חדשות בארץ

גנץ מתנגד להסכם הגנה עם וושינגטון: "נתניהו יאפשר לכבול את ידי צה"ל"

הרמטכ"ל לשעבר הדגיש את הערכתו העמוקה ליחסים האסטרטגים עם ארצות הברית, אותה הגדיר "בת בריתנו שאיתה אנו חולקים ערכים זהים ואינטרסים משותפים", אך העלה "חשש כבד", כי "ראש ממשלה שעסוק בעצמו, יאפשר לכבול את ידי כוחות הביטחון בניגוד לעמדה שהביעה מערכת הביטחון לאורך עשרות שנים". בשבוע שעבר חשף השגריר הישראלי בוושינגטון כי הרמטכ"ל כוכבי תומך בברית ההגנה עם ארצות הברית, כמו גם היועץ ליבטחון לאומי בן שבת

גנץ (צילום: פלאש 90)גנץ (צילום: פלאש 90)
אא

יו"ר כחול לבן בני גנץ הביע היום (שני) את התנגדותו לברית ההגנה עם ארצות הברית, שעות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לו להצטרף לממשלתו כדי לקדם מהלך זה. גנץ אמר כי מדובר בהסכם בינלאומי "שיגביל את פעולתה של מדינת ישראל ואת יכולתו של צה"ל להגן עליה מול האיומים העומדים מולה".

בימים שקדמו לבחירות בספטמבר התקיימו מגעים בין גורמים בלשכת ראש הממשלה ובלשכתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בניסיון לקדם הצהרה נשיאותית שתגבש ברית הגנה מול המדינות, לפיה יתחייבו שתיהם לסייע זו לזו אם אחת מהן נקלעת לעימות צבאי. בדיווחים נטען כי היוזמה, שעלתה לראשונה עוד בשנות ה-90 אך מעולם לא יושמה, זכתה לתמיכתם של סנאטורים בולטים במפלגה הרפובליקנית.

גנץ, שכיהן עד לא מכבר כרמטכ"ל, הדגיש את הערכתו העמוקה ליחסים האסטרטגים עם ארצות הברית, אותה הגדיר "בת בריתנו שאיתה אנו חולקים ערכים זהים ואינטרסים משותפים", אך העלה "חשש כבד", כי "ראש ממשלה שעסוק בעצמו, יאפשר לכבול את ידי כוחות הביטחון בניגוד לעמדה שהביעה מערכת הביטחון לאורך עשרות שנים".

נתניהו והרמטכ''ל כוכבינתניהו והרמטכ''ל כוכבי

העמדה הפופולרית בקרב גורמי מערכת הביטחון הישראלית גורסת כי יש להתנגד להסכם הגנה זה עם הממשל האמריקני, זאת, מתוך חשש שההסכם יאלץ את ישראל לחשוף את סודותיה הביטחוניים לאמריקנים, וכן יכבול את ידיו של צה"ל בעת משברים ביטחוניים בהם גם לאמריקנים תינתן זכות וטו. בריאיון שהעניק הרטמכ"ל לשעבר ויו"ר כחול לבן ערב הבחירות, טען כי הסכם כזה יהיה "טעות חמורה לביטחון מדינת ישראל". לדבריו, "ברית הגנה מחייבת אותנו לתאם את הפעילות הביטחונית שלנו עם ארה"ב", הסביר. "לא זה מה שאנו רוצים. אנחנו לא ביקשנו מאף אחד שייהרג עבורנו. לא ביקשנו מאף אחד שיילחם עבורנו ולא ביקשנו מאף אחד את הרשות להגן על מדינת ישראל".

לפני כשבועיים חשף שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, כי ראשי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, והיועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, תומכים בברית הגנה עם ארצות הברית, והוסיף כי בימים אלה עסוקים בירושלים ובוושינגטון בגיבוש ההסכם.

דרמר הציג שלושה יתרונות, לדבריו, בהסכם הגנה עם ארצות הברית: "הוא ייתן ביטוי רב-עוצמה לברית בין שתי המדינות; הוא יספק שכבת הרתעה נוספת נגד האיומים הקיצוניים ביותר שמולם ניצבת ישראל ובכך יקדם ביטחון ויציבות; והוא יספק בסיס לשדרוג דרמטי של היחסים בין ישראל לארה"ב".

"ישראל תוסיף להיות בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב ב-50 השנים הבאות בגלל שתי סיבות, ביטחון וטכנולוגיה", הוסיף השגריר.

תגיות:בני גנץברית הגנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה