הרבנית חגית שירה

השנה החמוצה או המתוקה – תלויה במילים שלך

מי שזוכה להקדיש את היומיים האלה רק להשם, תזכה לצאת מהמשכן הזה מבורכת כל השנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למה אסור לאכול חמוץ בראש השנה? כדי שלא תעשי פרצוף חמוץ, ואז כל השנה יהיה לך חס ושלום פרצוף חמוץ. ולמה לא אוכלים חריף בראש השנה? בכדי שלא תגידי חס ושלום: "חריף לי...", ואז כל השנה תגידי שחריף לך...

מספר ה"נתיבות שלום" על צדיק שחזר מבית הכנסת בראש השנה. הבית היה מואר והשולחן ערוך בכל טוב, אשת הצדיק הייתה נרגשת - ראש השנה היום!!! הצדיק עמד בראש השולחן ובשמחה עצומה החזיק בידו את כוס הקידוש מלאה ביין, והנה... "בום!", הכוס נפלה לו מהיד... האישה רצה מהר לנקות. היא לא אמרה מילה. כמה דקות וחוזרים אל השולחן... אחרי נטילת ידיים מרים הצדיק את החלות, "פותח את ידיך..." ו... "טראח..." שתי החלות עפו לו מהיד... כל הבית פירורים, שניהם המומים, אבל בלי לדבר הרבה קמים מהר, מנקים ומסלקים את כל הפירורים. היא רצה להביא את הדגים, היא מרימה את המכסה ו... אוי... הדגים נשרפו! זהו, היא לא יכלה יותר. היין נשפך, החלות נפלו, הדגים נשרפו... איזו שנה תהיה לנו? מה זה אומר? צחק הצדיק ואמר: זה לא אומר שום דבר, כי באמת הכל תלוי בנו. במבט שלנו, נפל. נשפך. נשרף... זה לא משנה. אנחנו שמחים. מאירים פנים ומוציאים מהפה רק מילים טובות וזו השנה שתהיה: שמחה. מאירה וטובה.

זכרי, זה ראש השנה!

הרימון חמוץ? בעלך אולי גם קצת חמוץ? הדבש נדבק לך בכל פינה והילדים שפכו, לכלכו... וסתם, הם לא בקטע של האווירה שאת מצפה לה? לא נורא, תני חיוך ותוציאי מהפה שלך רק מילים טובות ויפות. הכל הולך אחרי הדיבור ומאור הפנים שלך, ולא אחרי הגרגרים של הרימון שהם מתוקים או חמוצים... או אחרי הדבש, או הרוביה והסלק... אלה הם סימנים שאין אפילו חובה לאכול, רק לראות ולהגיד בפה מילים של ברכה ולהזכיר זכויות. הם על השולחן כדי לעורר אותך לברך ולהתברך.

תמר - יתמו אויבנו ושונאנו. תבקשי בליבך סוף לכל קושי או בעיה בחייך. תמר אותיות: תם מר. כווני למתיקות.

רוביה, לוביה - ירבו זכויותינו ותלבבנו. בקשי לב טוב, לב אוהב. לב בריא.

כרתי - שיכרתו אויבנו, כל אויביהם של ישראל. בקשי להכרית כל רע.

סלקא - שיסתלקו אויבינו, והוסיפי בליבך בקשה לסלק כל מחשבה רעה.

קרא, קרעא - הדלעת נקראת כך בא' ובע'.

בע' - שתקרע רוע גזר דיננו, ובא' - שיקראו לפניך זכויותינו. זה הזמן לספר להשם זכויות שלך. דברים טובים ויפים שבך.

הרוביה, הכרתי, הסלקא והקרא ממהרים לגדול יותר משאר ירקות, וגובהם למעלה משאר ירקות. בקשי שיגביה השם מזלך וימהר להחיש גאולתך.

רימון - עסיסי. אדום. מתוק ויפה, ואוצר בתוכו גרגירים כיהלומים. כך בכל יהודי, גם בך אצורים יהלומים. זכויות ומעשים טובים.

תפוח בדבש - שתהיה לנו שנה מתוקה. תפוח מלשון תופח - יהי רצון שהקב"ה יתפיח לנו שמחות. יתפיח לנו ישועות. יתפיח לנו את הפלוס בבנק, והעיקר לחיים תפוחות מתוך שמחה. שמחה היא מתיקות.

ראש של כבש - שנהיה לראש ולא לזנב. ואין הכוונה ליהירות או לגאווה, חלילה, אלא "ראש" זה אותיותרצון אבינו שבשמיים.

ריאה - רבי חיים פלאג'י כותב שטוב להניח ריאה על השולחן, ולבקש שתאיר עינינו בתורתך. תבקשי שהשם יאיר לך את העיניים בדרך החיים. ריאה היא קלה מאוד, בקשי להיות קלה וקלילה.

דגים - אין להם גבינים, ועיניהם תמיד פקוחות. שנזכה להשגחה תמידית ועינא פקיחא מהשם יתברך.

השתדלי בכלים יפים. אור בבית. בגד בהיר ויפה והעיקר - לחיים תפוחות ומאור פנים.

שנה טובה מתחילה בחיוך, ובעיקר כזה שמופנה ממך - אליך. אני זוכרת, כשהייתי קטנה הייתי מכינה כרטיס ברכה לאבא ולאמא, מניחה אותו תחת החלות, וכשאבא שלי היה מרים את שתי החלות גבוה - הוא היה נתקל בו, בכרטיס... הוא היה עוצר הכל וקורא בקול את הברכות, וזה מדהים, כי בראש השנה יש עניין לברך ולהתברך, וכמובן, כל המוסיף - מוסיפין לו. השנה את משנה... נותרו לך עוד כמה ימים, האמת שאפשר לספור את השעות. הקדישי לעצמך קצת זמן, קני לך כרטיס ברכה ותמצאי את הזמן לכתוב בו לעצמך שנה טובה. תכתבי בו כל מה שאת מאחלת לעצמך, שואפת, רוצה ומצפה. הניחי אותו תחת החלות, מצאי לך את הרגע בשולחן ראש השנה לקרוא אותו (בלי שאף אחד ישמע, השם שומע), והתחילי את השנה באיחולים ובתקווה.

שני עניינים קריטיים וחשובים בראש השנה שאת חייבת לתת עליהם את הדעת:

המלכת השם: ראש השנה זה ארבעים ושמונה שעות שאת בתוך משכן השם. במשכן ממליכים את השם, מקריבים, מודים ויוצאים מבורכים. במשכן לא מבקשים בקשות פרטיות. אז מה עושים? מה... לא נבקש? תבקשי אבל - למענך אלוקי... כווני הכל לשם שמיים.

הזיווג - זה בשביל שאזכה לבנות בית יהודי טהור בשבילך, אבא. שאזכה להדליק בו נר של שבת. חלה וטהרה.

הבריאות - היא בשביל שיהיה לי כוח לעבוד אותך, אבא.

והפרנסה (נו... באמת... זה רק בשבילך) - שיהיה לי רווח ונחת, שהרי צרכי עמך ישראל מרובים, ברוך השם.

הנחת מהילד הזה או מהילדה הזו - זה בשביל שיעשו לך נחת...

כך מבקשים בראש השנה. מי שזוכה להקדיש את היומיים האלה רק להשם, תזכה לצאת מהמשכן הזה מבורכת כל השנה.

תפילה - אומרת הגמרא, אם בראש השנה קריר, כל השנה יהיה קריר, ואם בראש השנה חם - כל השנה יהיה חם. מה הכוונה? הכוונה למזג האוויר בתפילה שלך. אם התפילה שלך בראש השנה היא חמה, היא מהלב - כל השנה התפילה שלך תהיה חמה. ואם חלילה תפילתך היא קרה וקרירה, אז כל השנה חלילה עלולה להיות קרירה. לכן השתדלי להתפלל בכוונה. 

תפילות ראש השנה הן התפילות הראשונות בשנה, והכל הולך אחרי הראש.

העיקר בתפילה זו תפילת העמידה. כל הפיוטים, הזמירות הקריאות - הכל הכדי לעורר ולפתוח לך את הלב בתפילת העמידה. את חייבת לעמוד ולהתפלל מילה במילה. מובא בספר רסיסי לילה כי מי ששומע קול שופר בראש השנה, וממליך את השם ועושה תשובה, ומי שמתפלל תפילת העמידה בראש השנה בכוונה - זוכה ומעלה את כל התפילות והמצוות הפסולות שהתפלל ועשה היישר לכיסא הכבוד.

סגולה עצומה בתפילת המוסף בראש השנה, יש בתוך תפילת העמידה "עלינו לשבח" ארוך... במילים "הוא אלוקינו אין עוד..." כווני להישען רק על השם. בטלי את כל האלטרנטיבות. זרקי את כל האפשרויות. כווני: אני מאמינה רק בהשם, ואין שום כוח אחר בעולם. סגולה זו תעלה לך את כל תפילותיך לרצון.

אל תביאי את עצמך לבכי בראש השנה ואל תזכירי עוונות, חלילה. אבל... אם לפתע פורצות דמעות מעיניך זה סימן טוב. סימן שכרגע דנים אותך, ומעוררים אותך משמיים לתשובה.

"יאכל בשמחה ויבטח בהשם יתברך שיזמין לו פרנסתו בכבוד כשיוסיף להוציא לכבוד היום הקדוש הזה כי רב הוא..."

שנה טובה ומתוקה.

תגיות:ראש השנההרבנית חגית שירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה