "תוצאות ברורות" בהסכם השלום.

הבכיר הקטארי לשעבר מתח ביקורת על מדינות ערביות, שהצטרפו להחלטת הליגה הערבית נגד עסקת המאה, על אף שהבטיחו לארצות הברית כי ינקטו ב"עמדה חיובית" כלפי התוכנית. הוא הסביר את התנהלותן בכך שהן מעוניינות מחד להתקרב לממשל האמריקני, אך מאידך חוששות מהתקשורת ומדעת הקהל הערבית. לדבריו, "הצד הערבי נוקט במדיניות המבוססת על טקטיקה קצרת טווח", בעוד ישראל מבססת את מדיניותה על "יסודות אסטרטגיים לטווח הארוך".

חמד בן ג'אסם סיים את דבריו בקריאה למדינות הערביות להפסיק "להיות רק כלים שאחרים מנצלים אותם כדי להשיג את מטרותיהם". הוא הדגיש, כי עליהן לאמץ "מדיניות מחושבת" ברמה האסטרטגית, שתנצל את שאיפתן של ישראל וארצות הברית להגשים את היעדים שהציבו לעצמן בעסקת המאה.

כזכור, לאחר פרסום עסקת המאה, חלק ממדינות ערב – ביניהן סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים – הגיבו במתינות, וקראו לישראל ולפלסטינים לבחון את התוכנית ולפתוח במשא ומתן בחסות ארצות הברית. בטקס ההשקה של התוכנית בבית הלבן נכחו נציגיהן של עומאן, בחריין ואיחוד האמירויות. שגריר האמירויות בוושינגטון, יוסף אל-עותייבה, הגדיר את תוכנית השלום של הממשל האמריקני כ"יוזמה רצינית, העוסקת בסוגיות רבות שעלו במהלך השנים" וכ"נקודת פתיחה חשובה לחזרה למשא ומתן במסגרת בין-לאומית בהובלת ארצות הברית".

על רקע הסימנים המתגברים לנורמליזציה ביחסים בין ישראל ומדינות המפרץ, שר החוץ ישראל כץ פעל בחודשים האחרונים לקידום יוזמה מדינית לחתימת על הסכמי אי לוחמה בין ישראל ומדינות המפרץ. בחודש יולי האחרון נפגש כץ בוושינגטון עם שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד אל ח'ליפה, לפגישה פומבית ראשונה מסוגה בין שרי החוץ של שתי המדינות. במשרד החוץ מסרו, כי השניים שוחחו על איראן והאיומים האזוריים ועל שיתוף פעולה בין המדינות, וכי הם סיכמו להמשיך ולעמוד בקשר.

בספטמבר 2019, במהלך שהותו בעצרת האו"ם בניו יורק, נועד כץ עם מספר שרי חוץ ממדינות המפרץ, והציג בפניהם את תוכניתו. בנאומו בעצרת האו"ם התייחס שר החוץ למגעים שישראל מנהלת לשיתוף פעולה אזורי עם מדינות המפרץ: "לישראל יש מדיניות ברורה לקדם את היחסים והנורמליזציה עם מדינות המפרץ. אין לנו שום סכסוך עמן, ויש לנו אינטרסים ביטחוניים משותפים מול האיום האיראני, וכן בקידום יוזמות אזרחיות". כץ הביע את תקוותו, כי שיתופי פעולה אלו יובילו לבסוף לחתימה על הסכמי שלום נוספים.

תגיות:נורמליזציהמדינות המפרץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה