שאלון יהדות

עידן יניב: "גם לי יש אתגרים, למי אין? אבל אני מאמין שהכל לטובה"

הכישלון המקצועי שהביא עמו קשיים כלכליים, החשש משמירת השבת שהתבדה, והמעשה המפתיע של אביו ששינה את חייו לתמיד. עידן יניב משתף במספר ניצוצות מחייו ומספר על ההשראה המיוחדת שהוא שואב משלמה המלך

  • א' שבט התש"פ
עידן יניב. צילום: רונן אקרמןעידן יניב. צילום: רונן אקרמן
אא

נעים להכיר

"עידן יניב, 33, רווק, מתגורר בתל אביב, זמר ויוצר".

 

ניצוץ של נוסטלגיה

"לקראת גיל 14 התחלף לי הקול. בתקופה ההיא כבר שרתי לפעמים בתור תחביב בטקסים ואירועים משפחתיים, ומאוד התבאסתי מזה שהקול התחלף. התרגלתי לשמוע את עצמי בצורה מסוימת, ופתאום זה השתנה. זה המשיך להפריע לי, עד שיום אחד אמרתי להורים שלי שאני לא רוצה לשיר יותר לעולם.

"יומיים אחר כך, בעמודים האחרונים של עיתון של סוף השבוע התפרסמה מודעה קטנה, בשחור-לבן, שנכתב בה על אודישנים לתחרות שירים. התלבטתי יחד עם אבא שלי האם כדאי שהוא ירשום אותי, אבל הוא אמר: 'אמרת שאתה לא אוהב איך שאתה נשמע ושאתה לא רוצה לשיר יותר', אז ירדתי מזה. מה שלא ידעתי זה שבמוצאי שבת הוא התקשר להפקת התחרות וסידר לי אודישן.

"התחרות התקיימה כמה חודשים לאחר מכן, וזכיתי במקום הראשון עם 'הפרח בגני'. התמודדתי מול המון זמרים, אני הייתי הכי צעיר שם, והתחרות הזו הייתה הפעם הראשונה שבה שרתי עם נגנים על הבמה. בלילה של הזכייה התחלתי להבין שברוך ה' יש פה משהו טוב ומיוחד. כמו שאמרתי, פעם חשבתי לעזוב את המוזיקה, אבל היום אני מבין שאדם צריך ללכת אחר הייעוד שלו, ולא לברוח ממנו. אי אפשר באמת לברוח מהשליחות שלנו, כל אחד ועניינו".

צילום: רונן אקרמןצילום: רונן אקרמן

ניצוץ של שורשים

"תודה לאל, חונכתי בבית שומר מסורת, והדברים שספגתי בבית משפיעים עליי עד היום. אנחנו עושים קידוש ומציינים חגים, שומרים כשרות, מקפידים על כיבוד אב ואם וכו'. ברוך ה' אני מניח תפילין כל יום. בנוסף, אנחנו שכנים של סבא וסבתא מצד אבא, והקשר אליהם מאוד קרוב.

"כמה חודשים לפני שסבא נפטר התחלתי ללמוד 'ותן חלקנו', שזה למעשה לימוד גמרא, משנה והלכה יומי. חבר שלי בדיוק התחזק אז, ולכן בין היתר התחיל ללמוד עם הרב קובלסקי ממאורות הדף היומי, אז אמרתי לו שאני רוצה גם, והוא חיבר בינינו. הלימוד הזה מאוד מחבר אותי, כי אני רוצה ללמוד גמרא, שכידוע יש בכך ערך גדול, אבל למישהו שבא מבית מסורתי, ולא היה תלמיד ישיבה, ללמוד גמרא זה לא דבר פשוט. עם זאת, הגמרא מובאת שם בדרך פשוטה, עם הרבה הסברים, ובזכות כך אני יכול להבין את זה.

"סבא ואני היינו קרובים ביותר, ולכן זה היה מאוד עצוב עבורי כשהוא נפטר. זו הייתה הפעם הראשונה שחוויתי מוות של אדם כל כך אהוב וקרוב אליי. אחרי שסבא נפטר התחלתי לשמור שבת, ובסופו של דבר המשכתי בכך במשך שנה וחצי, כי אחרי חצי שנה גם סבא מצד אמא שלי נפטר, ורציתי לשמור שבת גם בשנת האבל עליו. קיבלתי על עצמי שמירת שבת גם כדי שיהיה לעילוי נשמתם, גם בשביל לכבד את המסורת שלהם, לכבד את ההורים שלי, וגם כי פשוט רציתי להתחבר למקום של שמירת שבת, וזה באמת עשה לי מדהים.

"מי שבא מהעולם המסורתי או החילוני ולא תמיד שמר שבת, חושש להתחיל להקפיד על כך, כי הוא מפחד שאולי הוא ירגיש שדברים מאוד חסרים לו, כמו טלפון, טלוויזיה וכדומה. אבל אני רוצה לומר שכשהתחלתי לשמור שבת הדברים האלה פשוט לא חסרו לי. בנוסף, הלכתי לכל התפילות, והרגשתי רק טוב מזה. אני מאוד רוצה להקים בית שיהיה מושתת על ערכי היהדות".

ניצוץ של השראה

"אני מאוד אוהב את פרק יב', פסוק י"ג, בספר קהלת, ממש מרגיש מחובר אליו: 'סוף דבר הכל נשמע, את האלוקים ירא ואת מצותיו שמור, כי זה כל האדם'. לשלמה המלך, מחבר הספר, היה הכל - עשירות, חוכמה, שלטון ועוד, ואם בסופו של דבר אדם בדרגתו אומר משפט כזה אחרי כל מה שהיה לו – זה מראה כמה יש רק דבר אחד שחשוב בעולם. באמת, בסופו של דבר אנחנו פה כדי לעשות כמה שיותר מצוות. נכון שאנחנו מוקפים בהמון דברים שמפריעים, בהמון חומריות ומשיכה לתאוות, אבל זה העניין - לנצח את מה שמפריע לנו להתקרב לה' ולעשות את רצונו".

 

ניצוץ של עשייה

"ברור לי שישנה התערבות אלוקית ביצירה שלי ואני גם מרגיש שיש עליי שמירה אלוקית מיוחדת. מעבר לכך, אני רוצה לקרב אנשים לה' דרך השירים שלי, וברוך ה' זה מצליח. בעניין הזה אני יכול למשל לספר על השיר 'מתחילים מחדש' שבו לקחתי חלק. אגב, השורה שלי שם היא 'תן לי את הכוח להיות קצת חלש כדי לוותר'. יש חשיבות להגיע למקום שבן אדם מבין שהוא חלש וקטן, מקום שמוותר על החשיבות העצמית והאגו, כי מהמקום הזה יותר קל לוותר, לנהוג בצניעות ובענווה. צריך לדעת שאפשר לוותר, לא חייבים תמיד לרדוף ולהיאבק, כי הקב"ה משגיח על כל אחד ואחת מאיתנו בהשגחה פרטית, ה' יודע הכי טוב מה טוב לנו, וזה בדיוק מה שנקבל".

צילום: רונן אקרמןצילום: רונן אקרמן

ניצוץ של מצווה

"בתקופה האחרונה אני מרגיש חיבור מיוחד לנטילת ידיים. אחרי 'מודה אני' בבוקר אני משתדל מאוד ליטול ידיים ומרגיש שזה מביא ברכה לחיים שלי, שפע וניקיון. אני לא יודע להסביר את זה, אבל זה מה שקורה".

 

ניצוץ של תפילה

"ברוך ה', כמו שאמרתי, אני מניח תפילין כל יום. הרבה פעמים אני גם זוכה להתפלל שחרית כמו שצריך, ובכל מקרה מתפלל במילים שלי שיהיה טוב למשפחה שלי ולכל עם ישראל. מעבר לכך, לפני הופעות אני תמיד אומר 'שמע ישראל'. אין מצב לעלות להופיע בלי זה".

 

ניצוץ של התמודדות

"כל אדם מתמודד עם אתגרים שונים, ואני מאוד משתדל להתפלל לה' על הדברים הקשים שעוברים עלי, וגם להודות לו כמובן. אחד האתגרים שקרו לי התרחש לפני כמה שנים. הקלטתי אלבום שלם, במשך שנתיים, יצאו ממנו כמה סינגלים, ואת שאר השירים החלטתי לגנוז. העניין הזה גרם לכמה קשיים, ביניהם כלכליים. בכלל, מבחינה אומנותית זה כמו בור שחור כזה, כי פתאום יש הפסקה ארוכה בין מה שעשית לבין מה שתעשה, וברמה המקצועית והאישית אתה מרגיש כישלון. למרות זאת, ניסיתי לקחת את זה למקום חיובי ומעצים, ובאמת, בסופו של דבר, אלה היו חודשים שהרמתי בהם את הרגל מהגז, וניסיתי לשמוע מה ה' רוצה להגיד לי בכל מה שקרה. זה עזר, ובאמת כמה חודשים אחר כך חזרתי להקליט, עבדתי על חומרים חדשים, וזה הצליח.

"לפני כמה ימים למדתי בשיעור שהשתתפתי בו על יוסף הצדיק. הרב הסביר שיוסף הצליח להתגבר על המכשולים בזכות זה שהוא ידע שהכל לטובתו. הקשיים שהוא עובר, המפלות, הכל לטובתו. לכולנו יש את המקום הזה שלפעמים אנחנו מאכזבים את עצמנו, וחושבים שאולי לא עשינו מספיק, או שאנחנו רוצים משהו ולא מקבלים אותו. במקומות האלה צריך להאמין שהכל לטובתנו, להודות לה' על הכל, ולחכות בסבלנות לשפע הגדול והמדויק שבעזרת ה' עוד יגיע".

תגיות:ניצוצותעידן יניב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה