חדשות ומשמעותן

נגיף הקורונה: לאן הוא מתפשט, והאם יש סיבה לדאגה? כל מה שרצית לדעת

בסין פועלים למנוע את התפשטות נגיף הקורונה החדש – נכון לעכשיו ללא הצלחה. הווירוס, שהחל בסין, הגיע עד כה ל- 25 מדינות נוספות. הוא טרם הגיע לישראל, אולם הנחת העבודה של משרד הבריאות היא כי לא ניתן למנוע את כניסתו. כל הפרטים על הנגיף ועל צעדי ההיערכות בישראל – בכתבה שלפניכם

(קרדיט תמונה: שאטרסטוק)(קרדיט תמונה: שאטרסטוק)
אא

בהלת הקורונה: בשבועות האחרונים, כותרות החדשות ברחבי העולם מוקדשות לנגיף הקורונה החדש, שפרץ בחודש דצמבר האחרון בסין. הווירוס החדש, שקיבל את הכינוי nCoV 2019, משתייך למשפחת נגיפי הקורונה (Coronavirus). שמם של נגיפים אלו ניתן להם בשל צורתם המשותפת, שנראית במיקרוסקופ אלקטרוני כמו כתר (בלטינית: קורונה). וירוסים אלו עוברים באוויר, ופוגעים בדרכי הנשימה והעיכול.

נגיפי הקורונה גורמים למחלות בבעלי חיים, ועלולים לגרום גם לתחלואה בבני אדם. חומרת הפגיעה משתנה מנגיף לנגיף: היא נעה ממחלה קלה, כגון הצטננות, למחלות עם פגיעה בריאות וספיקה רב-מערכתית – כדוגמת התסמונת הנשימתית החמורה "סארס" (SARS), שפרצה בסין בנובמבר 2002, והתסמונת הנשימתית המזרח-תיכונית (MERS) שפרצה בשנת 2013.

וירוס הקורונה החדש פרץ לראשונה בעיר הסינית ווהאן שבמחוז הוביי. מקרי ההידבקות הראשונים בנגיף התגלו בקרב עובדים וקונים בשוק מקומי, בו נמכרים פירות ים וחיות. בסין מנסים, כרגע ללא הצלחה, לבלום את התפשטות הנגיף, שכבר יצא מגבולות המדינה.

נכון לעכשיו, מספר מקרי ההידבקות ברחבי העולם מתקרב ל- 15,000, רובם המכריע בסין. הווירוס, שכאמור החל בסין, הגיע עד כה ל- 25 מדינות נוספות. בסין גבה הנגיף את חייהם של 305 בני אדם. הבוקר דווח בפיליפינים דווח על מקרה מוות ראשון מחוץ לסין, כתוצאה מסיבוכי הקורונה.

תסמיני נגיף הקורונה דומים לתסמיני שפעת: חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. במקרים חמורים, המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות.

למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. אבחנת המחלה כוללת חשד לחשיפה לנגיף ובדיקה מעבדתית של דגימת הפרשות ממערכת הנשימה.

ככל הנראה, הנגיף עבר מחיות אל בני אדם, אך בסין וגם מחוצה לה נרשמו כבר מקרים של העברה מאדם לאדם – עובדה שמגבירה את הסכנה הטמונה בווירוס.

למחלת נגיף הקורונה אין טיפול ספציפי. לא קיים חיסון נגד הנגיף, וייצורו צפוי לארוך זמן רב. בסין עושים מאמצים רבים לבלום את התפשטות הנגיף, בעיקר באמצעים של בידוד פיזי של החולים וחבישת מסכות על הפנים. ערים רבות במדינה הפכו לערי רפאים, והתושבים מסתגרים בבתיהם מרצון – מתוך פחד. במדינות שונות ברחבי העולם נקטו באמצעי זהירות, שנועדו למנוע ככל הניתן את כניסת הקורונה לשטחן: הפסקת טיסות לסין, ומניעת כניסתם של אזרחים זרים ששהו בסין.

ארגון הבריאות העולמי הכריז ב- 30 בינואר על מצב חירום בין-לאומי. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדנהום גבריוס, הודיע על ההחלטה במסיבת עיתונאים בז'נבה, בתום ישיבת ועדת החירום של הארגון. הוא ציין, כי ההחלטה אינה מעידה על אי אמון בסין, ושיבח את הצעדים בהם נקטה כדי לבלום את התפשטות הנגיף. על אף ההכרזה על מצב חירום, הארגון לא המליץ להגביל את המסחר והתנועה בין מדינות.

 

כיצד ניתן להימנע מהידבקות?

משרד הבריאות הנחה את כל מי ששהה בסין ב- 14 הימים האחרונים, גם לשהות קצרה, שלא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים – כולל מוסדות חינוך, מקומות עבודה, נסיעה בתחבורה ציבורית, מקומות בילוי ומתחמי קניות, בתי חולים ומרפאות וזאת לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה בסין, המוגדרת כתקופת הדגירה. ביום ה- 15 לאחר מועד השהייה האחרונה בסין, ובמידה ולא התפתחו תסמיני מחלה, ניתן לחזור לעבודה ולפעילות רגילה.

עוד נאמר בהנחיות המשרד, כי במקרה של הופעת חום, שיעול או קוצר נשימה, יש לפנות לקופת חולים או לחדר מיון, וליידע מראש טלפונית את המרפאה או בית החולים כי המטופל חזר מסין. גם בכל מצב רפואי, הדורש טיפול, יש ליידע מראש בטלפון את הגורם המטפל על הגעת מטופל ששהה בסין. יש להקפיד על כיסוי הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולא להשתמש בתחבורה ציבורית.

בנוסף, כדי להקטין את הסיכוי להידבק בקורונה, ובנגיפים בכלל, משרד הבריאות ממליץ להקפיד על אמצעי היגיינה: לשטוף ידיים עם מים וסבון לעיתים קרובות, לפני ואחרי אוכל וטיפול במזון, לאחר יציאה משירותים, לאחר מגע עם הפרשות, לאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם טישו משומש; לכסות את הפה והאף בעת שיעול ועיטוש – רצוי לא באמצעות כף היד, אלא באמצעות שימוש בטישו וזריקתו לפח; בהיעדר טישו – עדיף להתעטש למרפק ולא לכף היד.

לכל מי שלא חש בטוב ומרגיש כי הוא בתחילת מחלה – מומלץ שלא לצאת מהבית, ולא לשלוח ילדים חולים למסגרות החינוך. כאשר חולים או מרגישים ברע – מומלץ שלא לנסוע בתחבורה ציבורית.

 

כיצד ישראל נערכת?

בישראל לא דווח עד כה על מקרה הידבקות בנגיף. מספר חולים, שפיתחו תסמינים דומים לנדבקי קורונה, אושפזו בבידוד ונלקחו מהם דגימות. לאחר מספר שעות, עם חזרת הבדיקות מהמעבדה, הוסר החשש. הבוקר דווח כי אזרח ישראלי, ששב מסין, אושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה והועבר לבידוד בחשד שלקה בנגיף.

במערכת הבריאות מעריכים, כי לא ניתן למנוע את הגעתו של הנגיף לארץ. עם זאת, ננקטה סדרת צעדים, שנועדה לדחות את מועד כניסתו ככל הניתן ולמנוע את התפשטותו. צעדי המניעה כללו: אזהרת מסע לסין והפסקת הטיסות אליה; סגירת המעברים האוויריים, הימיים והיבשתיים לכניסת אזרחים זרים ששהו ב- 14 הימים האחרונים בסין; הנחיה לתושבי ישראל, ששהו בסין בתקופה זו, לשהות בבידוד ביתי עד חלוף 14 יום ממועד עזיבתם את סין. שר הבריאות יעקב ליצמן קרא היום לחוזרים מסין להקפיד על הישארות בבידוד: "לכולנו יש אחריות על בריאות הציבור, ועל כולם לקחת חלק במאמץ למניעת התפשטות הנגיף, כדי להגן על בריאות הציבור".

שר הבריאות יעקב ליצמן (קרדיט סרטון: משרד הבריאות)

בשבוע שעבר חתם ליצמן על צו להרחבת סמכויות משרדו להתמודדות עם הקורונה. צו זה כולל אפשרות לאשפוז כפוי בבידוד, במידה וחולה החשוד בהידבקות בקורונה מסרב להיכנס לבידוד. עד כה הופעל צעד זה פעם אחת – נגד תיירת מצרפת, שסבלה מתסמינים של קורונה וסירבה להיכנס לבידוד מרצונה. לאחר מספר שעות, כשבדיקות המעבדה אימתו כי לא נדבקה בנגיף, היא שוחררה מהבידוד הכפוי.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (קרדיט סרטון: משרד הבריאות)

תגיות:סיןמשרד הבריאותנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה