חדשות יהדות

בעקבות האסונות האחרונים - במה להתחזק? הגר"ח קנייבסקי ב-5 מילים חד משמעיות

"תאמר לציבור שיבקשו רחמי שמים", השיב הגר"ח קנייבסקי לשאלתו של הרב חנניה צ'ולק, שמוסיף: "אבל לא מתוך לחץ, אלא מהנקודה הטובה"

הרב חיים קנייבסקי (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)הרב חיים קנייבסקי (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)
אא

הרב חנניה צ'ולק, מייסד ארגון החסד "עזר מציון" עלה לאחרונה אל ביתו של הגר"ח קנייבסקי, ותיאר בפניו את האסונות האחרונים שניתכים על עם ישראל.

"אני הולך לנחם אבלים ולבקר חולים כל הזמן. נמצא בכל-כך הרבה לוויות, זה קשה מאוד. אי אפשר לתאר", אומר הרב צ'ולק. "במוצאי שבתחנוכה הדלקתי נרות אחרי חצות לילה, כי ערב שלם הלכתי לחזק ולנחם, אתה רואה חולה במצב קשה, ואנשים מאבדים קרובים אהובים. אתה רואה את זה ולא יכול להימנע מהשאלה המייסרת: מה הקדוש ברוך הוא רוצה מאיתנו?!"

על פי הפרסום ב'יתד נאמן', הרב קנייבסקי שמע את שאלתו של הרב צ'ולק, ושתק זמן רב. לאחר מכן, אמר: "תאמר לציבור לבקש רחמי שמים!". הרב צ'ולק מדגיש: "לבקש רחמי שמים לא מתוך לחץ, אלא מהנקודה הטובה: אתה מתפלל "רפאנו" שלוש פעמים ביום, תתפלל על הבריאים שלא יהיו חולים, ועל החולים שיבריאו, תזכיר כמה שמות של חולים. אנשים סובלים כל כך הרבה ייסורים, תתפלל עליהם שלא יסבלו כל כך".

בעניין זה נזכיר את דבריו החד משמעיים של ה'חפץ חיים' (ליקוטי אמרים), הכותב כי "כל הצרות שאיננו ניצלים מהן, המה מפני שאין אנו צועקים ומרבים בתפילה עליהן. כי לו התפללנו ושפכנו שיח לפני הקב"ה, בוודאי לא ישובו תפילותינו ובקשותינו ריקם".

ה'חפץ חיים' מציין כי אין כוונתו רק לתפילות העמידה – שחרית, מנחה וערבית, אלא לשיחה מעומק הלב, כדבר איש אל רעהו. כה דבריו: "ולא יסתפק האדם במה שמתפלל תפילת שמונה עשרה שלוש פעמים בכל יום, אלא מספר פעמים ביום צריך לשפוך תפילות ובקשות בינו לבין עצמו כשהוא בביתו מעומק הלב".

החזון איש באחת מאגרותיו (א', כ"ג) מגדיר את התפילה כ'עבודה נאצלה': "עבודה נאצלה בתפילה, לצייר כמו חי איך שהקדוש ברוך-הוא שומע את שיח שפתינו ומאזין הגיון הלב". כך חש אדם שמרגיש את תוחלת האהבה והקרבה להקב"ה, שגורמת התפילה בעצם מהותה.

הרב צ'ולק מוסיף ומספר כי בעבר ניגש אל הסטייפלר, ושאל אותו מדוע יש כל כך הרבה צרות. השיב לו הסטייפלר: "האם אתה מנסה להבן את דרכי ה'? מי אנחנו שנוכל להבין את דרכיו?", והמשיך לשאול בהרמת קולו: "את השואה כבר הבנת, שאתה שואל שאלות על היום?"

הרב צ'ולק מציין כי המשיך לתמוה, ואמר: "הסטייפלר, אנחנו עכשיו לא בשואה, אנחנו היום בעידן אחר. מה עושים?". הסטייפלר התחיל לרעוד ולהזדעזע בכל גופו, ושאל את הרב צ'ולק שוב בהרמת קול: "שישה מיליון יהודים נרצחו, אתה מבין את זה??? אל תנסה להבין את דרכי השם!!!"

"אז מה לעשות?", שאל הרב צ'ולק, וקיבל את התשובה הבאה: "עכשיו אתה שואל טוב. היום תגיד ברכה אחת בכוונה, מחר תגיד שתי ברכות בכוונה, מחרתיים שלוש ברכות. תהיה עקבי, כך תצליח. היום למדת רבע שעה בלי להוציא את העיניים מהגמרא, מחר חצי שעה. תשמע מה שאני אומר לך - תתקדם בעקביות, וכך תצליח".

שאל הרב צ'ולק את הסטייפלר: "זהו זה?", והסטייפלער דופק לו על השכם: "נראה אותך". "למדתי מהשיחה הזו שני דברים", מסכם הרב צ'ולק, ואומר: "א. אנחנו לא יכולים להבין את דרכי השם. ב. אנחנו צריכים להתקדם מאיפה שאנחנו נמצאים, בעקביות ובנחישות".

"חשוב מאוד להשתתף בצער של השני, ולהצטער בצער השכינה. מצד שני יש לשמוח בשמחת השני, ולשמוח כשיש לקדוש ברוך הוא שמחה ונחת.

"אם נחשוב כמה לומדי תורה התחילו בשבועיים האחרונים ללמוד את הדף היומי, יש לקדוש ברוך הוא שמחה ונחת וצריך לשמוח עימו. תחשבו כמה צריך לשמוח שיש כל כך הרבה בני תורה שלומדים תורה.

"אם אתה לא זוכה ללמוד כל היום, תתחבר אל לומדי התורה, תתפלל עליהם שיהיו להם חברותות טובות, חברים טובים, שתהיה להם סייעתא דשמיא בלימוד התורה, תהיה אתה בן תורה, תתפלל, תנצל כל רגע שפנוי לך.

 

הקדוש ברוך הוא רוצה שנחיה מתוך שמחה ונודה לו על כך

"כולם מחפשים 'סגולות'", אומר הרב צ'ולק, ומזכיר כי "בזמן דוד המלך מתו מאה צעירים, ודוד המלך תיקן מאה ברכות והפסיקו למות. היה כזה דבר בכלל ישראל, ואנחנו כבר מברכים מאה ברכות, למה שלא נברך אותם בכוונה ובשמחה?!"

"שם שמים זה לא דבר פשוט. אתה אומר בתפילה: 'ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד', תכוון בשם ה'. אתה אומר ברכות השחר, תאמר בקול רם כדי שיגידו אמן. תגיד 'יהא שמיה רבא מבורך' בכוונה ובקול רם – הרי על המכוון באמירה זו קורעים גזר דין של שבעים שנה.

"אתה קם בבוקר ויכול ללכת להתפלל – אתה לא מסכן, הנה הצלחת לקום, אתה חי ובריא, גם אשתך והילדים בריאים. איזה שמחה זה. להודות לבורא עולם על כל זה. אתה הולך על הרגליים, רואה בעיניים, הקדוש ברוך הוא רוצה שנחיה מתוך שמחה ונודה לו על כך.

"התחילו כעת מחזור חדש בדף היומי. אתה זוכה ללכת ללמוד, איזה שמחה. תלך לשיעור ותקשיב, תשאל, תחיה את הלימוד. אל תשב שם כצופה בלבד! אני מכיר", מוסיף הרב צ'ולק, "יהודים מבוגרים שמכינים את השיעור, וחוזרים אחר כך על השיעור. זה חיים עם טעם, עם עסיסיות וחיוניות. מי שלומד כמו שצריך – צריך להיות עם חיוך על הפנים, כי דברי תורה משמחי לב".

"דבר נוסף שצריך לזכור: לא יכול להיות שלך יהיה טוב, ולשני לא טוב. תבקר חולה, תעזור לו, תתפלל עליו. הרי העולם נברא כדי להיטיב עם ברואיו.

"חשוב שנסתכל על השני בעין טובה, וממילא לא נדבר עליו לשון הרע. נוותר לשני, ונגיע להנהגת 'המעביר על מידותיו מעבירים לו על כל פשעיו'. הבה נזכור, כשעם ישראל נמצאים באחדות, אף אחד לא נפגע. גם כשיצאו למלחמה ועבדו עבודה זרה, אף אחד לא נפגע.

עלינו לזכור גם להתפלל על בית המקדש. הקדוש ברוך הוא אין לו כביכול בית להשכין שכינתו. רבי יעקב עמדין כותב שעצם העוון שלא מתפללים על בית המקדש כראוי, דיו להאריך הגלות, והיא הסיבה הקרובה לכל הגזרות הקשות והמבהילות. הקדוש ברוך הוא יעזור, שלא יישמע עוד שוד ושבר בגבולנו, ונזכה לבניין בית המקדש במהרה בימינו.

האם אלוקים רוצה שהאדם יסבול בעולם הזה? הרב זמיר כהן במסר שאסור להחמיץ:

תגיות:הרב חיים קנבייסקיתפילההרב חנניה צ'ולקרחמי שמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה