שידוכים וחיפוש זוגיות

איך למצוא את הזיווג? 7 תשובות מרתקות מהגר"ח קנייבסקי

מה לעשות כאשר הזיווג מתעכב, ומאיזה גיל של הילדים יש להתפלל על השידוכים שלהם? 7 שאלות שידוכים שנשאל מרן הגר"ח קנייבסקי, והתשובות שהשיב

(צילום: shutterstock) בעיגול: הרב חיים קנייבסקי(צילום: shutterstock) בעיגול: הרב חיים קנייבסקי
אא

רבים ניגשים לרב קנייבסקי בבקשת עצה ותושיה. הרב, השקוע בלימוד במשך כל שעות היום, מרים את עיניו מהספר, משיב תשובה קצרה, מברך ב"ברכה והצלחה" ושב לתלמודו. לעיתים, מאריך הרב יותר בתשובותיו. ליקטנו עבורכם תשובות ייחודיות של גדול הדור, כפי המובא בעלון השבועי 'דברי שי"ח':

1. שידוך מתעכב. מה אפשר לעשות? אלו תשובותיו של הרב:

* לבחור – ללמוד מסכת קידושין. לבחורה - שתתפלל.

* לקבל להיזהר בתכלית הזהירות מדיבורי לשון הרע.

* לא לדבר ביקורת על אף אחד.

* לא להקפיד על אף אחד.

* מאד חשוב גם שלא יהיה עליהם קפידות, ולכן אם יש חשש שנגרם למישהו צער על ידם – שיפייסוהו ויבקשו מחילה ושיבקשו ממנו שלא יקפיד.

* תפילה. "עם תפילה אפשר להשיג הכל", חוזר ואומר מרן שר התורה. יש להתפלל בפה, ולא במחשבה, בסוף תפילת שמונה עשרה, לפני 'יהיו לרצון'. לעיתים מדגיש הרב: להתפלל 3 תפילות ביום, או: לומר 10 פרקי תהילים מדי יום.

* להתפלל על חברות שצריכות שידוך.

* להתחזק בכיבוד הורים.

2. איך משיבים תשובה שלילית?

יהודי שנכנס לרב חיים קנייבסקי סיפר לו כי אחד השיב לו תשובה שלילית, והוא פגוע מכך מאוד. השיב לו הרב: "מה שייך שתהיה תרעומת של מישהו שהשיב שאינו רוצה? הרי זה דומה לאחד שהלך ברחוב וחיפש את ראובן, אך פגש את שמעון ובתחילה חשב שזה ראובן ורק בסוף ראה שזה שמעון, וכי שייך שיהיה לו תרעומת עליו? ודאי שלא! כך גם בשידוכים, מה שההוא סירב זה מכיוון שאין זה השידוך האמיתי שנגזר!".

עם זאת יש לציין כי הרב קנייבסקי מורה להיזהר מאד, לא להעליב את הצד השני כשלא מעוניינים בשידוך, "אפשר תמיד למצוא מאה תירוצים", אומר הרב, "העיקר לא לפגוע".

3. כמה להתחייב?

אחד הקשיים הגדולים בשידוכים הוא ענין ההתחייבות הכספית. הרב קנייבסקי משיב לשואלים כי אין להתחייב על מה שאין לו. "וכי מה יעשה, שיגנוב?!", שואל בתמיהה. "אלא, אדם צריך לומר שישתדל לתת מה שהוא חושב, וכן גם יאמר לצד השני שגם הוא רק ישתדל". הרב קנייבסקי מציין כי החזון איש כבר בזמנו אמר: "הנס הכי גדול שיש היום בארץ ישראל, שבני תורה מחתנים ילדים", ומציין כי הוא עצמו (הרב קנייבסקי) ראה ניסים מופלאים בנישואי ילדיו.

4. ממתי להתפלל על שידוך טוב?

מאיזה גיל של הילדים, על ההורים להתחיל להתפלל עליהם, שיזכו לשידוכים טובים ושילך בקלות? השיב הרב קנייבסקי בתשובה קצרה ונוקבת: "משנולדו".

אחת ההתלבטויות הגדולות והגורליות ביותר בחיי האדם זוהי שאלת הבחירה בבן זוג:

5. האם לעקוף?

אחת השאלות הקשות היא האם לעקוף אח או אחות. השיב הרב קנייבסקי: "על הבת הצעירה אין שום עניין לחכות עד שהגדולה תתארס. אבל לגבי ההורים כרגיל הסדר הוא הגדולה קודם, כמו שכתוב: 'לא ייעשה כן', אבל אם יש צורך - אפשר גם את הצעירה קודם.

6. האם לבקש רשות מהאח או האחות הגדולים?

ההורים לא צריכים לבקש את רשותה של הבת הבוגרת יותר, אם הם מבינים שצריך לשמוע במקביל גם לבת הצעירה, השיב הרב קנייבסקי, אך אפשר לומר לבוגרת שזו זכות עבורה להסכים. הרב מוסיף ומציין כי עצה זו הציע אביו, הסטייפלר, שאמר שזו זכות לגדולה, "ולבסוף שתיהן התתארסו באותו שבוע".

7. אם מבררים על 2 חברות. האם אפשר לומר שרחל יותר טובה מלאה?

השיב הרב קנייבסקי: לא לענות בצורת השוואות.

איך מוצאים את בן או בת הזוג? כיצד נדע אם יש התאמה? הרב יצחק פנגר עם טיפים מהיהדות למציאת בן זוג:

תגיות:שידוךהרב חיים קנבייסקיזיווג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה