בריאות ותזונה

9 יתרונות בשיבולת שועל, כולל מתכונים טעימים במיוחד

מונעת התפתחות של מחלות כמו סוכרת, מחלות לב וסרטן, מעניקה אנרגיה ומסייעת לירידה במשקל – 9 יתרונות משמעותיים לאכילת שיבולת שועל, וגם מתכונים שימושיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בין חמשת מיני דגן קיימת גם אחת, שיבולת שועל. שיבולת השועל, המוכרת גם בשם קוואקר (על שם המותג הפופולארי המשווק אותה), פורחת באביב, וזרעיה מהווים דגן בריא וגם טעים.

את שיבולת השועל רובנו מכירים מן הדייסות הפופולאריות והטעימות, אך אפשר להכין ממנה מגוון רחב מאד של מאכלים. ואם הטעם הייחודי שלה לא מספיק עבורכם כדי לבחור באכילתה, הנה כמה מן היתרונות הבריאותיים של שיבולת השועל.

1. חיזוק המערכת החיסונית. בשיבולת השועל ישנם סיבים תזונתיים מסוג בטא גלוקן. סיבים אלה מסייעים לנויטרופילים להתמקד באזורים מזוהמים בגוף, ולתקוף בצורה מדויקת יותר חיידקים המצויים באזורים אלה.

2. הענקת אנרגיה. שיבולת שועל מכילה פחמימות מורכבות, ולכן מעניקה מרץ ואנרגיה אשר נשמרת לאורך זמן. אכילת שיבולת שועל בבוקר מעניקה לגוף "בוסט" של אנרגיה שמספק לאורך היום כולו. מלבד הפחמימות, שיבולת שועל היא גם הדגן שמכיל הכי הרבה חלבונים, ולכן האנרגיה שהיא מעניקה נשמרת לאורך שעות רבות.

3. שיפור התפקוד של מערכת העיכול. לשיבולת השועל סיבים תזונתיים רבים, אשר מסייעים לפעילות מעיים תקינה ואיכותית, ומונעים עצירות.

4. איזון רמות הסוכר בדם. הסיבים התזונתיים הרבים שבשיבולת השועל, והעובדה שמדובר בפחמימה מורכבת, מסייעת באיזון הסוכר בדם, מכיוון שהסוכרים שלה מתפרקים באיטיות ובהדרגה. לכן היא גם מונעת מצבים של נפילת סוכר אחרי הארוחה. אכילה קבועה של שיבולת שועל מפחיתה את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2.

לגוף ולנפש: הרב יובל אשרוב מייעץ בענייני בריאות. צפו

 

5. העלאת רמות המגנזיום בגוף. שיבולת השועל מכילה הרבה מגנזיום, שאחראי על ייצור אנרגיה, יוצר הרפיה של כלי הדם (מה שמונע התפתחות של התקפי לב והתקפי שבץ), מסייע לשריר הלב ומווסת את לחץ הדם בגוף. כאשר ישנן רמות גבוהות של מגנזיום בגוף, הגוף גם משתמש היטב בגלוקוז ומפריש אינסולין בצורה טובה יותר.

6. סיוע בירידה במשקל. הבטא גלוקן שבשיבולת השועל מגביר את הייצור של הורמון הכוליציסטוקינין, אשר מפחית את תחושת הרעב ומגביר את תחושת השובע. לכן שיבולת שועל מסייעת לירידה במשקל. בנוסף, עושר הסיבים התזונתיים שבה מסייע גם הוא לתהליכים של ירידה במשקל. גם הערך הגליקמי הנמוך של שיבולת השועל משמעותי לשריפת שומנים טובה יותר בזמן פעילות גופנית

7. מניעת מחלות לב. שיבולת שועל מכילה נוגדי חמצון רבים וגם סיבים תזונתיים. אלו מסייעים להורדת הכולסטרול ה"רע" (LDL), אך אינם פוגעים בכולסטרול ה"טוב"(HDL). בשל כך, אכילת שיבולת שועל מונעת התפתחות של מחלות לב.

8. הפחתת הסיכון להתפתחות סרטן מסוגים שונים. כפי שהיא מונעת מחלות לב, כך מסייעים נוגדי החמצון והסיבים התזונתיים שבשיבולת השועל להפחתת הסיכון לפיתוח של הורמונים הקשורים לסוגים מסוימים של סרטן, כמו סרטן השד או הערמונית, סרטן המעי הגס ועוד.

9. שמירה על עור בריא. שיבולת השועל מכילה רמות גבוהות של תיאמין (ויטמין B1), נחושת, סילניום, אבץ וניאצין (ויטמין B3), אשר חיוניים כולם לבריאות העור. שיבולת השועל משמשת במשחות שונות להרגעה של פריחה ודלקות עור. בנוסף, אכילת שיבולת שועל מאזנת את רמות ה-PH של העור, ושומרת על העור גמיש, לח ורך. שיבולת שועל מסייעת גם להרגעה של גירויים או עקיצות בעור – הן באכילה, והן בשימוש על העור ממש.

 

מתכונים עם שיבולת שועל

אם השתכנעתם מכל היתרונות והחלטתם לאכול יותר שיבולת שועל – נהדר, עכשיו הגיע הזמן לחפש מתכונים טעימים. אספנו עבורכם כמה מתכונים נהדרים, החל מדייסת שיבולת השועל הקלאסית ועד מתכונים מפתיעים וטעימים במיוחד.

 

דייסת שיבולת שועל

מה צריך?

2 כפיות סילאן או סירופ מייפל טבעי

3/4 כוס מים

1/2 כוס שיבולת שועל טחונה

אפשר לגוון בתוספות, כמו בננות, תפוחי עץ, תמרים, חמוציות, צימוקים, שקדיה, קוקוס, קינמון ואגוזים קצוצים.

 

איך מכינים?

מכניסים את שיבולת השועל והמים לסיר קטן, ומביאים באיטיות לרתיחה. מוסיפים את הסילאן או המייפל וממשיכים לערבב עד שהמים נספגים לגמרי בדייסה. אפשר ליצור דייסה סמיכה יותר – פשוט מוסיפים עוד מים. אם רוצים תוספות – מוסיפים אותן יחד עם הסילאן.

מפזרים אגוזים קצוצים מעל הצלחת להגשה יפה.

 

לביבות סלמון ושיבולת שועל

מה צריך?

300 גר' סלמון ללא עצמות

2 כפות שיבולת שועל

2 כפות בצל ירוק קצוץ

1 כף מיונז

2 כפיות חרדל

1 כפית שמיר קצוץ

 

איך מכינים?

טוחנים את הסלמון עם כל שאר הרכיבים במעבד מזון, עד שנוצרת תערובת אחידה.

מחלקים את התערובת ל-3. מכל חלק יוצרים מעין לביבה גדולה.

מחממים מחבת על אש בינונית, ומניחים עליה את הלביבה. מטגנים כ-5 דקות מכל צד, עד להשחמה. מטגנים כך את 3 הלביבות.

 

קציצות טונה משודרגות

מה צריך?

3 קופסאות טונה בשמן

2 ביצים

2 שיני שום

1 בצל גדול

1 צרור פטרוזיליה או כוסברה

1 כף רוטב צ'ילי מתוק

3/4 כוס שיבולת שועל

1/2 פלפל צ'ילי אדום חריף

1/2 כפית רוטב סויה

1/3 כפית כורכום

מעט מלח ופלפל

 

איך מכינים?

מערבבים את כל החומרים בקערה. יוצרים כדורים מהתערובת, מניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה ומשטחים מעט, בעדינות.

מכניסים את התבנית לתנור שחומם מראש לחום גבוה (כ-220 מעלות), ואופים כרבע שעה, או עד שהקציצות מזהיבות.

 

מאפינס תפוחים וקינמון

מה צריך?

2 תפוחי עץ

2 ביצים

1 כוס שיבולת שועל

1 יוגורט טבעי

1 כף סילאן

1 כפית אבקת אפייה

1 כפית סודה לשתייה

מעט קינמון

 

איך מכינים?

חותכים את תפוחי העץ לקוביות ומניחים בתבנית. מפזרים מעט קינמון על הקוביות ומעבירים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות). אופים בדיוק 12 דקות.

מעבירים את התפוחים לקערה ומערבבים עם יתר החומרים. ממלאים תבנית שקעים או תבניות מאפינס אישיות, ומכניסים שוב לתנור, בחום בינוני, למשך כרבע שעה עד 20 דקות. מוציאים את המאפינס מהתנור ומניחים בצד לקירור לפני האכילה.

הרב זמיר כהן - אל תהרוס את הבריאות שלך

 

תגיות:שיבולת שועלבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה