חדשות בארץ

אוחנה: אלה מועמדיי למ"מ פרקליט המדינה; מנדלבליט: המועמד שלי – עו"ד למברגר

שר המשפטים אמיר אוחנה הציג את רשימת מועמדיו לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, במקומו של שי ניצן שיפרוש מתפקידו באמצע החודש. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר כי מועמדו לתפקיד הוא עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, וטען כי על אוחנה לאמץ את המלצתו

אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

שר המשפטים אמיר אוחנה הציג בצהריים (שני) את מועמדיו לתפקיד ממלא מקומו של פרקליט המדינה שי ניצן, שיפרוש מתפקידו באמצע החודש. ברשימת המועמדים נמצאים: שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים; רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה; אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז; דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה; ואושרה גז-איזנשטיין, פרקליטת מחוז תל אביב.

בפוסט שפרסם בפייסבוק, כתב אוחנה כי בשבועות האחרונים הודיע ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על כוונתו למנות ממלא מקום לפרקליט המדינה הפורש, וכי אין בכוונתו לבקש את הארכת כהונתו של ניצן. לדבריו, הוא קיבל את עמדתו של מנדלבליט כי בתקופת בחירות ובתקופת כהונתה של ממשלת מעבר, לא ניתן להקים ועדת איתור למינויו של פרקליט מדינה קבוע, משרה שקצובה בחוק לכהונה של שש שנים. עם זאת, הבהיר, "אין גם כל סבירות ברעיון להותיר את הגוף החשוב והמשמעותי – הפרקליטות – ללא מנהל שיעמוד בראשו".

"לאורך החודשים האחרונים בדקתי מרחוק מועמדים היכולים בעיניי למלא את תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, והגעתי לחמישה שמות. ארבעה מהם מכהנים בפרקליטות, ואחד מהם הוא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה", הוסיף שר המשפטים, ושיגר עקיצה לעברו של ניצן: "לכל המועמדים שהזכרתי, למעט אחד, ניסיון רב של עשרות שנים בניהול תיקים פליליים, בוודאי יותר מלפרקליט המדינה הנוכחי עת נכנס לתפקידו".

"למעשה המועמד היחיד שאין לו את הניסיון הפלילי האמור הוא רז נזרי, אך הוא מפצה על כך בניסיון רב ועשיר בתחומי המשפט הציבורי ובליווי היועצים המשפטיים לממשלה לאורך השנים במגוון תיקים – כולל בתחום הפלילי".

"המועמדים כולם מוכשרים בעיניי, ועל כן בכוונתי לבחון את מידת התאמתם למלא את מקום פרקליט המדינה למשך שלושה חודשים (עם אפשרות להארכה לתקופה נוספת של שלושה חודשים). אין זה אומר כמובן דבר לגבי פרקליט המדינה הקבוע, שייבחר כאמור על ידי ועדת איתור לכשתוקם ממשלה".

אוחנה הדגיש כי "רשימת השמות אינה בהכרח סגורה, ולו יועלו בפניי שמות נוספים מתוך המערכת, כפי שהחוק מחייב, אהיה מוכן לשקול זאת. בימים הקרובים אראיין את כל המועמדים, אתייעץ בנציב שירות המדינה כפי שהחוק מורה, אתייעץ גם ביועץ המשפטי לממשלה – ואקבל את החלטתי".

 

מנדלבליט לאוחנה: עליך למנות את עו"ד למברגר

בעקבות הודעתו של שר המשפטים, נמסר מלשכתו של מנדלבליט כי מוקדם יותר היום הוא העביר לאוחנה את חוות דעתו, לפיה יש למנות את עו"ד למברגר לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, "זאת בשים לב לוותק הרב של עו"ד למברגר, לתפקידיו הקודמים ולתפקידו הבכיר הנוכחי, לניסיונו העשיר וליכולותיו הגבוהות". מנדלבליט הדגיש, כי על השר להיוועץ בו בטרם יקבל את החלטתו, ולמעשה טען כי עליו לקבל את המלצתו ולהימנע ממעורבות משמעותית בהליך המינוי: "בנסיבות העניין, ובהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בסוגיות דומות, משקלה של עמדת היועץ המשפטי לממשלה בקשר למי שימלא את מקומו של פרקליט המדינה יהיה רב ומשמעותי, וניתן יהיה לסטות ממנה רק בהתקיים טעם מהותי בעל משקל מיוחד".

"משרת פרקליט המדינה היא בעלת מאפיינים מיוחדים – מדובר במי שעומד בראש פרקליטות המדינה, אשר משמש כאחד מראשי מערכת אכיפת החוק והתביעה הפלילית, שני רק ליועץ המשפטי לממשלה", הוסיף מנדלבליט. "הרגישות הנודעת בשגרה למינויו של פרקליט המדינה, מקבלת בימים אלו משנה תוקף, נוכח היותו מופקד אף על עבודת הפרקליטות בכל הנוגע לתיקי ראש הממשלה, וכן בכל הנוגע לתיקים אחרים הנוגעים לנבחרי ציבור בשלטון המרכזי".

היועץ ציין, כי "הרגישות המתוארת אינה פוחתת נוכח העובדה שמדובר בממלא מקום בלבד, הואיל וממלא מקום פרקליט המדינה מחזיק במלוא הסמכויות הנתונות לפרקליט המדינה עצמו. במצב הפוליטי הקיים, אין לדעת מה יהיה משך התקופה בה ישמש ממלא המקום בתפקידו, ואין לשלול את האפשרות כי מדובר יהיה בחודשים ארוכים".

"מכלול המאפיינים המפורטים של תפקיד פרקליט המדינה, וההיבטים עליהם הוא מופקד בתחום אכיפת החוק מחייבים, במיוחד בנסיבות הייחודיות והחריגות הקיימות בעת הזו, כי ההשפעה הפוליטית על מינוי ממלא המקום תהא מצומצמת ותחומה ככל הניתן. זאת, באופן שיבטיח את עצמאותו של ממלא המקום, את אי-תלותו בגורם הממנה, ואת אמון הציבור בטוהר השיקולים העומדים בבסיס המינוי".

תגיות:אמיר אוחנהאביחי מנדלבליטפרקליט המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה