הורים וילדים

הורות במחשבה חיובית: תהילים ואבות ובנים

פעילויות חברתיות במהלך השבת – כמה חשובה אמירת תהילים בשבת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גדולה מעלתה של אמירת תהילים בשבת. בקהלים רבים מייחסים חשיבות רבה לאמירת התהילים בשבת וישנו אף מעשה המקובל במסורת הקשור לכך.

אציג כאן את המעשה בקצרה, לתועלת הרבים: לרבי מרדכי מטשרנוביל זצ"ל היה ידיד - "חברותא". דרכם היתה ללמוד בצוותא. אתרע הדבר שאותו חבר חלה ונפל למשכב על ערש דווי. משכלו כל הקיצין ונטה למות ל"ע, שיחר פניו רבי מרדכי בבקשה מיוחדת: "כיוון שידידים אנו, הבטיחני נא שלאחר פטירתך תבוא אלי בחלום ותספר לי את הנעשה עמך". ואכן, הבטיח לו הידיד שיעשה כן. לאחר זמן לא כביר נפטר הלה ונסתלק לבית עולמו. לאחר שחלפו כמה שבועות, הופיע אל רבי מרדכי בחלומו ואמר: "את הנעשה כאן אין לי רשות לומר לך, אך שני דברים אוכל לומר לך: אין כאן גרוע ומבוזה מאשר אדם המגיע לכאן וכספי גזילה מצויים תחת ידו, כספים שבאו אליו שלא ביושר, ואין דבר מעולה יותר מהמסיים את ספר התהילים בשבת", חתם דבריו ונעלם. זו הקבלה אשר מצויה בידם.

בביתנו אנו, ארגנו תהילים לבני המשפחה, אך אם הילדים חפצים ללכת לתהילים המאורגן במקום אחר, הרשות נתונה בידם, ובלבד שבסיום אמירת התהילים ישובו הביתה. כמו כן ארגון "בתיה" לבנות, בו מתנדבות מדריכות אחראיות המפעילות את הבנות, הוא דבר טוב ויפה. הבה ונחזיק טובה ליוזם הרעיון, הרב הלל ליברמן זצ"ל, למפעיליו ולמתנדבות המסורות.

גם כאן, יש להקפיד שהבנות תשובנה הביתה מיד עם הסיום.

בשבתות הקיץ מתקיים בבתי המדרש לימוד של "אבות ובנים", ובחורף - מיד במוצאי שבת. ודאי מנהג יפה הוא ומקשר בין האב לבניו, ובלבד שילמד עימם בנחת ובהארת פנים ולא יטיל עליהם אימה יתירה והקפדה, מעין מה שמצטטים בדרך צחות את הגמרא: "מבני בניו של המן לימדו תורה בבני ברק מבני בניו של סיסרא לימדו תינוקות בירושלים...".

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים ומחבר הספרים "מתי ישמעו ילדי בקולי?" ו"שולחן השבת עם הילדים". לקבלת הספרון החדש "סודה של עוגת הגבינה" ניתן לפנות למייל 9999587bb@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםהרב דוד פיירמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה