חדשות בעולם

"ג’רמי קורבין אנטישמי, אל תצביעו לו"

ה"ג'ואיש כרוניקל", העיתון הבולט של יהדות בריטניה, קרא לאזרחיה הלא-יהודים של הממלכה שלא לתת את קולם למפלגת הלייבור בראשותו של ג'רמי קורבין, וזאת בשל עמדותיו האנטישמיות: "קורבין ובני בריתו הכשילו פעולה נגד הגזענים. האם זה מפליא שהיהודים חוששים מהאפשרות שהוא יתמנה לראש ממשלה?"

קורבין (צילום: שאטרסטוק)קורבין (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברקע הקדמת הבחירות בבריטניה, בשל משבר הברקזיט, שיגר הבוקר (חמישי) עיתון ה"ג'ואיש כרוניקל" פנייה חריגה לתושביה הלא-יהודים של בריטניה, וקרא להם שלא להצביע למפלגת הלייבור בראשותו של ג'רמי קורבין.

מאמר המערכת של העיתון – הנחשב לעיתון הבולט של יהדות בריטניה – נשא את הכותרת "לאזרחינו הבריטים". הוא הבהיר בתחילתו כי "העמוד הראשון מופנה לא לקוראינו הרגילים, אלא למי שלא קורא את הג'ואיש כרוניקל. במילים אחרות – ללא-יהודים".

"הרוב המכריע של יהודי בריטניה מחשיבים את ג'רמי קורבין לאנטישמי. בסקר האחרון, שנערך בחודש שעבר, 87 אחוז מהם אמרו זאת. ייתכן וקשה לשים את עצמכם בנעליים של אדם אחר, או קבוצה אחרת, אבל אנחנו מאמינים שחשוב ודחוף שתעשו זאת. ייתכן שהעובדה שכמעט מחצית מהקהילה היהודית – 47 אחוז – אמרו באותו סקר שהם 'ישקלו ברצינות' להגר באם מר קורבין ינצח ב- 12 בדצמבר, תיתן לכם אינדיקציה כיצד זה מרגיש להיות יהודי בריטי בזמן בו האופוזיציה הרשמית מובלת על ידי אדם שנחשב על ידי רבים לאנטישמי".

"ישנה גזענות מכל צדדי הפוליטיקה, ויש לטפל בה בכל מקום שהיא נמצאת", הדגיש המאמר. "ההיסטוריה אילצה את הקהילה שלנו לדעת לזהות קיצוניות מיד כאשר היא צצה, ובחירתו של ג'רמי קורבין למנהיג הלייבור היא דוגמה אחת לכך".

 

"קורבין הכשיל פעולה נגד הגזענים"

קורבין, איש שמאל קיצוני מהספסלים האחוריים של הלייבור, נבחר ב- 2015 לעמוד בראשות מפלגתו. הוא נודע בהתבטאויותיו האנטישמיות והאנטי-ישראליות הרבות בעבר. בין היתר הוא נהג לתקוף בחריפות את ישראל על רקע יחסה לפלסטינים, וטען כי חיזבאללה וחמאס הם "חברים" שלו. בשנה שעברה חשפו כלי תקשורת בבריטניה התבטאויות ואירועים נוספים מעברו, שהעידו על נטיותיו האנטישמיות. בין השערוריות שנחשפו הייתה ביקורו בתוניסיה בשנת 2014, במהלכו הניח זר פרחים בסמוך לקבריהם של ארבעה מאנשי "ספטמבר השחור", שהיו בין האחראים לתכנון טבח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב- 1972. פרסום נוסף חשף כי ב- 2012 השתתף קורבין בכנס בדוחה בירת קטר, כשלצידו על במה אחת בכירים בחמאס שהיו אחראים למותם של מאות ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה. בין המשתתפים היו אסירי חמאס בכלא הישראלי ששוחררו במסגרת עסקת שליט. קורבין התבטא לאחר מכן כי תרומתם לכנס הייתה "מרתקת" ו"מחשמלת".

לדברי מאמר המערכת של ה"כרוניקל", "היו כאלה שקיוו שהוא אולי ישתנה כמנהיג. ההיפך קרה. חוסר המעש הכמעט מוחלט של קורבין ושאר חברי הנהגת מפלגת הלייבור בטיפול באנטישמים במפלגה חיזק אותם ועודד אחרים. אכן, קורבין ובני בריתו הכשילו פעולה נגד הגזענים".

"במקום להקשיב וללמוד מהזרם המרכזי של הגופים היהודיים (בבריטניה), קורבין התייחס בבוז אליהם ואל המלצותיהם, והעניק תמיכה לארגוני שוליים שהוקמו אך ורק כדי להכחיש את קיומה של האנטישמיות בלייבור. האם זה מפליא שהיהודים חוששים מהאפשרות שקורבין יתמנה לראש ממשלה?".

ה"ג'ואיש כרוניקל" המשיך והלין על כך, שעל אף ההיסטוריה של אנטישמיות במפלגת הלייבור, סוגיה זו נדחקה הצידה ואינה נמצאת על סדר היום של הבחירות בבריטניה, המוקדש לנושאים כדוגמת הברקזיט: "כיצד ייתכן שדעותיו הגזעניות של מנהיג מפלגה, והפחד הגדול שהוא מעורר בקרב מיעוט אתני, אינם בין הנושאים המרכזיים ביותר?".

"אם האיש הזה ייבחר לראש הממשלה הבא שלנו, המסר יהיה ברור: שמורת הרוח שלנו מכך שהתאפשר לו להגיע לתפקיד בולט בפוליטיקה הבריטית, והחששות שלנו לאן זה יוביל, אינם רלוונטיים ואינם נחשבים. אבל אנחנו חושבים שאכפת לכם".

"אנחנו מאמינים, שהרוב המכריע של העם הבריטי מתעב את הגזענות. אנחנו רק מבקשים, שכאשר תצביעו – תפעלו בהתאם לכך", נכתב בסיום המאמר.

כזכור, הרב יונתן זקס – שכיהן כרב הראשי של חבר העמים הבריטי בין השנים 1991 ו- 2013 – תקף בספטמבר 2018 את קורבין, על רקע החשיפות בתקשורת הבריטית של התבטאויותיו ומעשיו האנטישמיים. הרב – הזוכה להערכה רבה בבריטניה, ואף קיבל בעבר תואר אבירות וצורף לבית הלורדים הבריטי – נשאל, בראיון ל- BBC, האם יהודים בבריטניה מתחילים לחשוב על עזיבתה של בריטניה, והשיב ללא היסוס: "כמובן. ב- 16 השנים האחרונות יהודים עוזבים את צרפת, מאז שהתחילו פיגועי טרור נגד מטרות יהודיות – בתי כנסת, סופרמרקטים ובתי ספר יהודיים. כשאנשים שומעים את השפה שיוצאת מהלייבור והובאה אל פני השטח בנאומיו המוקדמים של ג'רמי קורבין – הם לא יכולים שלא להרגיש פחד קיומי".

כשנשאל בהמשך האם הוא עצמו חש פחד קיומי, ענה הרב זקס: "אני אוהב את הארץ הזו. גם כאשר כל אירופה נעה בעשר השנים האחרונות לעבר תחייתה של האנטישמיות, האמנתי בכל ליבי שזה לא יכול לקרות כאן. ואני עדיין מאמין שאסור שזה יקרה כאן. ולכן אני חושב שג'רמי קורבין צריך להביע חרטה ולחזור בו מהר ככל האפשר כדי לזכות מחדש באמון של הציבור היהודי והציבור הכללי".

תגיות:בריטניההקהילה היהודיתג'רמי קורבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה