כתבות מגזין

הגויים שגילו את הידברות: "תסדר שהרב זמיר יגיע לכפר שלנו"

הרופא הדרוזי שצופה בערוץ הידברות, הנהג הערבי שבחר להצביע ש"ס, השיפוצניק שלא מסיר את האוזניות מאוזניו, והמנקה בבית המלון ש'רודפת אחרי ההרצאות'. הגויים שגילו את הידברות נחשפים ומעלים לראשונה את סיפוריהם המדהימים והמרגשים כאחד

צילום: shutterstock (בעיגול: ד’’ר בטחיש)צילום: shutterstock (בעיגול: ד’’ר בטחיש)
אא

"הצבעתי ש"ס בזכות הידברות"

(יוּסֶף, נהג הסעות, תושב יפיע)

"נו, כמה כיסאות קיבלתם?" את השאלה הזו שאל יוּסֶף, נהג הסעות, תושב יפיע, את האברך שעלה על רכב ההסעות שלו.

היה זה למחרת הבחירות האחרונות. האברך המתגורר במגדל העמק פלבל בעיניו בחוסר הבנה. "איפה כיסאות? מה כיסאות?" שאל בעודו סוקר את הכיסאות שבמיניבוס השועט במעלה הכביש, בדרכו לאסוף אברכים נוספים. הוא מכיר את יוסף לא מהיום, מידי פעם מתפתחות ביניהם שיחות, אך הפעם נשמעו דבריו בלתי מובנים בעליל.

"נו, כמה כיסאות קיבלתם בכנסת? הרי אתמול היו הבחירות. כמה כיסאות קיבלה המפלגה שלך?"

האברך ממגדל העמק מספר לנו על הדברים ואינו מתאפק מלצחוק. "כשהבנתי שהנהג הערבי שלנו מתעניין במספר המנדטים שקיבלה מפלגת ש"ס, השבתי לו, ואז הוא הוסיף משפט שהמם אותי: 'תבדוק באתר של הכנסת כמה חבר'ה הצביעו לכם מאזור יפיע, כי אני וכל החמולה שלי הצבענו לש"ס'".

חמולה ערבית הצביעה לש"ס? מה גרם לכך?

"זו בדיוק השאלה שחבריי ואני שאלנו את יוסף, והוא הסביר לנו על כך שהזדמן לו מספר פעמים להאזין לשיעורים ששמענו במהלך הנסיעה, היו אלו שיעורים שהורדו מאתר הידברות, שומעים שם את הרב פנגר, את הרב זמיר ואת הרב יגאל כהן. באחד הימים הוא החליט להאזין לשיעורים האלו גם במהלך נסיעות אחרות שהוא מבצע במהלך היום, ומאז הוא עושה זאת בקביעות.

"יוסף סיפר לי דבר מדהים ממש. הוא טוען שהיו לו בעיות קשות של מריבות בתוך החמולה שלו, ממש ברמה מסוכנת, והשיחות של הרב יגאל כהן עזרו לו להשכין שלום בין הצדדים. לבסוף הוא אמר לי: 'יש לי הכרת הטוב עצומה כלפי הרב יגאל כהן, אז ברגע ששמעתי שהוא אומר להצביע ש"ס, מיד אמרתי לכל החמולה שלי שכולנו הולכים להצביע ש"ס, וזה מה שעשינו'".

 

"הרב שלכם הוא חכם אמתי"

(ד"ר בטחיש חאמד, רופא ילדים)

גם ד"ר בטחיש חאמד, רופא ילדים במרפאת 'כללית' בקריית שמונה, התוודע לערוץ 97, ומאז אותו יום הוא צופה בקביעות.

"אצלי התחיל הכל ממש במקרה", הוא מספר, "הייתי חוזר הביתה בשעת לילה, אחרי יום עבודה, ומחפש משהו לראות בטלוויזיה. בתחילה הייתי מעביר את התכניות בזו אחר זו, כולן היו משעממות. עד שהגעתי לערוץ 97 וראיתי את הרב זמיר כהן. לא ידעתי איך קוראים לו, אבל בכל פעם שהפנים שלו עלו על המסך, התעכבתי עליו. היה לו קול הגיוני, מרגיע ועמוק שפשוט חדר לי ללב. כשחלף הזמן התחלתי לגלות שהדברים שלו גם מעניינים מאוד, וכבר הייתי נכנס בכוונה לערוץ הידברות כדי להאזין ולשמוע. כך נוצר מצב בו בכל יום, בקביעות, אחרי שעות העבודה, אני יושב וצופה בתכנית. אגב, באחד הימים הגיע למרפאה שלי ילד בשם זמיר כהן. זו הייתה הפתעה גדולה עבורי. שאלתי אותו אם הוא קרוי על שם הרב זמיר, שאני כל כך מעריץ, והתברר שצדקתי".

ד''ר בטחישד''ר בטחיש

מהם הדברים שבעיקר דיברו אליך ב'הידברות'?

"אהבתי מאוד את זה שהרב זמיר לא מדבר על נושאים פילוסופיים ורחוקים, אלא על החיים עצמם – למה אנחנו חיים פה בכלל, למה באנו לעולם ואיך אנחנו צריכים לקבל את האחר. אלו דברים שהתחברתי אליהם מאוד. הוא חכם מאוד, הרב שלכם ואני ממש אוהב אותו. מגיע לו להיות רב".

אתה דרוזי ולא יהודי, הדברים אינם נוגדים את הדת שלך?

"מה פתאום? הדברים שהרב זמיר אומר טובים לכל הדתות שבעולם – כמובן הדברים שלא קשורים להלכה. שום דבר לא התנגש באמונה הדרוזית, הוא אומר רק דברים יפים וטובים. האמת היא שניסיתי לשמוע בהידברות עוד רבנים. כולם מאוד חכמים וטובים, אבל בעיקר אני מתחבר אליו".

ומה עם השפה? אתה מצליח להבין כל מה שהוא אומר?

"כן, אני מבין אותו בקלות, כי אני רופא ילדים ושולט היטב בשפה. דווקא בגלל שאני מבין את הדברים אני אוהב כל כך את ההרצאות. גם המלצתי עליהן לחברים שלי, רובם דרוזים. אמרתי להם: 'בואו תשמעו על מה האדם הזה מדבר', הם הקשיבו וגם כן אהבו אותו מאוד. הייתה תקופה בה צפיתי ברב זמיר במשך שעות, כך שלפעמים חסרו לי שעות שינה, אך לא הצלחתי להפסיק. אני מכבד אותו מאוד ומאחל לו את כל הטוב שבעולם. אישית, אני בטוח שכדאי לכל אדם לשמוע אותו. כל אחד יכול ללמוד ממנו".

 

"החכם שלכם הציל לי את הבית"

(קבלן שיפוצים, תושב כפר קאסם)

שמואל מזרחי, תושב רמת גן, הזמין לביתו קבלן שיפוצים ערבי כדי שיבצע פרויקט שיפוצים ממושך. במהלך ימי העבודה הוא שם לב לשני דברים מעניינים: האחד – השיפוצניק לא מסיר את האוזניות במשך כל שעות היום, והשני – מדי פעם הוא מסב את תשומת ליבו לכך שחשוב להשקיע בשלום בית בין איש לאישה ובחינוך הילדים. השיפוצניק לא הסתפק רק בדיבורים שטחיים, אלא גם הביא דוגמאות שנשמעות מהמקורות של תורת ישראל וחכמי ישראל.

"באחד הימים", מספר שמואל, "לא התאפקתי והחלטתי לאתגר אותו. אמרתי לו: 'שמע, מאוד קל לומר את הדברים שאתה מציין, אבל לא קל ליישם אותם'. הוא לא התבלבל, אלא ענה לי מיד: 'כל זמן שהנר דולק - אפשר עוד לתקן'. ברגע הראשון נאלמתי דום. לשמוע את הציטוט הזה מפיו של שיפוצניק ערבי זה יותר ממפתיע. אחר כך שאלתי אותו את השאלה שהעסיקה אותי במשך הימים האחרונים – מהיכן יש לו את הידע הזה? מאיפה הוא שואב אותו?"

ומה השיב לך השיפוצניק?

"הוא ענה לי את התשובה הכי לא צפויה: 'מהאוזניות, בוא ותשמע'. התנצלתי והבהרתי לו שאינני מבין את השפה הערבית, אך הוא אמר לי: 'על איזה ערבית אתה מדבר? הכל כאן בעברית, זה החכם שלכם, הרב תמיר'".

שמואל לגמרי לא הבין באיזה חכם תמיר מדובר, אך כשלקח את האוזניות והצמיד אותן לאוזנו, נעשה הכל ברור. "אני שומע דרך האוזניות לא פחות ולא יותר, את הרב זמיר כהן", הוא נזכר, "הסתכלתי על העיניים של השיפוצניק והן פשוט ברקו כשהוא סיפר לי עליו. הוא אמר לי: 'תשמע, הרב הזה ממש גאון, הוא עזר לי לצאת מהחרדות והדיכאון שהיו לי, במשך כל היום אני שומע אותו, ובלילה צופה בתכניות בערוץ 97".

העובד המשיך לעבוד בשתיקה, עוד כמה דקות, כשהאוזניות צמודות לאוזניו, ואז הוסיף ושאל: "תגיד לי, אולי אתה יכול לסדר שהוא יבוא לכפר שלנו? אני אארגן חפלה בכפר ונזמין אותו להרצאה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"הגעתי במיוחד לסמינריון שלכם"

(סוהא, חדרנית ערבייה, תושבת נצרת)

את סוהא, בחורה בת 23 מנצרת, תפסה ההיכרות עם 'הידברות' באופן מפתיע ביותר. זה היה בעוד אחד מימי השגרה הרגילים, כאשר היא באה לעבודתה כחדרנית במלון 'המלך שלמה' בטבריה. לאחר שסיימה את עבודתה בחדרי המלון היא התבקשה לגשת לאולם האירועים, כדי לדאוג לניקיונו, ואז זה קרה.

"באולם ישבו המוני אנשים, פשוט המונים", היא מתארת, "וכולם היו בשקט ובדממה. אף פעם לא ראיתי כל כך המון אנשים יושבים ושותקים. הם הקשיבו לדבריו של רב שדיבר בקול לא חזק, אבל מהפנט".

סוהא מציינת שהיא ניקתה את אזור השולחנות וערכה אותם, ובינתיים הטתה אוזן להרצאה. "לא הבנתי כל מילה, בקושי קלטתי את הכיוון", היא מספרת, "אבל הקול של הרב גרם לי להירגע, הוא השרה עליי נעימות, וגם אהבתי לשמוע את הציטוטים מהתנ"ך".

למחרת, כשהיא חלפה שוב על יד האולם, היא גילתה רב אחר שעומד ומדבר. "הפעם זה היה רב שהצליח להצחיק את כולם. האנשים ישבו והתגלגלו מצחוק. לא הבנתי למה צוחקים, אבל ראיתי שמידי פעם הפנים מרצינות, היו בקהל גם כאלו שבכו. זה סקרן אותי מאוד ולא יכולתי לעזוב, אז נשארתי גם אחרי סיום המשמרת, ישבתי והקשבתי".

היא לא נשארה שעה וגם לא שעתיים. "נשארתי במלון עד הערב והאזנתי להרצאות בזו אחר זו. זה היה מהפנט. לא ידעתי להסביר לעצמי למה אני מקשיבה להרצאות שלא מיועדות לי ואת חלקן אני כלל לא מבינה, אבל לא הצלחתי לקום וללכת".

בסיום חמישה ימים של הרצאות נגשה סוהא אל הרב זמיר ואמרה לו במילים פשוטות: "אני מאמינה באסלאם, אבל מאוד התחברתי לדברים".

הרב זמיר הקשיב לה וענה לה בקצרה על כמה שאלות שהיא העלתה. וכמו בהמון סיפורים שלא יאמנו, גם היא סיפרה לרב, כמסיחה לפי תומה, שהיא מוסלמית אבל יש לה "שורשים יהודיים" כי אמה יהודייה... כאן צוות הידברות נכנס לתמונה, סוהה הבינה שלפי ההלכה היא למעשה יהודייה, וההלם לא עזב את צוות המרצים. בהידברות דאגו לחבר אותה אל המחלקות המתאימות, להעביר אליה חומרי חיזוק מתאימים, אבל למעשה – כאן הסיפור שלה רק מתחיל...

תגיות:הידברותכפר דרוזי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה