בריאות ותזונה

לא תאמינו מהו התבלין שמשתמשים בו בוויטנאם - כדי לרדת במשקל

מדוע כדאי לצרוך פלפל שחור ברמה מאוזנת בכל יום, מה גילו חוקרים ברחבי העולם על התבלין שאנחנו מוסיפים כמעט לכל תבשיל, איך נכון לצרוך אותו ומה אומר עליו גדול הרופאים בכל הזמנים, הרמב"ם?

אא

וייטנאם היא המדינה שמגדלת את התבלין הזה הכי הרבה, ועכשיו אפשר גם להבין מדוע: מחקרים שנעשו באוניברסיטת שיזואוקה ביפן ובאוניברסיטת סג'ונג בסיאול - מצאו כי פלפל שחור מצטיין בצמצום הצטברות שומנים בגוף (או בתרגום חופשי: שריפת קלוריות).

החומר הפעיל שלו, הפיפרין (באנגלית: Piperine), מווסת ומדכא את פעילותם של תאי השומן, אך זו לא הסגולה היחידה שלו. בהיותו זרז לספיחת גזים ממערכת העיכול, הפיפרין מסייע לשלל בעיות עיכול כגון שלשולים, עצירות וקלקולי קיבה, וזה עוד לא הכל. 

הפיפרין הוא בעצם סוג של נוגד חמצון טבעי ואנטי בקטריאלי, שמחקר שנעשה עליו באוניברסיטת אננמאלאי שבהודו מצא כי הוא מסייע במניעת הצטברותם של תאי שומן מסוג פוספוליפידים, ליפידים, טריגליצרידים וכולסטרול רע. הליפידים הן מולקולות שומן שהגוף מייצר באופן טבעי, והן תורמות לשלל תפקודים בגופנו. הפלפל השחור מגביר את קצב חילוף החומרים בגוף, ובכך מפחית את היווצרותם של הליפידים בתהליך ביולוגי שמתקרא תרמוגנזה - או במילים אחרות, התחממות של תאי הגוף. 

כשתאי הגוף מתחממים, מתרחשת האצה של חילוף חומרים, והגוף שורף קלוריות במהירות גדולה יותר.

מחקר נוסף שבוצע לפני שנים אחדות על עכברי מעבדה, ניסה להוכיח האם יש לפלפל השחור השפעה על חוסר איזון בין רדיקלים חופשיים לבין נוגדי חמצון (מה שמתקרא בעגה הרפואית 'עקה חמצונית'). הבעיה העיקרית במצב של עקה חמצונית הוא החשש שמא הרדיקלים החופשיים יסתובבו בגוף ללא פיקוח ובטווח הארוך, יגרמו נזק לתאי הגוף השונים, בשל חוסר איזון. 

קבוצת המחקר הייתה לא אחרת מאשר עכברי מעבדה שקיבלו תזונה עשירה בשומנים ובפלפל שחור, וראה זה פלא: החוקרים הצליחו להוכיח שפלפל שחור מצמצם בצורה משמעותית את פעילות הרדיקלים החופשיים בגוף, וממילא מפחית את הסיכוי להיווצרות עקה חמצונית, שנובעת כתוצאה מצריכה של מזון שומני. 

 

ממה כן צריך להיזהר?

כמו בכל דבר, גם כאן האיזון הוא מאוד חשוב וההמלצה היא לא להגזים בצריכתו של הפלפל השחור, היות והחומרים הפעילים שבו גורמים לגירוי יתר של איברים פנימיים לרבות הכליות. 

 

איך הכי טוב לצרוך?

הפלפל מאבד את טעמו וחוזקו כאשר הוא בא במגע עם אור. האור גורם לפיפרין להתפרק, והופך אותו לתפל. משום כך, אם רוצים להפיק תועלת מהשימוש בו, ולקבל את הטעם החזק שלו - טוב לטחון את הגרגרים, ולשמור אותם במקום חשוך עד לשימוש. 

 

ומה אומר עליו גדול הרופאים בכל הזמנים - הרמב"ם?

למעשה, הפלפל השחור מוזכר במשנה ועל ידי הרמב"ם - פעמים רבות. מהגרגירים שלו ניתן לייצר שני סוגי פלפלים שמוכרים לנו: פלפל שחור, ופלפל לבן. הרמב"ם גורס כי צריכת כמויות גדולות של פלפל שחור מזיקה למי שיש לו בעיות עור, צרבות ובעיות שונות בעיניו. אך מאידך, גם הוא סבור כי פלפל שחור מסייע לירידה במשקל, ופותר בעיות עיכול - בפרט עצירות. 

אחת הרפואות שהוא מציע לבעיית העצירות שנובעת מקיבה עצבנית היא שתיית תמיסה של פלפל שחור שאותו בישלנו והרתחנו בשלוש כוסות מים עם זנגביל טרי חתוך לקוביות. את התמיסה הזו מסננים ושותים כאשר רוב המים מתאדים, ומה שנשאר זו תמיסה סמיכה ש'ספגה' אל תוכה את הפיפרין והחומרים הפעילים של הזנגביל. 

תמיסה זו גם תסייע בכל מה שקשור לכאבי שרירים. 

 

הערה: מאמר זה הובא אליכם כמידע בלבד, ואינו מתיימר להחליף היוועצות ברופא המטפל. 

תגיות:דיאטהפלפל שחורתבליןוייטנאם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה