בריאות ותזונה

הקליפות שיעשו לכם סדר: 3 פירות שכדאי לצרוך גם את קליפתם, ולא רק בט"ו בשבט 

רובנו מקלפים את קליפות הפירות שאנו אוכלים, אך האם אי פעם עצרנו רגע לחשוב מה מכילה הקליפה - שאולי אין בפרי עצמו? לכבוד ט"ו בשבט, קבלו 3 קליפות טעימות וחיוניות במיוחד, שאפשר לאכול גם עם הפרי

אא

רובנו מקלפים את קליפות הפירות שאנו אוכלים, אך האם אי פעם עצרנו רגע לחשוב מה מכילה הקליפה - שאולי אין בפרי עצמו? תתפלאו לשמוע, אבל קליפות רבות שאנו משליכים בדרך כלל לפח, מכילו מרכיבים חיוניים ביותר בתזונה, כמו סיבים תזונתיים שאינם מסיסים (או בשמם המדעי פוליסכרידים), תאית, פקטין, טאנינים ועוד. 

תרכובות אלו מגדילות את הערך של המזון ומסייעות במניעת תופעות בעייתיות במערכת העיכול, לרבות עצירות. כמו כן, הן נקשרות גם לריפוי סרטן המעי הגס, הורדת רמת הכולסטרול הרע ועוד. 

קליפת הגויאבות וחלק מסוים מפירות ההדר למשל, מאופיינות ברמה גבוהה של חומצה אסקורבית, ובין היתר מהווה מקור עשיר לויטמין A, ויטמיני B, מינרלים כגון סידן, סלניום, מנגן ואבץ, ועוד. 

בשל יתרונות אלו, מטפלים טבעוניים רבים וכן רופאים מערביים, ממליצים לצרוך פירות וירקות רבים על קליפתם. 

 

בהשראת ט"ו בשבט, לפניכם 3 פירות מעניינים שלרוב יש לנו נטייה להשליך את קליפתם לפח, אך הפעם נלמד כיצד להשתמש בה לטובתנו ותועלתנו:

 

פירות הדר 

תפוזים, קלמנטינות, פומלות ואפילו לימונים - הם פירות שניתן וכדאי להשתמש בקליפתן, במידה ואתם אנשים בריאים שאינם סובלים מבעיות במערכת העיכול. בשל המרירות שלהן, קליפות פירות ההדר לא מתאימות לכל אחד, אולם מחקרים שנעשו בקוריאה הצליחו להוכיח שבקליפת פירות ההדר יש יותר ויטמינים מאשר בפירות עצמם. 

כך למשל, למרות שהורגלנו לחשוב שתפוז מכיל רמה גבוהה של ויטמין C, מעניין לציין כי קליפתו מכילה ויטמין זה ברמה כפולה ומכופלת (פי 2) וכן ויטמין B2, ויטמין B6, סידן, אשלגן ופי 20 נוגדי חמצון, מאשר בפרי. 

עוד נמצא במחקרים אלו כי שימוש מבוקר בקליפות הדר בקרב חולי סוכרת, עשויה לשפר את יכולת הגוף שלהם לקבל אינסולין (תנגודת אינסולין).

איך משתמשים? יפה שאלתם: לפני שתרוצו להכין קליפות הדר מסוכרות, שבמקרה הטוב רק יהיו לכם טעימות ובמקרה הגרוע יעלו את רמת הסוכר שלכם בדם - עליכם לדעת כי לא לזו הכוונה. ניתן לגרד מעט מקליפת הפרי בצורתה הטבעית, על סלטי פירות, או לסחוט אותה ביחד עם הפירות כשאתם מכינים שייק פירות. 

 

מנגו 

למרות שקליפתו של המנגו מרירה מעט, היא נושאת בחובה אוצר שאי אפשר להתעלם ממנו - שגם עוגן במחקר שנעשה בשנת 2009: במחקר זה הצליחו החוקרים להראו כי פוליפנולים, קרטנואידים וחומצה אסקורבית שנמצאים בקליפה, תורמים לבריאות הגוף פי שלושה(!) מאכילת הפרי עצמו. 

זאת ועוד. 

לפני כמה שנים התגלה כי קליפות מנגו מכילות תרכובת טבעית בשם רסברטרול - נוגד חמצון מיוחד במינו ששמו נקשר בהשפעות טובות על דיאטה כמו גם על הריון. מחקר שביצעו בשנת 2017 מדענים אמריקניים מצא כי הרסברטרול השפיע על קופות בהריון והביא לירידה של 30% במשקל גופן, הזרים את הדם בשליה טוב יותר והפחית את רמות השומן בכבד העוברי. 

פרופסור דייוויד סינקלייר, חוקר מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב, מצא כי רסברטרול משפיע על גן בשם סירטואין - שככל שנמצא בגוף ברמה גבוהה יותר, כך מעלה את כמות החלבון וגורם להארכת חיים ולעיכוב מחלות זקנה כגון אלצהיימר. 

איך משתמשים בקליפת מנגו? ניתן לאכול את הפרי ביחד עם הקליפה, לגרד אותה מעל סלט פירות או להוסיף אותה בבלנדר לשייק טעים. 

 

בננה 

אם בעבר היה מקובל לזלזל בקליפת הבננה ולהשוותה לקליפת השום, הרי שכיום הצליחו חוקרים רבים בעולם להוכיח כי ההפך הוא הנכון, וכי בקליפת הבננה ישנם חומרים רבים שהיינו רוצים להכניס לגופנו, כדוגמת הטריפטופן - חומצת אמינו המשפיעה באופן חד סטרי על רמת הסרוטונין בגופנו. 

כידוע, רמת הסרוטונין קשורה לרמת מצב הרוח שלנו. כשהיא נמצאת ברמה נמוכה בגוף, צריכים להעלות באופן מלאכותי על ידי ספורט או תוספי מזון המעודדים את פעילותה התקינה של בלוטת התריס ואיברים אחרים. 

גם בבננה כמו בתפוז שכבר הזכרנו, קיימים נוגדי חמצון ברמה גבוהה ביותר - פי 2 מאשר בבננה עצמה. 

איך משתמשים? קליפת הבננה היא קצת יותר מאתגרת לאכילה, אך גם אותה ניתן לצרוך בצורה של תוספת לשייקים שאותם טוחנים היטב בבלנדר. 

תגיות:ט"ו בשבטקליפהפירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה