השבת שלי

"הזמנו לסעודה 35 אורחים, ובבוקר גיליתי שהחמין קר": השבת של עדינה רוסק

היא נולדה ברוסיה, אך כיום מתגוררת בגואטמלה. היא שמעה על קיומה של השבת רק בגיל 10, אך מאז זוכה לערוך היכרות איתה לאנשים נוספים. עדינה רוסק מספרת על השבת שלה

אא

עדינה רוסק, ילידת רוסיה, נשואה לבעל יליד מקסיקו. עוד לפני נישואיהם חלם הבעל לצאת לשליחות, והחלום אכן הפך למציאות. כיום גרים בני הזוג בגואטמלה, בעלה של עדינה משמש כרב הקהילה, והיא משתדלת להיות לו לעזר, במקביל לגידול חמשת ילדיהם.

 

זיכרון ילדות

"עוד ברוסיה, לפני העלייה ארצה, נרשמו הוריי לקורס ללימוד עברית. באחת הפעמים, אמר מישהו מהמשתתפים בקורס שהוא לא כותב בשבת, וזו הייתה עבורי הפעם הראשונה בה שמעתי על קיומו של היום הזה ועל משמעותו לעם היהודי. מאוחר יותר, כשהיינו כבר בארץ, הוזמנו כמה פעמים לשבתות אצל משפחות שונות, והמראה המיוחד של מפה לבנה, פמוטות כסף, שולחן ערוך עם מטעמים, וכל בני המשפחה לבושים כבני מלכים, הקסימו אותי. בעיקר נגע בי ההווי המשפחתי החם, עם הורים שמחלקים ברכות וממתקים לילדים, וכולם יושבים יחד סביב השולחן. כילדה, בכל בית שהגענו אליו, הייתי סופרת את מספר הנרות בפמוטות, ומוודאת שהוא תואם למספרם של בני המשפחה".

 

כיצד את מתכוננת לשבת?

"כבר במוצאי שבת אני אוהבת לעשות משהו קטן לכבוד שבת הבאה, כמו לנקות את הכוסיות של הנרות או לתכנן את מי להזמין. בימים שני או שלישי אני מזמינה אורחים, ומשתדלת שיהיו לא יותר משמונה בכל פעם, כדי שנוכל לשבת כולנו סביב שולחן אחד, באווירה משפחתית ובתחושה של יחד. בהתאם למספר האורחים שהזמנו, אני עושה ביום רביעי את הקניות. מצרכים כשרים יש לנו כאן בשפע, אבל הם מפוזרים בחנויות השונות, ודבר זה דורש ממני לעשות סבב קניות ארוך כדי להשיג את הכל.

"יום חמישי מוקדש להכנת רוב המאכלים, ואני מעדיפה להישאר עד שעה מאוחרת במטבח ולהספיק יותר, כדי לא להשאיר עבודה רבה מידי לערב שבת. כך אפשר לקום בשישי בבוקר ולהכין חלות, שאותן אני שומרת רק לערב שבת. ידוע שמצות הפרשת חלה באה לתקן את חטא אדם וחוה שנעשה בזמן זה, ולכן יש עניין להכין את החלות דווקא אז. כחלק מההכנות, חשוב לי שתהיה גם ארוחת צהריים מסודרת ביום שישי, ואחר כך כולנו הולכים לנוח. ילדים רעבים או עייפים, או אפילו מבוגרים במצב כזה, לא יהיו מסוגלים ליהנות בזמן הסעודה, וחבל".

 

תארי את התפריט השבתי שלכם

"אני מכינה אוכל רק לסעודת ליל שבת, משום שבשבת בבוקר אנחנו אוכלים יחד עם כל הקהילה. ההשקעה הגדולה ביותר שלי היא החלות, משום שהכל הולך אחרי ההתחלה, ואם הביס הראשון הוא טעים וטוב, כולם זוכים בעונג שבת, ואני מצידי יודעת שאף אחד לא יישאר רעב. לצד החלות אנחנו משתדלים להגיש אוכל בריא, בלי טיגונים ושמן, ועם יותר ירקות חיים ותיבול עדין וטבעי. לצידם של הסלטים יש אצלנו דג - סלמון בתנור, בורקס טונה או עוגת סושי, ואחר כך למנה עיקרית אני אוהבת להכין שני סוגי בשר או עוף, עם מבחר תוספות. לפעמים אנחנו נהנים לשנות, ומגוונים עם מאכלים לא שגרתיים, אפילו כדורי פלאפל.

"באופן כללי, למדתי עם הזמן מהם המאכלים האהובים על כל אחד מילדיי, ואני משתדלת שלכל אחד מהם יהיה מאכל אחד כזה בסעודה. אני אפילו מספרת להם – 'הכנתי לך את הסלט שאתה הכי אוהב', או 'אפיתי את העוגיות המועדפות עלייך', ועם האהבה שעוברת דרך האוכל, אני מקווה שהם ירגישו עד כמה השבת אהובה עלינו, ועד כמה חשוב לנו לענג אותה. לקינוח אנחנו מגישים פירות ועוגיות, או מאפינס שהכנתי יחד עם הילדים. אינני אוהבת להכין עוגות גדולות, כדי שלא יישאר מהן למשך השבוע.

"בשבתות בהן אין לנו אורחים, אנחנו מכינים פחות סלטים, ומרק עוף גדול עם אורז לצידו, שהם עבורנו המנה העיקרית. לפעמים, כדי לשמח את הילדים, יש פשוט פסטה עם נקניקיות, וכשזה קורה, הילדים מאושרים עד הגג".

 

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"מכיוון שרוב הזמן יש לנו אורחים, יש להם חלק חשוב ביצירת האווירה שסביב השולחן. לפעמים מגיעים כאלה ששואלים שאלות רבות, ואנחנו נשארים איתם לאורך שעות רבות. לפעמים אלו משפחות שזוהי הפעם הראשונה שלהן ליד שולחן שבת, ואז אנחנו מסיימים מהר יחסית, כדי להשאיר אותן עם טעם טוב, ולא להעמיס יותר מידי. יש פעמים שמצחיק וזורם סביב השולחן, יש פעמים שקצת שקט וצריך להתאמץ כדי למצוא נושאי שיחה. בכל מקרה, תמיד בין המנה העיקרית לקינוח, אחרי שהגוף מקבל את שלו, אנחנו נותנים גם לנשמה את חלקה, ובעלי אומר דבר תורה. בין לבין יש זמירות, ואת ברכת המזון אנחנו שרים בקול מתחילתה ועד סופה".

החלק הכי אהוב עליך בשבת 

"נראה לי שאין חלק מסוים, אני פשוט אוהבת את כולה".

מהו האתגר שלך בשבת? 

"האתגר המשמעותי ביותר עבורנו, הוא שאנחנו בין המשפחות הבודדות ששומרות כאן שבת, ולפעמים עולים אצלנו געגועים לאווירת השבת הקיימת בארץ. אתגר נוסף הוא העובדה שאין לנו עירוב, ואין אפשרות לטלטל דבר. את ההבדל, כמובן, מרגישים ביום טוב, שבו פתאום מותר לצאת מהבית עם חפצים ביד". 

איך אתם משקיעים במשפחה בשבת?

"בשבת בבוקר יש לנו הליכה של 35 דקות עד למקום בו אוכלת כל הקהילה את הסעודה, וזהו זמן איכות מדהים עבורנו לשוחח עם כולם. בסביבות השעה שלוש בצהריים אנחנו חוזרים הביתה, ואז בעלי נהנה לשחק עם הילדים במשחקי קופסה. מאוחר יותר מגיע תורה של הסעודה השלישית, שהיא הסעודה המשפחתית שלנו, ובה אנחנו לומדים פרשת שבוע וספר יהושע, ונהנים לשיר יחד זמירות שבת".

מאורע לא צפוי שקרה לכם בשבת

"באחת השבתות היתה אמורה להגיע אלינו קבוצה של כ-35 בחורים אמריקאיים, שרובם אינם שומרי מצוות. לקראת האירוח טרחתי כל השבוע בבישולים, ואף הוצאנו את הספות מהסלון, כדי לפנות מקום לכולם. לליל שבת הכנו אוכל מקסיקני, ולשבת בבוקר החלטנו להכין חמין, כדי שדרכו יחושו האורחים את טעמה המיוחד של השבת. בשבת בבוקר התעוררתי, בציפיה להריח את ניחוח החמין, אך כשהגעתי למטבח, גיליתי להפתעתי שהפלטה הפסיקה לעבוד באמצע הלילה והחמין התקרר. הרגשתי לחץ נורא, ובושה גדולה מן האורחים שלנו, שיאלצו לאכול אוכל קר. בעלי ניסה להרגיע אותי שהחמין יערב לחיכם למרות העובדה שהוא התקרר, אך אני לא הייתי מסוגלת לראות את הפרצופים המאוכזבים שלהם בזמן הסעודה. ביקשתי מבעלי שיציל אותי מהבושה, ויגיש הוא את החמין בעצמו.

"כאשר הגיעו האורחים, הגשתי אני את המנה הראשונה, ואילו את החמין הקר הגיש בעלי. האורחים המתוקים שלנו, שמעולם לא טעמו כזה מאכל, באמת נהנו ממנו אפילו שהוא היה קר, ומאז יש לחמין שלנו שם שני: קרין (מלשון קר)".

שבת בלתי נשכחת

"לא מזמן היה פרויקט השבת העולמית, וגם הקהילה שלנו לקחה בו חלק. היה מרגש מאד לראות אנשים רבים בקהילתנו שומרים את השבת לראשונה בחייהם. אישה אחת, למשל, אמרה לי שהיא ובעלה החליטו שהם חייבים להמשיך ולעשות זאת לפחות פעם בחודש. הם נהנו מאד להתנתק מהכל, ולתת זמן לזוגיות, למשפחה, ולקשר עם ה'". 

 

מתכון שבתי אהוב - דיפ זיתים

קופסת שימורים אחת של זיתים שחורים או ירוקים (או לגיוון לבבות דקל) 

שתי שיני שום

כף מיונז 

לערבל בבלנדר במשך דקה, וזה מוכן.

תגיות:השבת שליחמין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה