חנוכה 2023

9 סגולות מיוחדות לחג החנוכה

חנוכה מתפשט עלינו כאן בעולם הזה כמו נחל, ומשפיע עלינו שפע קדושה ושמחה - נחל זה נפשנו חכתה להשם. אין כמו הימים האלה שהנשמה שלך מחכה לקרבת השם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"והיה בעת ההוא אחפש את ירושלים בנרות...". מה הקשר בין ירושלים לנרות? ירושלים מוזכרת בתנ"ך שש מאות חמישים ושש פעמים. נרות - בגימטרייה שש מאות חמישים ושש. ומה זה "אחפש"? אמר הקב"ה, מוציא אני את ירושלים לחרות, לחופש. אל תגידו אחפש, תגידו אחפש - מלשון חופש. הנרות האלה של החנוכה הזה יאירו לנו בעזרת השם את הגאולה, את החופש מהגלות.

שלושים וששה נרות מדליקים בחנוכה – ל"ו נרות, וכתוב בישעיה רמז מהמם: "שרפים עומדים ממעל לו...". שרפים הם מלאכים שעומדים מעל ל"ו הנרות שבחנוכייה. הם מגיעים לכל בית, הם עונים אמן על הברכות ומעלים לנו את כל התפילות ואת כל הבקשות... אם נוסיף את השמשים, יהיו לנו ארבעים וארבעה נרות. ארבעים וארבע בגימטרייה – דם, וכך אומר ה"בני יששכר": מי שזוכה להכין ולהדליק נרות חנוכה כמו שצריך, יינצל משפיכות דמים. הנרות של חנוכה הם כיפת הברזל שלנו, הם השכפ"ץ שמגן עלינו כל השנה.

בברכה שמברכים, "ברוך אתה ה'... להדליק נר חנוכה" יש י"ג מילים, כנגד י"ג מידות של רחמים. גם בברכה השנייה, "על הניסים", יש י"ג מילים, וכשנצרף את שתי הברכות - יהיו עשרים ושש מילים, כמניין שם "הויה".

להדליק נר חנוכה - ראשי תיבות נחל. מה זה נחל? נחל זה שם קדוש שיורד מהעולם העליון ומתפשט עלינו כאן בעולם הזה כמו נחל, ומשפיע עלינו שפע קדושה ושמחה - נחל זה נפשנו חכתה להשם. אין כמו הימים האלה שהנשמה שלך מחכה לקרבת השם.

הכנתי לך כמה סגולות לחנוכה, גזרי ושמרי:

  1. חשוב שנשים לא תעשינה מלאכה חצי שעה לאחר הדלקת הנרות. לא כביסות. לא גיהוצים, קיפולים, כלים ושטיפה... חצי שעה מנוחה. טוב מאוד בחצי השעה הזו לשבת מול הנרות ולהתפלל. לבקש. בספר "סגולות לישראל" כתוב שסגולה מופלאה לומר שבע פעמים את הפסוק: "ויהי נועם ה' אלוקינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו", ופרק צ"א בתהילים. את אומרת "ויהי נועם" ופרק צ"א פעם אחת, ושוב "ויהי נועם" ופרק צ"א פעם שניה... ככה שבע פעמים בקול ופעם אחת בשקט. אחר כך תגידי פרק ל', פרק ל"ג, פרק ס"ז, שזה "למנצח", ועדיף לומר אותו בצורת המנורה. פרק י"ט, פרק ק', פרק קל"ג ואז את ה"אנא בכח".
  1. סגולה לפרנסה, שפע וסילוק חובות, בשם רבינו מימון, אביו של הרמב"ם: לטגן סופגניות בהמון המון שמן. וכך הוא כותב: "אין להקל במנהג אלספינג', והם הצפיחיות בדבש, והוא מנהג הקדמונים. וכשהם קלויים בשמן הרבה, תהיה לו ברכת פרנסה כל השנה, שנאמר: 'מאשר שמנה לחמו והוא ייתן מעדני מלך'...ומנהג הספינג' אין לבזותו, וכל הזריז בו - תבוא עליו ברכה ויקרעו שטרי חובותיו". וואו... אצלי בבית, אני מגלה לכן, כל ערב אני מכינה סופגניות, ספינג'ות, בהרבה הרבה שמן, וזו ממש חגיגה. זה גם לא קשה כל כך... אני מכינה את הבצק, בעלי מטגן, אחד שם ריבה, אחת מפזרת אבקת סוכר. אני משאירה להם את כך הבלאגן ויוצאת להרצאה...
  1. השמן שנשאר מחנוכה מסוגל מאוד לרפואה. בשביל להשתמש בו צריך להתנות מראש שאנחנו לא מקצים את כל השמן למצוות נרות חנוכה, אלא רק חצי שעה מזמן ההדלקה, וכך אפשר יהיה להשתמש בשארית של השמן. את השמן שנשאר תשמרו בצנצנת, ופשוט תמרחו על מקום שכואב. תנסו... זה ממש "שמן הפלא", וזה עוזר במיוחד למחלת השושנה, כמו שכתוב: "ומנותר קנקנים נעשה נס לשושנים". את הפתילות אנחנו לא זורקים, ובלילה האחרון לוקחים את כל הפתילות ושורפים אותן וזו סגולה לשמירה לכל השנה. בספר "אביעה סגולות" מביא המחבר סגולה לזיווג (אני ראיתי בעיניים שהיא פועלת), לשרוף את הפתילות בתוך קופסת שימורים ריקה או משהו כזה, ושהרווק או הרווקה יעברו מעל הפתילות שבע פעמים, סגולה שיימצאו את הזיווג שלהם עוד השנה, בעזרת השם.
  1. סביבון סוב סוב סוב... זה לא רק משחק יפה, שמגיע היום בכל כך הרבה צבעים, אורות וגדלים - יש עניין גדול בסביבון. הסביבון מספר לנו ש"הבוטח בהשם - חסד יסובבנו". את הסביבון מסובבים מלמעלה, לא כמו את הרעשן, שמסובבים מלמטה... שנזכור אנחנו לסובב את היצר הרע, ולא שהוא יסובב אותנו! היו גדולי אדמורי"ם שהיו מייחסים לסביבון סגולה מיוחדת, והם היו מסתובבים עם סביבון קטן בכיס כל שמונה הימים. כן, זה חשוב מאוד לקנות סביבון אחד קטן, פשוט, מעץ, לשים בכיס שמונה ימים, ולפחות פעם אחת בחנוכה לסובב אותו. יש בזה סגולה מיוחדת לניצחון.
  1. "הזהיר בנר זוכה לבנים תלמידי חכמים...". מה זה "הזהיר"? שהכלי יהיה נאה, שהשמן יהיה שמן זית זך ויקר שראוי למאכל. ככל שתהדרו במצווה הזו ותייקרו אותה בחנוכייה נאה, שמן מהודר ופתילות שתכינו באהבה ובחשק של מצווה, כך תזכו לבנים צדיקים, בנות טובות ויראות שמיים והרבה נחת.
  1. טוב להדליק נר לכבוד רבי מאיר בעל הנס בימי החנוכה. חשוב לדעת שכאשר מדליקים נר לצדיק לא אומרים "לעילוי נשמת", אומרים "לכבוד", או "לכבוד נשמת". ולמה מדליקים בחנוכה נר דווקא לרבי מאיר בעל הנס? כי המילים האלה שהוא אמר להגיד: "אלקא דמאיר ענני" מכוונות על ימי החנוכה, ולא על השם "מאיר". "אלקא דמאיר" - הכוונה האלוקים שהאיר בימי החנוכה, "ענני" - יענה לנו ויאיר לנו. במיוחד טוב להדליק את הנר לכבודו בראש חודש טבת, וכותב רבי חיים פלאג'י: "והוא דבר גדול בימים האלה לעשות כן, ויראה פועל ה' מפלאות".
  1. טוב להדליק נר בראש חודש טבת לאברהם אבינו, שנפטר בראש חודש טבת. הוא הראשון שראה את האור של חנוכה כשהלך עם יצחק לעקדה. הוא אומר לאליעזר וישמעאל חכו כאן "ואני והנער נלכה עד כה" – כ"ה בכסלו.
  1. כמה בעיות יש בדור שלנו, ודווקא בנפש? כמה נשים אני פוגשת... דיכאון, חרדה, חוסר שמחה, נפש פצועה, פחדים... דאגות... נר, פתילה ושמן - זו הבשורה של חנוכה. נר, פתילה, שמן - אותיותנפ"ש, אומר השפת אמת.                                                                                                                              מה תעשי? הביטי בחנוכייה, בנר, בפתילה ובשמן. זה ירפא את הנפש שלך... וכמו בנר, ששמים בתוכו פתילה, ממלאים אותה בשמן ומדליקים, ככה את כמו פתילה, והשמן הוא החכמה, הרוגע, השמחה שהשם ממלא בך, להיות מאירה במעשיך ובחיך, כמו שנאמר במשלי: "באור פני מלך חיים" על ידי האור של הנרות זוכים לחיים. "נר" בגימטרייה זה "מרחב". לפעמים צר לך בלב, צפוף לך, מעיק לך - הנר של חנוכה יוציא אותך למרחב, בעזרת השם.
  2. ימי חנוכה הם ימי ניסים, וההנהגה איתנו בימים האלה היא מעל הטבע, לישועות ולנפלאות. עכשיו, הנה לך חידוש מדהים איך האור של חנוכה מרפא, פשוט מרפא כל מה שכואב לך: כשיעקב אבינו נלחם עם המלאך - שרו של עשיו, והוא נגע בכף ירכו - מה ריפא אותו אחר כך? שזרחה לו השמש וריפאה אותו... אומרים המקובלים, חנוכה זה שמש צדקה ומרפא, כמו שיהיה בעזרת השם לעתיד לבוא, "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא...", שכל החולים לעתיד לבוא יתרפאו, כי האור הגנוז יאיר מסוף העולם ועד סופו, וישפוך רפואה בעולם. ככה אור החנוכה, שהוא האור הגנוז ממש, הוא ה"שמש צדקה ומרפא" ממש. האור הזה מרפא כל כאב. מה עושים? את מביטה בחנוכייה, וממש בכוח הדמיון את לוקחת את האור ומעבירה אותו לכל מקום שכואב לך.

נצלו את הימים האלה לתפילה. כך אומר הבעל שם טוב הקדוש: בראש השנה כתבו אותנו, בכיפור ובהושענא רבה חתמו אותנו, אבל יש עוד תאריך, הוא אומר, עוד אפשר לתקן - יש יד בשמיים שפתוחה עד חנוכה. חנוכה זה החיתום האחרון, חנוכה מלשון חנינה - תבקשי חנינה. בואי תתחברי, תעשי תשובה. תידבקי בהשם... "השם אלוקי שיוועתי אליך ותרפאני...". שיוועתי - הכוונה תידבקי בהשם כמו שעווה שנדבקת נדבקת, ככה תידבקי בהשם והוא ירפא אותך... הוא יקבל אותך. איך תידבקי? בתפילה. תעמדי מול הנרות ותבכי, תורידי דמעות עד שכל השלהבות יהיו לך מטושטשות, ולא תראי כמה שלהבות יש. החיד"א הקדוש מבטיח שמי שתראה את המראה הזה - נושעה, זהו... זכתה בישועה.

יהי רצון שיתקבלו כל תפילותיכם, שנזכה לגאולה ומשיח בקרוב, ובאמת חנוכה מסוגל לגאולה – משיח אותיות – מדליקים שמונת ימי חנוכה. שנזכה.

תגיות:סגולותהרבנית חגית שירהסגולות לחנוכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה