חדשות בארץ

שגריר ארה"ב מזהיר: סיפוח חד-צדדי יסכן את ההכרה האמריקנית בריבונות

בעקבות הלחץ בימין על ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל באופן מיידי את הריבונות על היישובים ביהודה ושומרון, הבהיר שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, כי צעד חד-צדדי של ישראל יסכן את תוכנית המאה ואת ההכרה האמריקנית בריבונות הישראלית. ראשי הרשויות ביהודה ושומרון מתכוונים להחריף את מאבקם להחלת הריבונות

נתניהו ופרידמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו ופרידמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, הזהיר הבוקר (ראשון) את ישראל ממהלך חד-צדדי של החלת הריבונות על היישובים ביהודה ושומרון, לפני השלמת הליך התיאום בסוגיה עם ארצות הברית. "החלת החוק הישראלי על השטח, שתוכנית המאה קובעת שיהיה חלק מישראל, כפופה להשלמת הליך מיפוי על ידי ועדה ישראלית-אמריקנית משותפת", כתב בטוויטר. "כל פעולה חד-צדדית לפני השלמת עבודת הוועדה מסכנת את התוכנית ואת ההכרה האמריקנית".

התבטאותו של פרידמן באה על רקע הלחץ הגובר בימין על ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל את הריבונות עוד לפני הבחירות. בכנס, שנערך אמש במעלה אדומים, אמר נתניהו כי תהליך המיפוי של השטח נמצא "בעיצומו", אולם הבהיר כי החלת הריבונות לא תתבצע לפני הבחירות: "אנחנו מחכים לזה מאז 67', ואנשים עושים עניין מכמה שבועות. זה יהיה".

יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני, הביע הבוקר אכזבה מהדחייה בהחלת הריבונות. "כשהיינו בוושינגטון, דיוויד פרידמן ואנשים אחרים שפגשנו אמרו לנו שתוך 48 שעות מרגע ההצהרה על מתווה טראמפ, ישראל תוכל להחיל את הריבונות הישראלית מיד. מישהו עבד על מישהו", אמר בריאיון למתי טוכפלד בגלי ישראל.

"אני מאמין לראש הממשלה, שהייתה לו כוונה אמיתית. פגשתי אותו יום לפני כן, וגם אחרי ההצהרה, הוא היה מאוד נרגש, הוא ראה בזה רגע היסטורי. האמריקנים עשו לו 'כיפה אדומה'. מצד אחד פרידמן ובכירים אחרים אמרו, שהוא יוכל להחיל את הריבונות, ואז 24 שעות אחרי בא קושנר וטרף את הקלפים".

"מה שעשו לראש הממשלה מביך ומביש, ככה לא מתנהגים ידידים", הוסיף אלחייני. "אני מניח שהביקור של גנץ תרם בצורה משמעותית לשינוי הדעה של האמריקנים. בא גנץ ואומר: 'אל תמהרו, נעשה את זה אחרי הבחירות בתהליך מסודר'. אני גם סקפטי להמשך. מה שלא ייעשה לפני הבחירות – לא ייעשה גם אחריהן".

"אנחנו צריכים להילחם, אסור להרים ידיים. גם אם יש אחוז אחד שנצליח לשכנע את ראש הממשלה. מי שצריך לקבוע את האינטרסים של ישראל – זה רק אנחנו. ראש הממשלה צריך לעמוד בהתחייבות שלו, שהוא נתן כבר לפני מספר חודשים. אנחנו אומרים לו: אדוני ראש הממשלה, יש לך גיבוי ציבורי ופוליטי, תעשה את זה. קח את המנהיגות שלך מדרגה אחת קדימה, תחיל את הריבונות", כך אלחייני.

על פי הדיווח של יניר קוזין בגלי צה"ל, ראשי הרשויות ביהודה ושומרון החליטו להחריף את המאבק נגד נתניהו והליכוד, ולדרוש להחיל את הריבונות עוד לפני הבחירות. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, האשים כי "מה שקורה בימים האחרונים נראה כמו מריחה. על המפות כבר עובדים שבוע וחצי, ויש כאן חשש רציני גם מפספוס של הזדמנות היסטורית וגם מכך שהמחנה הלאומי יאבד את השלטון". במסר שכוון לנתניהו, הוסיף דגן כי "הציבור מצפה לשינוי הזה. אנחנו לא ניתן לאף אחד, גם לא למי שאנחנו אוהבים, לפספס הזדמנות היסטורית. אם לא תוחל הריבונות – ניאלץ להחריף את המאבק".

תגיות:דיוויד פרידמןריבונותמועצת יש"ע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה