חדשות בארץ

"כפר סבא לא תהפוך לעוטף יו"ש": סערה בימין לקראת פרסום עסקת המאה

הערב אישרו גורמים מדיניים בישראל את הפרסום לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן צפויים לטוס בשבוע הבא לוושינגטון, בהזמנה רשמית של הבית הלבן שטרם הודיע על כך באופן רשמי. העסקה צפויה לכלול הכרה אמריקנית בהחלת ריבונות בשטחים מסוימים בגדה המערבית, לצד ויתורים מצד ישראל כמו הכרה במדינה פלסטינית, שעשויה להיתקל בביקורת חריפה משותפיו הנוכחיים של נתניהו. ראשי המועצות מזהירים: נהיה עדים לטילים על כפר סבא ורעננה וחדירות של מחבלים לגוש דן

הפגנות ברשות הפלסטינית נגד עסקת המאה של טראמפ (צילום: פלאש 90)הפגנות ברשות הפלסטינית נגד עסקת המאה של טראמפ (צילום: פלאש 90)
אא

לקראת פרסום תכנית השלום למזרח התיכון של ארצות הברית, שתקרה ככל הנראה בשעות הקרובות (חמישי), מהמערכת הפוליטית נשמעות תגובות מעורבות, מהן מסתמן כי במחנה הימין עשויים להתנגד לה. לצד "הסיכויים ההיסטוריים" עליהם הצביעו שרי מפלגת ימינה, ראשי המועצות ביהודה ושומרון הזהירו מפני הסלמה ביטחונית.

נתניהו וטראמפ בישראלנתניהו וטראמפ בישראל

הראשון להגיב על הפרסום היה יו"ר ימינה, שר הביטחון נפתלי בנט, שהודיע נחרצות כי מפלגתו "לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית". לצד זאת, הוא הבהיר כי ‏נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר (יועצו הבכיר של טראמפ העומד בראש צוות עסקת המאה) והשגריר בישראל דייוויד פרידמן הם "חברי אמת של ישראל", וכי "ייתכן שמדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים". הוא הוסיף כי במפלגתו צפויים לבחון את התייחסותם הרשמית רק לאחר שיפורסמו פרטי התכנית.

עמיתתו להנהגת המפלגה, איילת שקד, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי מהמעט הידוע להם על התוכנית, "יש בה הזדמנויות אך גם סיכונים רבים. לא נאפשר להקים מדינה פלסטינית ולהפוך את ירושלים וכפר סבא לעוטף יו"ש".

נתניהו וגנץ, אמשנתניהו וגנץ, אמש

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך רפי פרץ, הגיב: "הנשיא טראמפ והממשל האמריקני הנוכחי הם תומכי ישראל וכבר הוכיחו זאת. ‏אך על רקע פרסום תכנית המאה אנו אומרים בצורה ברורה: לא נאפשר מסירת חבלי מולדת. לא כמדינה פלסטינית ולא בצעדים חד צדדים. נחלת אבותינו לא נתונה למו"מ". כמוהו הגיב גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שאמר כי "אנחנו כאן כדי למקסם את ההזדמנויות ולנטרל את הסיכונים". סמוטריץ' הוסיף כי בכוונתו "לשמור על ארץ ישראל ולפתח אותה ולמנוע בכל כוחי את חלוקתה. זה מה שיוביל אותנו גם עכשיו".

הערב אישרו גורמים מדיניים בישראל את הפרסום לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן צפויים לטוס בשבוע הבא לוושינגטון, בהזמנה רשמית של הבית הלבן שטרם הודיע על כך באופן רשמי. ההערכה היא כי בבית הלבן יודיעו על כך בשעות הקרובות, במסגרת ביקורו של סגן הנשיא מייק פנס, השוהה כעת בישראל לרגל טקסי השואה בירושלים.

שר הביטחון בנטשר הביטחון בנט

בישראל הגדירו את התכנית ככזו שעשויה להטיב עמה רבות, והיו אף שכינו אותה כתכנית הטובה ביותר לישראל שגובשה עד כה. העסקה צפויה לכלול הכרה אמריקנית בהחלת ריבונות בשטחים מסוימים בגדה המערבית, לצד ויתורים מצד ישראל כמו הכרה במדינה פלסטינית, שעשויה להיתקל בביקורת חריפה משותפיו הנוכחיים של נתניהו. מנכ"לית השדולה היהודית בוושינגטון "ג'יי סטריט", יעל פתיר, תקפה את עסקת המאה, ואמרה כי התכנית "שתכלול סיפוח, לא תהיה אפילו עסקת השנה, שכן זוהי אולי שנתו האחרונה של טראמפ בבית הלבן. טוב תעשה ממשלת ישראל באם תמנע ממהלכי סיפוח חד צדדיים, עם עסקת מאה או בלעדיה. מהלכים שכאלו עלולים לא רק לערער את היציבות האזורית, אלא גם לייצר עימות לא בריא בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני בעידן שאחרי טראמפ".

ראש מועצת בית אל, שי אלון, הזהיר מפני הידרדרות ביטחונית: "אם הפרסומים נכונים מדובר במלחמת עזה שתיים כאן בלב המדינה. נהיה עדים לטילים על כפר סבא ורעננה וחדירות של מחבלים לגוש דן. מדינה פלסטינית בין הבקעה לים תדרדר את האזור לרף גבוה וחדש של טרור ואלימות שלא הכרנו ואנחנו לא רוצים להכיר"

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, טען כי "הקמת מדינה פלסטינית מסוכנת למדינת ישראל וההתיישבות תיאבק בה בכל הכוח. הממשל בארצות הברית אוהד את ישראל ומכיר בזכות ובחובה להחלת ריבונות על אזור יהודה ושומרון. אנו מצפים מראש הממשלה להביא לממשלה באופן מיידי החלטה על החלת ריבונות בכל מרחבי ההתיישבות".

תגיות:עסקת המאהדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה