חדשות יהדות

הגר"ג אדלשטיין: "מה ללמוד? כל אחד מה שהוא יכול: חומש, משניות, גמרא. שהיום יהיה מלא בתורה"

"אפשר לגמור ש"ס בלי שום מאמץ מיוחד", "השמחה בתורה היא זכות עצומה", "קשיים של תורה נותנים זכויות לחיים טובים ומאושרים", "מי שהיום שלו מלא בתורה אין לשער את הזכויות": דבריו המלאים של ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין

הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
אא

לרגל סיום הש"ס בבלי במסגרת דף היומי, חרג מנהיג הציבור החרדי-ליטאי, ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין, ממנהגו, והוא יצא בשבועות האחרונים ממקום למקום כדי לחזק עוד ועד יהודים שזכו לסיים את הש"ס, וכדי להוסיף עוד ועוד לומדים למחזור הבא של לומדי הדף היומי.

בדבריו לעמלים לפרנסתם, אברכים ואף בחורים, אמר הרב אדלשטיין: "צריך לדעת ש"ס! כעת סיימו את הש"ס. מסתמא כל אחד לקח איזה מסכת, כמה דפים, אבל אפשר לגור! יש זמנים פנויים שמתוך סקרנות הזמן מתבזבז, אז אפשר לגמור ש"ס בלי שום מאמץ מיוחד. אוכלים וישנים ונחים כמה שצריך ואפשר להתקדם הלאה בש"ס".

הרב אדלשטיין ציטט את דבריו של רבנו יונה: "יגדל וישגה מאוד שכר השמחה על המצוות". מסביר הרב אדלשטיין כי: "יש שכר על המצווה עצמה שזה חוב, לשם שמים, לשמה. אבל השמחה זה דבר נוסף, חוץ מהקיום. כשהוא שמח במצווה, יגדל וישגה מאוד השכר, כי השמחה מראה הכרת החשיבות עד כמה שמחשיבים את המצוות. לשמוח בעבודת השם, זה מצווה עצומה מאוד, ועל זה 'יגדל וישגה מאוד שכר השמחה על המצוות'. כל הקהל שהגיע לכאן לשמו בשמחת התורה, שמחים בתורה, אלו שלמדו, ואלו שלא למדו וכן באים, באים לשמוח בשמחת התורה".

"השמחה של עסק התורה זו זכות עצומה מאוד, ומסוגלת לכך שלא יהיו ללומד קשיים, כדי שיוכל להמשיך הלאה ללמוד וללמוד. תלמוד תורה כנגד כולם, עסק התורה זה כנגד כולם, אין יותר מזה, פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא.

"כל אחד צריך לעבור קשיים בחיים, ומה הקשיים? הוא יכול לבחור, או עסק התורה או עסק ועמל בגשמיות. ומה יותר כדאי? עסק התורה או קשיים אחרים?!", תהה ראש הישיבה, והשיב מיידית: "עסק התורה זה עם קשיים, אבל זה תורה! זה פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא!"

"ויש עוד דבר שחשוב לדעת, מי שעושה מעשים טובים וקשה לו, אם הוא חושב שיפסיק לעשותם וירגיש יותר קל, זו טעות. זה הפוך. מי שעושה מעשים טובים עם קשיים, אם הוא יפסיק - יהיו לו קשיים יותר גדולים! מעשים טובים עם קשיים זה זכות עצומה מאוד, ואם רוצים לברוח מהקשיים אי אפשר, יהיו קשיים אחרים, חשוב לדעת את זה.

"כשבאים ללמוד דף היומי, לפעמים יש קשיים. צריך לדעת! כשיש זכויות אין קשיים. כשיש קשיים, אם מתאמצים יש זכויות, ואז כבר אין קשיים.

"קשיים של תורה נותנים זכויות לחיים טובים ומאושרים. מי שעוסק בתורה יש לו הצלחה ומצליח בדברים אחרים גם כן. כל מה שיותר עסוק בתורה יש יותר הצלחה, חיים יותר מאושרים.

מה החשיבות של לימוד הדף היומי? הרב זמיר כהן מסביר:

דברי תורה מתוקים יותר מדבש ומעניינים יותר מחדשות

"עסק התורה זה דבר נעים, יש מתיקות בתורה", קורא ראש הישיבה. "דברי תורה הם מתוקים יותר מדבש, וזה גם מעניין יותר מחדשות. כל אדם יש לו טבע של סקרנות, ויש הרבה חדשות. אבל מה זה משנה לי? לי זה לא משנה כלום, אבל זה מעניין. אז דברי תורה מעניינים עוד יותר! במקום סקרנות של דברים שאין בהם שום תועלת, יותר כדאי להיות סקרנות לדברי תורה".

"יש מדרש על הפסוק בשיר השירים: 'ששים המה מלכות'. מהן המלכות? שישים מסכתות. כל המסכתות זה מלכות. מסכת היא מלכה. ומי המלך? מי שלומד את המסכת, אם הוא גמר את המסכת הוא מלך.

"מה זה מלך? על מה הוא מלך? את מי הוא מנהיג? מנהיג את כל כוחות הנפש שלו. יש חצר הרע. היצר הרע מפתה את האדם. האדם לא יודע שזה היצר הרע מפתה אותו, הוא חושב שהוא רוצה, אבל זה לא הוא. זה היצר הרע מפתה אותו. אז להיות מלך. מלך שימשול וישלוט על היצר הרע. כל הרצונות שהם לא מוצדקים, בטלה וכל מיני דברים שיכולים להיות – על הכל אפשר למלוך ולשלוט על הדברים האלה עם עסק התורה. אבל מתי? אם הוא מלך. ומי שלומד מסכת שלמה אז הוא מלך ושולט על כוחות הטבע שלו.

"בספר הכוזרי גם כן כתוב דבר כזה, שהמלך שאל את החבר מה סדר היום של החסיד, והוא אמר לו את סדר היום שמיד כשהוא מתעורר הכל מתוכנן, וכל הרצונות מסודרים לפי התורה, אז אמר המלך: 'הרי זה מושל. זה נקרא חסיד? זה מושל'. אמר לו החבר: 'נכון. החסיד הוא מושל על עצמו'.

"ויש עוד, יש תורה של ספרי יראת שמים, ספרי מוסר. כתוב במשנה ברורה שעיקר התבלין נגד היצר הרע זה התורה של ספרי המוסר. מי שלומד כל יום קצת, משהו, אפילו חמש דקות. ככה אמר הרב שטיינמן זכרונו לברכה, אפילו חמש דקות, חמש דקות סדר מוסר – זה חיים אחרים, חיים מאושרים.

"הרבה אנשים מבוגרים, בעלי משפחה, אמרו לי שהחיים שלהם השתנו אחרי שהתחילו ללמוד כל יום בקביעות בספרי מוסר. כל החיים משתנים. הבית עם אווירה נעימה, החיים יותר מאושרים.

"לימוד תורה זה דבר גדול שאין לשער, כל אחד לפי כוחו. ומה ללמוד? כל אחד מה שהוא יכול. חומש עם רש"י זה תורת אמת, ואפילו בלי רש"י חומש זה תורת אמת. גם נביאים, משניות, גמרא, אגדתא. לא משנה מה לומדים, כמובן, לפי מדרגתו וכוחו.

"אין לשער את הזכות של דברי תורה, למלא את היום, שהיום יהיה מלא תורה, ומי שהיום שלו מלא בתורה אין לשער את הזכויות.

"מי שיכול ללמוד משניות או גמרא או חומש עם רש"י, חומש עם רמב"ן, חומש עם אור החיים, אין לשער את הזכות.

"בעזרת ה' שנזכה כל אחד ואחד מאיתנו למלא את חובתו בעסק התורה, וכעת כשזה זמן התחלה של דף היומי, שכל אחד יתחיל לקבוע לעצמו שיעורים יומיים עם מגידי שיעורים, וזה דבר שנותן זכות גדולה מאוד וחיים טובים ומאושרים", סיים ראש הישיבה את דבריו.

רוצים להתחיל ללמוד את הדף היומי, ולא יודעים מאיפה להתחיל ועם מי ללמוד? חייגו למחלקת ייעוץ והכוונה בהידברות, 073-2221230

תגיות:הרב גרשון אדלשטייןסיום הש"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה