בריאות ותזונה

סוכרת ויום כיפור - כל מה שצריך לדעת

צום יום כיפור בפתח מהווה דילמה משמעותית בפני הסוכרתיים ורופאיהם. ההלכה היהודית אינה פוטרת ממנו אלא מי שנמצא בסכנת חיים. מאידך, מי שאכן מסתכן בצום - אסור לו לצום. האם סוכרתיים נדרשים לצום? ומה ניתן לעשות בשביל להפוך את הצום לפשוט יותר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השאלה שמלווה סוכרתיים רבים היא האם לשמור על מצוות הצום או להסתכן בחוסר איזון רמת הסוכר, שכן חוסר במזון ושתייה עלולים לפגוע בתפקיד הכליות שאחראיות על פירוק הסוכר. לפני לקיחת ההחלטה בנושא הצום יש להתייעץ עם רופא לפני הצום ולברר האם מותר לצום, כיצד צריך לצום, מהם הסיבוכים האפשריים וכיצד להתנהג במידה ומתחילים לחוש ברע. לאחר ההתייעצות עם רופא, יש להתייעץ עם פוסק הלכה, ולקבל פסק הלכה ברור.

בעוד שאצל אנשים בריאים הכבד מצליח לייצר סוכר באופן תקין גם בצום, בקרב סוכרתיים אשר רמת הסוכר בדמם אינה מאוזנת, הצום עלול לגרום למצבי קיצון מסכני חיים (רמות סוכר נמוכות או גבוהות), היות שאין בקרה על ייצור הסוכר בכבד ואין דרך להכניס את הסוכר שבדם לתוך התאים. היכולת לצום מבלי לגרום לנזק בריאותי תלויה במספר גורמים, ביניהם: סוג הסוכרת, הטיפול שהמטופל מקבל ומצבו הרפואי הכללי. על מנת לשמור על איזון הסוכר בדם, טרם הצום חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל ולוודא אם דרוש שינוי מסוים בטיפול התרופתי או במינון האינסולין לפני ואחרי הצום. סוכרתיים מסוג 2 אשר מטופלים באמצעות דיאטה בלבד - יכולים לצום. סוכרתיים מסוג 2 הנוטלים תרופות או אשר מזריקים אינסולין, וכמו כן סוכרתיים מסוג 1, חייבים לקבל הדרכה אישית לגבי אופן השינוי בטיפולם. בכל מקרה, חשוב במהלך הצום לנטר את רמות הסוכר בדם לעיתים קרובות ולהפסיק לצום באופן מידי כאשר רמות הסוכר נמוכות מאוד. לכן חשוב להתייעץ גם עם סמכות תורנית, משום שבדיקות הסוכר התכופות מהוות גם הן שיקול הלכתי לגבי ההיתר או האיסור לצום.

 

למי מותר לצום?

  • סוכרתיים מסוג 2 שאינם מטופלים בטיפול תרופתי יכולים לצום באופן מלא.

  • סוכרתיים מסוג 2 המטופלים באינסולין או כדורים אחרים יכולים לצום אך עליהם לנטר את רמת הסוכר בדמם באופן סדיר לאורך כל שעות היום כיוון שרמת סוכר גבוהה מידי או נמוכה מידי מסוכנת מאוד לבריאותם.

 

למי אסור?

  • סוכרתיים מסוג 1 אשר תלויים באינסולין אינם יכולים לצום כיוון שאי קבלת האינסולין יכול לגרור התקפי היפוגליקמיה.
  • נשים עם סוכרת הריון.
  •  סוכרתיים הלוקים באירועי היפוגליקמיה תכופים או כאלה שאינם חשים היפוגליקמיה
  •  סוכרתיים בלתי מאוזנים אשר ממוצע רמות הסוכר שלהם הוא 250 מ"ג / ד"ל ומעלה ברוב שעות היום, כיוון שהם מצויים בסיכון מוגבר להתייבשות.
  • סוכרתיים אשר חוו אירוע של חמצת מטבולית (קטואצידוזיס) או כאלה הסובלים מזיהום כלשהו או מחלה חריפה אין באפשרותם לצום.

 

איך להתכונן?

ראשית, את ההכנות לצום כדאי להתחיל מיום לפני הצום, יש להקפיד על שתיה של לפחות 8 כוסות מים לאורך כל היום ולוותר על משקאות מותקים על מנת להעשיר את הגוף בנוזלים שיעזרו לו בפירוק הסוכרים, חשוב לשים לב שיש לשתות את הכוסות לאורך כל היום באופן מודע ומתוזמן ולא בלחץ של זמן. בנוסף, מומלץ להימנע ממאכלים מלוחים מהיום שלפני כמו זיתים, גבינות, אבקת מרק, חטיפים, שימורים ופיצוחים שלוקחים מהגוף נוזלים רבים ומייבשים אותו.

לארוחה המפסקת מומלץ לאכול ארוחה עשירה בסיבים ובפחמימות מורכבות, כמו: קינואה, אורז, כוסמת, שמתפרקות באיטיות ומספקות מאגר אנרגיות לטווח ארוך יותר בשונה מהפחמימות הפשוטות, כמו: פירות, ממתקים, מאפים מקמח לבן ועוד, שלא מומלצות לאכילה לפני הצום בגלל שהן גורמות לתחושת יובש שמעלה את רמת הסוכר.

כמו כן, במידה ומתכננים לצום כדאי לעדכן אדם קרוב או אדם הנמצא בקרבת מקום. במידה והולכים לבית הכנסת חשוב שיהיה מודע למצב וידע מה לעשות במצב חירום. עוד מומלץ להחזיק בהישג יד משהו מתוק שיעלה את רמת הסוכר במידה ומרגישים סחרחורת או נפילת סוכר.

ארבעה טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות:

  • במידה ורמת הסוכר תקינה ואינה נוטה לנמוך חשוב לשתות נוזלים אך אין הכרח להוסיף סוכר או לאכול מתוק. במקרה זה ניתן לשתות מים או תה ולאכול פרוסת לחם עם מריחה.
  • במידה ורמת הסוכר בסיום הצום נמוכה על גבול ההיפוגליקמיה (סוכר הנמוך מ-70 מ"ג/ד"ל) אז מומלץ לאכול או לשתות מאכל או משקה עם סוכר זמין – תה עם 1-2 כפיות סוכר / פרי / פרוסת לחם עם כפית ריבה וכדומה.
  • כשעה לאחר סיום הצום מומלץ לאכול ארוחה קלה כגון: מרק ירקות או ירקות חיים, פחמימה שמעלה לכם במתינות את רמת הסוכר בדם – לחם מלא מסוג מסוים / פסטה / קטניות,  וחלבונים – ביצה / חביתה / טונה / גבינה, או לחילופין פשטידה המבוססת על ביצים /  גבינות / טופו, ירק כלשהו ומעט קמח.
  • במשך הערב לשתות מים בהדרגה, כוס בכל שעה.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא רופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת ומנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון

תגיות:יום כיפורסוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה