חדשות בארץ

לעיני המצלמה: שר החוץ ישראל כץ נפגש עם שר החוץ של בחריין

כץ, שהגיע לביקור בוושינגטון, נפגש עם שר החוץ של בחריין. הפגישה הפומבית והצילום המשותף של השניים נעשו בתיאום מחלקת המדינה האמריקנית. בחודש שעבר הגיע כץ לביקור באבו דאבי, במהלכו נפגש עם אישיות מדינית בכירה באיחוד האמירויות

כץ (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)כץ (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

משק כנפי הנורמליזציה: שר החוץ ישראל כץ, הנמצא בביקור בוושינגטון, נפגש אמש (רביעי) עם שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד אל ח'ליפה. כך הותר הערב לפרסום. מדובר בפגישה פומבית ראשונה מסוגה בין שרי החוץ של שתי המדינות, והיא נערכה במסגרת הוועידה לחופש דת, המתקיימת בחסותו של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו.

בתום הפגישה התייצבו שני האישים לצילום משותף מול המצלמה. אנשי מחלקת המדינה פעלו מאחורי הקלעים כדי לתאם את הפגישה והצילום. במשרד החוץ מסרו, כי כץ ומקבילו הבחרייני שוחחו על איראן והאיומים האזוריים ועל שיתוף פעולה בין המדינות, וכי הם סיכמו להמשיך ולעמוד בקשר.

השר כץ כתב הערב בחשבון הטוויטר שלו כי פגישתו עם אל-ח'ליפה הינה "דוגמה נוספת לקשרים הדיפלומטיים המתחזקים שלנו. אמשיך לעבוד עם ראש הממשלה נתניהו, כדי לקדם את יחסיה של ישראל עם מדינות המפרץ".

בסוף החודש שעבר הגיע כץ לביקור באבו דאבי, כדי להשתתף בוועידה של האו"ם לענייני סביבה. במהלך הביקור הוא נפגש עם אישיות מדינית בכירה באיחוד האמירויות, עמה דן, בין היתר, באיומים השונים הנשקפים למדינות האזור מצדה של איראן ובשיתוף הפעולה הבילטרלי בין שתי המדינות.

כץ, שמונה בסוף חודש מאי לתפקיד של קבע כשר החוץ – לאחר שכיהן בתפקיד כממלא מקום מאז חודש פברואר – סיכם לאחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצבת יעד ברור למדיניות החוץ, לקידום נורמליזציה וחתירה לחתימת הסכמי שלום בין ישראל למדינות המפרץ הערביות, במהלך השנים הקרובות. במשרד החוץ ציינו כי את המדיניות יובילו אנשי המשרד "בתמיכת ראש הממשלה ובשיתוף כלל הגופים העוסקים בנושא". עוד נאמר, כי האמריקנים מעורבים אף הם ומסייעים במגעים.

ממלכת בחריין היא אחת ממדינות המפרץ, שעל פי פרסומים שונים מקיימת קשרים עם ישראל מאחורי הקלעים. בחודש פברואר השתתפו נציגים מעשר מדינות ערביות – ביניהן סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ועומאן – בוועידה הבינלאומית לשלום וביטחון במזרח התיכון, שהתקיימה בוורשה, אליה הגיע גם נתניהו. במהלך הוועידה נשאל שר החוץ של בחריין על ידי עיתונאים מתי יחול מפנה משמעותי ביחסים עם ישראל. הוא השיב כי "זה יקרה כשזה יקרה. זה יקרה בסופו של דבר".

מדיוניה הסגורים של הוועידה דלף סרטון, בו נשמע אל-ח'ליפה תוקף בחריפות את איראן: "גדלנו על כך שהסכסוך הפלסטיני-ישראלי הוא הסוגיה החשובה ביותר, אך בשלב מאוחר יותר ראינו אתגר גדול יותר – הסוגיה הרעילה ביותר בהיסטוריה המודרנית שלנו, ואשר מגיעה מאיראן". אל-ח'ליפה הוסיף: "עלינו לעמוד באתגר של איראן כדי שנוכל לעמוד בפני אתגרים אחרים. בסכסוך הישראלי-פלסטיני קרו תהליכים – הסכם קמפ-דיוויד, ועידת מדריד. היו דרכים רבות לפתור את הסכסוך, ואילולא ההשפעה הרעילה של איראן – אני חושב שהיינו הרבה יותר קרובים היום לפתור את הסכסוך. אך איראן היא אתגר רציני המונע מאיתנו להתקדם בכל דרך".

הבכיר הבחרייני אמר דברים דומים כבר במרץ 2016. בראיון שהעניק לרשת "אל-ערביה", אמר אל-ח'ליפה כי הסכנה האיראנית מסבה נזק רב יותר למדינות המפרץ מאשר הסכנה מישראל: "הסכסוך שלנו עם ישראל ידוע – הוא עוסק בכיבוש שטחים ובגירוש של העם [הפלסטיני], וגם נוגע לקשר הדתי והרוחני שלנו לירושלים. הצענו יוזמה, אבל הפרמטרים והגבולות של הסכסוך הזה ידועים, ולא השתנו. בכל הנוגע לסכסוך עם איראן – בכל יום יש משהו חדש איתם. כל יום שומעים על משהו חדש שהם עושים, הקשור לתמיכתם בטרור, לניסיונם להפיל משטרים, להבריח נשק. הסכסוך עם איראן חי ודינמי, לעומת הסכסוך עם ישראל שאנו מנסים למצוא לו פיתרון ואנו מכירים את הגבולות שלו".

תגיות:משרד החוץישראל כץבחריין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה