חדשות בארץ

החלה פסגת המנהיגים בירושלים: "תפקיד הפוליטיקאים הוא לא לחקור היסטוריה"

במהלך ארוחת הערב הוקרן סרטון שהפיק בית הנשיא, בו מובאות הצהרותיהם של מנהיגים, בתוכם אלה שנבצר מהם להשתתף באירוע, נגד האנטישמיות ובעד זיכרון השואה. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר למשתתפים: "לאלו המבקשים את השמדת ישראל והעם היהודי אנו אומרים: לעולם לא עוד"

ריבלין, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ריבלין, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

עשרות מנהיגים מרחבי העולם השתתפו הערב (רביעי) בארוחת ערב ממלכתית בבית נשיא המדינה ראובן ריבלין, במסגרת אירוע הפתיחה של פורום השואה הבינלאומי לציון יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, ויום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה. בפסגה משתתפים 250 נציגים מכ-40 מדינות, בהם נשיאים, ראשי ממשלות ומלכים. באירוע הערב נוכחים, בין היתר, נשיא צרפת עמנואל מקרון, מלך ספרד פליפה ויו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי. מחר ינחתו בישראל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, ויורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס, שיגיעו לטקס שיתקיים אחר הצהריים ביד ושם.

הנשיא בפגישתו עם מקבילו הרומני (צילום: חיים צח, לע''מ)הנשיא בפגישתו עם מקבילו הרומני (צילום: חיים צח, לע''מ)

במהלך אירוע הפתיחה אמר נשיא המדינה כי "זוהי התכנסות היסטורית, לא רק עבור ישראל והעם היהודי, אלא עבור האנושות כולה". הוא הוסיף: "הערב, בעוד שאנחנו זוכרים את קורבנות השואה, ומלחמת העולם השנייה, אנחנו גם מציינים את ניצחון החירות וכבוד האדם".

"רבותיי, חברים יקרים, העתיד טמון בבחירות שאנו מבצעים יחד, כמדינות וכאומות", המשיך הנשיא ריבלין. "אני מקווה ומתפלל כי מהחדר הזה יצא מסר אחיד לכל אחת מהמדינות בעולם, שמנהיגי העולם עומדים מאוחדים במאבק נגד גזענות, אנטישמיות וקיצוניות, בהגנה על הדמוקרטיה ועל הערכים הדמוקרטיים. זהו צו השעה. זה האתגר שלנו. זו הבחירה שלנו".

הנשיא ריבלין עם נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)הנשיא ריבלין עם נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

פסגת המנהיגים מגיעה ברקע המשבר הדיפלומטי של ישראל עם פולין, לאחר שהאחרונה החלה במסע תעמולה ממשלתי לשכתוב ההיסטוריה, במסגרתה מתנערת פולין מחלקה בשואת העם היהודי במלחמת העולם השנייה. בחודשים האחרונים הרחיבה פולין את המאבק גם נגד רוסיה, סביב סוגיית האחריות ההיסטורית לפתיחתה של מלחמת העולם השנייה. במסגרת זאת, הודיע נשיא פולין, אנדז'יי דודה, על החרמת הטקס ביד ושם לאחר שמארגניו סירבו לו לנאום, בעוד הנשיא הרוסי הורשה. בדבריו, רמז ריבלין על העימות עם פולין, והבהיר כי "מחקר היסטורי צריך להישאר בידי ההיסטוריונים", בעוד ש"תפקידם של מנהיגים ומדינאים לעצב את העתיד". לדבריו, "בתקופה שבה יותר ויותר ניצולים עוזבים אותנו, ההתכנסות הזו משקפת את המחויבות המשותפת שלנו להעביר את העובדות והשיעורים ההיסטוריים של השואה, לדור הבא".

ראש ממשלת שוודיה, סטפן לופבן, לאחר נחיתתו (צילום: רשות שדות התעופה)ראש ממשלת שוודיה, סטפן לופבן, לאחר נחיתתו (צילום: רשות שדות התעופה)

במהלך ארוחת הערב הוקרן סרטון שהפיק בית הנשיא, בו מובאות הצהרותיהם של מנהיגים, בתוכם אלה שנבצר מהם להשתתף באירוע, נגד האנטישמיות ובעד זיכרון השואה. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר למשתתפים: "לאלו המבקשים את השמדת ישראל והעם היהודי אנו אומרים: לעולם לא עוד". הנשיא פוטין אמר: "אנחנו מצפים מכל העולם לאחד מאמציו בהתמודדות עם האנטישמיות". הנסיך צ'ארלס הבריטי אמר כי "עלינו לדאוג שזכרם של המיליונים שנספו יועבר לדורות הבאים". נשיא פולין, דודה, הצהיר: "זיכרון השואה ומלחמת העולם השנייה חייב להיות תמרור אזהרה עבורנו ועבור צאצאינו".

תגיות:ראובן ריבליןזכרון השואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה