חדשות בארץ

חדשות השבת: פרטים חדשים על חיסול סולימאני, תקיפה מסתורית בעיראק

בעקבות חיסול הגנרל האיראני, ארצות הברית שולחת אלפי חיילים נוספים למזרח התיכון; הפגישה המסתורית של סולימאני וההוראה שהביאה למותו, הרקע להוראת טראמפ על חיסולו של סולימאני, ודיווח עיראקי על מתקפה אמריקנית נוספת על מיליציה פרו-איראנית. כל מה שחשוב לדעת

אא

הפגישה המסתורית והחיסול של מפקד כוח קודס: גילויים חדשים על ליל שישי דרמטי. באמצע אוקטובר, שלושה חודשים קודם שחוסל ובשיא מחאות העם העיראקי נגד ההשפעה הגוברת של איראן על ארצם, קיים קאסם סוליאמני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, פגישה חשאית עם בעלי בריתו מהמיליציות השיעיות בעיראק על גדות נהר החידקל. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, במהלך הפגישה הורה להם הגנרל להגביר את המתקפות נגד יעדים אמריקניים על אדמת עיראק, בין היתר באמצעות כלי נשק מתקדמים ומתוחכמים שהרפובליקה האסלאמית סיפקה להם.

מטרת המפגש האסטרטגי בווילה על גדת הנהר, כך לפי הדיווח, נועדה להסית את האש מזעם המפגינים נגד המשטר, למחאה נגד הממשל האמריקני המחזיק בבסיסים בעיראק. סולימאני הנחה  את מפקדי "הגיוס העממי" להקים גוף חדש של לוחמים שאינם מוכרים לממשל בארצות הברית, על מנת שאלה יוכלו להתמקד בשיגורן של רקטות על בסיסי צבא עיראק בהם שוהים חיילים אמריקנים. הוא ביקש מלוחמי ארגונו של ג'מאל איברהימי – המכונה "אבו מהדי אל-מוהנדס", "כתאיב חיזבאללה", לפקח על הוצאת התוכנית לפועל, בשל כך שסולמיאני היה משוכנע שכוח כזה יוכל לגרום לוושינגטון נזקים כבדים כשהוא מתחת לרדאר.

ואכן, שבועיים לאחר מכן, ב-27 בדצמבר, נורה מטח כבד של 30 רקטות על בסיס מצפון לעיר כירכוכ שבצפון עיראק. במהלך מתקפת הטילים נהרג אזרח עובד קבלן אמריקני, וארבעה חיילים אמריקניים ושני חיילים עיראקיים נפצעו.

דיווח: טראמפ חשש להיתפס חלש, והורה על חיסול הגנרל האיראני. בוושינגטון פוסט חשפו הבוקר את הפרטים שהביאו את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להורות על חיסולו של האיש חזק בטהראן. לפי העיתון, שעות ספורות לאחר המתקפה האמריקנית ביום ראשון על יעדים של המיליציה הפרו-איראנית בעיראק ובסוריה, הגיעו יועציו הבכירים של טראמפ לענייני ביטחון לאומי לאחוזת מאר א-לאגו בפלורידה, שם הוא נופש בשבועיים האחרונים, לפגישת עדכון על ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון.

במהלך הישיבה עם הנשיא העלה טראמפ את סוגיית חיסולו של מפקד כוח קודס, זאת, אחרי חודשים ארוכים שבהם נמנע מהבעת תגובה חריפה על הפרובוקציות של טהראן במפרץ הפרסי – בין היתר במלכוד ספינות, הפלת המל"ט האמריקני והשתלטות על ספינות סוחר. גורמי ממשל בכירים המעורים בפרטים אמרו כי החלטת טראמפ, העשויה לדבריהם להביא למלחמה כוללת עם איראן, תפסה אותם בהפתעה גמורה. "זה היה נועז באופן בלתי רגיל ואפילו מפתיע עבור רבים מאיתנו", אמר בכיר בממשל טראמפ.

לפי הוושינגטון פוסט, יועציו של טראמפ עדכנו אותו כי סולימאני עומד להגיע לבגדד, בצעד שנתפס בעיניהם כהתרסה כלפי וושינגטון שנועד להעביר את המסר כי הוא יכול לשוטט בחופשיות היכן שיחפוץ מבלי לחשוש לחייו. "אם לא תגיב לעולם על מה שהם עושים, הם יחשבו שהם יכולים לצאת בלי פגע מכל דבר", אמר גורם בכיר בבית הלבן לנשיא, אחרי שגורמי ביטחון לאומי הזכירו לו כי הוא הבליג מספר רב של פעמים על פעולות התגרות של טהראן, בראשן תקיפת בתי הזיקוק של סעודיה שהביאה לירידה של כ-50% ביכולתם להפיק נפט, שהיא כ-5% מסך כל היכולת העולמית לספק נפט.

לפי גורמים רשמיים ששוחחו עם העיתון, טראמפ קיבל את ההחלטה על רקע תסכולו מהביקורת החריפה שנמתחה עליו בשל החלטתו לבטל פעולת תגמול באיראן אחרי שהפילה מל"ט אמריקני. לאחר הוראת הנשיא, במשך כמה ימים עקבה ארצות הברית אחר תנועותיו של סולימאני בעיראק, וגורמי הממשל הנחו על חיסולו רק כשיהיה סמוך לנמל התעופה הלאומי של בגדאד. את האור הירוק לחיסולו העניק טראמפ כאשר שהה באתר הגולף שלו בפלורידה.  

בעקבות המתיחות: ארצות הברית שולחת כוח נוסף למזרח התיכון. מוקדם יותר אישר הפנטגון את שליחתם של כ-3,000 חיילים נוספים למזרח התיכון. כוח זה יצטרף ל-750 החיילים שכבר נשלחו השבוע לאזור, בעקבות הפריצה של לוחמי ותומכי המיליציה הנתמכת בידי איראן למתחם שגרירות ארצות הברית בבירת עיראק. בכירים בצבא האמריקני אמרו לרויטרס כי ישנם אלפי חיילים נוספים שעומדים בכוננות שליחה למזרח התיכון, ובקרוב תתקבל ההחלטה על שליחתם.

כלי תקשורת בעיראק: ארה"ב חיסלה 6 אנשי מיליציה פרו-איראנית בתקיפה במדינה. לפי כלי תקשורת מקומיים, לפחות שישה אנשי מיליציה פרו-איראנית חוסלו הלילה במתקפה אווירית של ארצות הברית בצפון בגדאד. מקורות בפנטגון אישרו את הדיווח בשיחה עם אתר ניוזוויק האמריקני, והוסיפו כי ישנה "סבירות גבוהה" שבמתקפה, שכוונה נגד גדודי "אימאם-עלי", חוסל מפקדה – שובול אל-זעידי. עם זאת, דובר הקואליציה הבינלאומית בעיראק ובסוריה, קולונל מיילס קגינס, התנער מהדיווחים.

ברקע ההסלמה במזה"ת: מחליפו של שליח הממשל האמריקני מגיע לארץ. אבי ברקוביץ, שליח ממשל טראמפ למזרח התיכון, צפוי לנחות הערב בישראל. ביקורו הרשמי יחל ביום ראשון, כאשר במרכז הדיונים יעמוד סוגיית עסקת המאה של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

תגיות:איראןקאסם סולימאנידונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה