חדשות בעולם

מעצמות העולם מגנות את איראן: "נושאת באחריות למתקפה על סעודיה"

לאחר שבוושינגטון ובריאד הצהירו כי איראן אחראית באופן ישיר למתקפה ששיתקה חצי מתפוקת הנפט של סעודיה, בריטניה, צרפת וגרמניה – מעצמות אירופה החברות בהסכם הגרעין, מצהירים כי "ברור לנו שאיראן נושאת באחריות להתקפה הזו. אין הסבר אחר המתקבל על הדעת". רמטכ"ל צבא איראן מאיים: "התוצאה של עבירה נגד המדינה הזאת תהיה שבי ותבוסה"

ג'ונסון ומקרון (צילום: שאטרסטוק)ג'ונסון ומקרון (צילום: שאטרסטוק)
אא

מעצמות אירופה החברות בהסכם הגרעין עם איראן הצהירו אמש (שלישי) כי הרפובליקה האסלאמית "נושאת באחריות" למתקפה על מתקני הנפט של סעודיה בשבוע שעבר. "ברור לנו שאיראן נושאת באחריות להתקפה הזו. אין הסבר אחר המתקבל על הדעת. אנו תומכים בחקירות המתנהלות בכדי לבסס פרטים נוספים", נמסר בהצהרה המשותפת של בריטניה, צרפת וגרמניה.

עם זאת, בהצהרה הודגש "מחויבותן המתמשכת" של המדינות לשימור הסכם הגרעין שחתמו עם הממשל בטהראן ב-2015.

ההצהרה באה ברקע פתיחת העצרת הכללית של האו"ם המתקיימת מדי שנה בניו יורק, בהשתתפותם של מנהיגי המדינות החברות בארגון. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי לפתוח את העצרת ולהתייחס להסלמה מול איראן. נשיא איראן, חסן רוחאני, צפוי לנאום בהמשך השבוע. במהלך העצרת צפוי הבית הלבן לשלוח נציגים מהפנטגון שיציגו הוכחות לכך שטהראן ביצעה בעצמה את המתקפה על מפעלי הנפט בסעודיה באמצעות מל"טים וטילי שיוט.

בהצהרה משותפת זו הצטרפה אירופה לעמדת ארצות הברית וסעודיה המאשימות את איראן בתקיפה, ואף מאיימות להגיב על כך. בסוף השבוע אישר טראמפ לשלוח חיילים נוספים לסעודיה, זאת במטרה לתגבר את מערך ההגנה האווירית של המדינה המותקפת תדיר. בהודעת הפנטגון הודגש כי מדובר בצעד הגנתי בלבד, וכי התגבורת תכלול מספר מצומצם של חיילים.

אתמול הצהיר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, את איראן באחריות למתקפה, והוסיף כי ארצו שוקלת להצטרף לארצות הברית ולשלוח חיילים לסעודיה. עם זאת, הוא הדגיש כי ממשלתו תפעל לחיזוק היציבות באזור ולא להידרדר להסלמה, ולשם כך תמשיך לשתף פעולה עם בעלות בריתה.

לפי ג'ונסון, בריטניה "מייחסת לאיראן בסבירות גבוהה" את האחריות למתקפת המל"טים וטילי השיוט על שני מפעלי הנפט של סעודיה, אשר הביאו לשיתוק חצי מתפוקת הנפט של הממלכה. באיראן מייחסים את התקיפה למורדים הח'ותים בתימן, שמצדם לקחו על כך אחריות באופן רשמי, וטענו כי הם עשו זאת כאקט של "אזהרה" נגד סעודיה, שאחראית, לדבריהם, לשורת מתקפות על בתי ספר, בתי חולים ושווקים בתימן בידי הקואליציה הסעודית שפועלת במדינה.

בתוך כך, לאחר שאתמול איימו באיראן להפיל כל מל"ט זר שיפר את ריבונותה וייכנס אל שטחה האוויר, הרמטכ"ל האיראני, הגנרל מוחמד בכרי, הזהיר הבוקר כי האויבים  שינסו לתקוף את ארצו יספגו תבוסה קשה. "אנחנו אמרנו שוב ושוב לאויבים שבכל מקרה של עבירה נגד המדינה הזאת, הם יתמודדו מול אותה תגובה שננקטה נגד המל"ט האמריקני והמכלית האנגלית", אמר ראש הכוחות המזוינים של צבא איראן. "התוצאה של עבירה נגד המדינה הזאת תהיה שבי ותבוסה".

לצד המסר התוקפני, אתמול אמר נשיא איראן כי ארצו מתכוונת לשלוח לעולם בעצרת האו"ם "מסר של שלום ויציבות, ורוצה לומר לעולם שהמצב במפרץ הפרסי רגיש מאוד". רוחאני צפוי להציג בעצרת תכנית לשיתוף פעולה ביטחוני במפרץ הפרסי. קודם יציאתו לניו יורק אמר רוחאני כי הוא "מושיט יד של ידידות ואחווה" ליריבותיה של טהראן, וקרא לצבאות הזרים "להתרחק" מאזור המפרץ הפרסי. לדבריו "אמריקה והציונים רוצים לנצל את הקרע בינינו לבין סעודיה".

תגיות:בריטניהצרפתגרמניהאיראןסעודיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה