חדשות בארץ

מחדל ההצפה בבסיס חיל האוויר: נזק כבד למערכת מתקדמת שעל מטוסי הקרב

לפי הדיווח, המערכת שנפגעה ידועה בשם "הרקלייט", שתפקידה להביא לזיהוי מהיר של תא שטח בתקיפות אוויריות, קרקעיות וימיות, ונעשה בה שימוש בכל סוגי החימוש – המונחה והמדויק. המערכת הייחודית מיועדת בנוסף לאיסוף מודיעין בכל תנאי מזג האוויר, כמו גם בזיהוי גורמים בלתי מעורבים בתקיפה, והיא מסוגלת לרכוש מטרות גם ניידות

(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)
אא

מערכות ייחודיות ומתקדמות שמותקנות על כנף המטוס ה-16-F מסוג "ברק" נפגעו באופן משמעותי בפרשת הצפת בסיס חיל האוויר בדרום הארץ בחודש שעבר. לפי הדיווח היום (רביעי) בחדשות 12,  המערכת שנפגעה ידועה בשם "הרקלייט", שתפקידה להביא לזיהוי מהיר של תא שטח בתקיפות אוויריות, קרקעיות וימיות, ונעשה בה שימוש בכל סוגי החימוש – המונחה והמדויק.

אחד המטוסים ששבו לפעילות (צילום: דובר צה"ל)אחד המטוסים ששבו לפעילות (צילום: דובר צה"ל)

בנוסף, המערכת מיועדת לאיסוף מודיעין בכל תנאי מזג האוויר, כמו גם בזיהוי גורמים בלתי מעורבים בתקיפה, והיא מסוגלת לרכוש מטרות גם ניידות.

בעקבות מסקנות התחקיר שפורסמו אתמול, מפקד הבסיס, אלוף משנה ע', לקח אחריות אישית על המחדל וביקש לסיים את תפקידו. בחיל קיבלו את הבקשה, והוא צפוי להיות משובץ בעוד כמה חודשים כנספח חיל האוויר בחו"ל. עוד הוחלט כי למפקד טייסת הקרב תירשם נזיפה פיקודית, לצד מפקד טייסת התחזוקה בבסיס ומפקדת טייסת התעופה בבסיס הצבאי שיינזפו גם הם. על פי ממצאי הביניים של התחקיר, בעקבות הצפת הדירים התת-קרקעיים שבהם אוכסנו מטוסי קרב מסוג F-16, למטוסים נגרם נזק בהיקף של כ-30 מיליון שקל. חמישה מהם שבו לפעילות מבצעית, אך שלושת האחרים עדיין בתהליכי שיקום מורכבים וטרם ברור מתי יחזרו לטוס.

מפקד בסיס חצור, אלוף-משנה ע' (צילום: דובר צה''ל)מפקד בסיס חצור, אלוף-משנה ע' (צילום: דובר צה''ל)

התחקיר מצא כי למרות התחזית למזג אוויר קשה באותו שבוע, בבסיס חיל האוויר לא נערכו כראוי להצפה. בנוסף, בחיל הודו כי אילו היו נעשות כל ההכנות כפי שדורש הפרוטוקול הצבאי, ניתן היה לצמצם באופן משמעותי את הנזק הכבד למטוסים ולציוד לחימה נוסף שהוחזק בשני דת"קים, בכך שהם יפונו מהדירים.

הצפת המטוסים בבסיסהצפת המטוסים בבסיס

קצין בכיר בחיל האוויר אמר אתמול בתדרוך לכתבים כי "התחקיר נמשך. יש תובנות בכל הרמות ונפיק לקחים נוספים. חמשת המטוסים שניזוקו קל חזרו לפעילות, ושלושה מהמטוסים ממשיכים להיות מטופלים בארץ". לדבריו, "הבסיס לא נערך נכון לעוצמת הגשם הצפויה ולא בוצעו כל הפעולות הנדרשות. תפעול נכון ומקצועי היה מקטין את היקף הנזק. היו פעולות חילוץ, גם של חיילים, וכולם בריאים ושלמים. לאחר שזוהה האירוע, הפעילות הייתה מקצועית, הקטינה את היקף הנזק ואפשרה חזרה מהירה לכשירות מבצעית".

תגיות:חיל האווירהצפותF-16

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה