חדשות בעולם

האנטישמיות במפלגת הלייבור: קורבין סירב להתנצל בפני הקהילה היהודית

לאחר שהרב הראשי של בריטניה מתח ביקורת חריפה על מנהיג הלייבור בשל גילויי האנטישמיות במפלגה, והגדירו כ"כבלתי כשיר" להנהיג את המדינה, סירב ג'רמי קורבין להתנצל בפני הקהילה היהודית: "אני נחוש, שהחברה שלנו תהיה בטוחה עבור אנשים מכל הדתות"

קורבין (צילום: שאטרסטוק)קורבין (צילום: שאטרסטוק)
אא

מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה, ג'רמי קורבין, סירב להתנצל בפני הקהילה היהודית במדינה על גילויי האנטישמיות בקרב חברי מפלגתו ועל האופן בו טיפלה בהם הנהגת הלייבור בראשותו.

בראיון שהעניק אמש (שלישי) ל- BBC, נשאל קורבין האם ברצונו להתנצל בפני היהודים בבריטניה. "אני נחוש, שהחברה שלנו תהיה בטוחה עבור אנשים מכל הדתות", השיב. "אני לא רוצה שמישהו ירגיש חסר ביטחון בחברה שלנו, והממשלה שלנו תגן על כל קהילה מפני פגיעה ברחובות, ברכבות או בכל צורת חיים אחרת". על אף שהמראיין אנדרו ניל שאל אותו ארבע פעמים האם הוא רוצה להתנצל, קורבין התעקש שלא לעשות זאת.

"הגזענות בחברה שלנו – תהא זו אסלאמופוביה, אנטישמיות או כל צורה אחרת – היא רעל טהור", הוסיף מנהיג הלייבור. "אני רוצה לעבוד עם כל קהילה כדי למגר אותה מהחברה".

דבריו של קורבין באו ברקע הביקורת החריפה וחסרת התקדים שמתח עליו הרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס. במאמר שפרסם ב"טיימס" הלונדוני, האשים הרב כי "רעל חדש – שקיבל אישור מהדרגים הגבוהים ביותר – הכה שורש במפלגת הלייבור". הוא הצהיר כי קורבין "אינו כשיר" להנהיג את המדינה, וציין כי רוב יהודי בריטניה חרדים מהאפשרות שהוא ייבחר לראש הממשלה הבא.

"אני נשאל רבות, מה יקרה ליהודים וליהדות בבריטניה אם הלייבור יקים את הממשלה הבאה. החרדה הזו מובנת ומוצדקת", כתב הרב מירוויס. את טענת המפלגה, כי היא עושה כל שביכולתה כדי לטפל בגילויי האנטישמיות שפשו בקרב חבריה, הוא הגדיר כ"בדיה שקרית", והוסיף: "דרך התמודדות זו אינה תואמת את הערכים הבריטיים בהם אנו כה גאים. זה כישלון של תרבות, כישלון של מנהיגות".

"עד כמה מנהיג האופוזיציה צריך להיות נגוע בדעות קדומות כדי להיחשב כבלתי כשיר לתפקיד? האם קשר עם מי שהסיתו לשנאה נגד יהודים זה מספיק? האם לתאר כ'חברים' את מי שתמכו ברצח יהודים זה מספיק? נראה שלא".

"אין זה ממקומי לומר לאף אדם כיצד עליו להצביע. אני מצר על כך שאני במצב הזה", הבהיר הרב מירוויס. "אני רק מעלה את השאלה: מה תוצאות הבחירות האלו יגידו על המצפן המוסרי של מדינתנו? כאשר יגיע יום הבחירות, אני מבקש מכל אדם להצביע עם מצפונו. שלא יהיה לכם ספק – נשמת האומה שלנו מוטלת על כף המאזניים".

 

קורבין: "האנטישמיות נמצאת בכל חברה"

קורבין מצדו דחה בריאיון אמש את טענותיו של הרב מירוויס, ואמר כי הוא מצפה לקיים עמו דיון על כך: "האנטישמיות במפלגה לא עלתה מאז תחילת כהונתי. האנטישמיות נמצאת בכל חברה. יש מספר מצומצם מאוד של חברים בלייבור, שננקטו נגדם צעדים בעקבות התנהגותם האנטישמית".

בתגובה להאשמות הרב הראשי של בריטניה, נמסר מהלייבור כי "ממשלה בראשות הלייבור תבטיח את ביטחונם של אנשי הקהילה היהודית, תגן ותתמוך באורח החיים היהודי ותיאבק באנטישמיות הגואה במדינה שלנו ובאירופה כולה. אנו נוקטים בצעדים כדי לעקור את גילויי האנטישמיות בתוך המפלגה".

קורבין, איש שמאל קיצוני מהספסלים האחוריים של הלייבור, נבחר ב- 2015 לעמוד בראשות מפלגתו. הוא נודע בעבר בהתבטאויותיו האנטישמיות והאנטי-ישראליות הרבות. בין היתר נהג קורבין לתקוף בחריפות את ישראל על רקע יחסה לפלסטינים, וטען כי חיזבאללה וחמאס הם "חברים" שלו.

בשנה שעברה חשפו כלי תקשורת בבריטניה התבטאויות ואירועים נוספים מעברו של קורבין, שהעידו על נטיותיו האנטישמיות. בין השערוריות שנחשפו הייתה ביקור שערך בתוניסיה בשנת 2014, במהלכו הניח זר פרחים בסמוך לקבריהם של ארבעה מאנשי "ספטמבר השחור", שהיו בין האחראים לתכנון טבח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב- 1972. פרסום נוסף חשף כי ב- 2012 השתתף קורבין בכנס בדוחה בירת קטר, כשלצידו על במה אחת בכירים בחמאס שהיו אחראים למותם של מאות ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה. בין המשתתפים היו אסירי חמאס בכלא הישראלי, ששוחררו במסגרת עסקת שליט. קורבין התבטא לאחר מכן כי תרומתם לכנס הייתה "מרתקת" ו"מחשמלת".

כזכור, הרב יונתן זקס – קודמו של הרב מירוויס בתפקיד הרב הראשי – תקף בספטמבר 2018 את קורבין, על רקע החשיפות בתקשורת הבריטית של התבטאויותיו ומעשיו האנטישמיים. בראיון ל- BBC, נשאל הרב האם יהודים בבריטניה מתחילים לחשוב על עזיבתה של בריטניה, והשיב ללא היסוס: "כמובן. ב- 16 השנים האחרונות יהודים עוזבים את צרפת, מאז שהתחילו פיגועי טרור נגד מטרות יהודיות – בתי כנסת, סופרמרקטים ובתי ספר יהודיים. כשאנשים שומעים את השפה שיוצאת מהלייבור והובאה אל פני השטח בנאומיו המוקדמים של ג'רמי קורבין – הם לא יכולים שלא להרגיש פחד קיומי".

בתחילת החודש, פנה ה"ג'ואיש כרוניקל" – הנחשב לעיתון הבולט של יהדות בריטניה – לתושביה הלא-יהודים של הממלכה, וקרא להם שלא להצביע ללייבור בראשות קורבין. "ישנה גזענות מכל צדדי הפוליטיקה, ויש לטפל בה בכל מקום שהיא נמצאת", נכתב במאמר המערכת של העיתון. "ההיסטוריה אילצה את הקהילה שלנו לדעת לזהות קיצוניות מיד כאשר היא צצה, ובחירתו של ג'רמי קורבין למנהיג הלייבור היא דוגמה אחת לכך".

"היו כאלה שקיוו שהוא אולי ישתנה כמנהיג. ההיפך קרה", נכתב בהמשך המאמר. "חוסר המעש הכמעט מוחלט של קורבין ושאר חברי הנהגת מפלגת הלייבור בטיפול באנטישמים במפלגה חיזק אותם ועודד אחרים. אכן, קורבין ובני בריתו הכשילו פעולה נגד הגזענים. במקום להקשיב וללמוד מהזרם המרכזי של הגופים היהודיים (בבריטניה), קורבין התייחס בבוז אליהם ואל המלצותיהם, והעניק תמיכה לארגוני שוליים שהוקמו אך ורק כדי להכחיש את קיומה של האנטישמיות בלייבור. האם זה מפליא שהיהודים חוששים מהאפשרות שקורבין יתמנה לראש ממשלה?".

"אנחנו מאמינים, שהרוב המכריע של העם הבריטי מתעב את הגזענות. אנחנו רק מבקשים, שכאשר תצביעו – תפעלו בהתאם לכך", נכתב בסיום המאמר.

תגיות:בריטניהג'רמי קורבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה