בריאות ותזונה

שתהיה לנו שנה מתוקה מדבש, אך האם דבש זה בריא?

בראש השנה אנו נוהגים לטבול תפוח עץ בדבש כסגולה לשנה טובה ומתוקה. יש אנשים שמוסיפים דבש לקפה ולתה שלהם או משתמשים בו כממתיק בעת האפייה. אז האם דבש זה בריא או לא?

  • כ"ב אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה זה דבש?

דבורים אוספות צוף מפרחים. את הצוף הן מפרקות לסוכרים פשוטים המאוחסנים בתוך חלת דבש, בכוורת דבורים , בתהליך אידוי המבוצע באמצעות כנפי הדבורים אנו מקבלים דבש שבסופו של דבר הכוורנים רודים ויוצרים ממנו דבש נוזלי ומתוק.

על אף  שדבש הוא ממתיק טבעי, הוא מכיל מעט יותר פחמימות וקלוריות לכפית בהשוואה לסוכר. 1 כף דבש גולמי מכילה כ-60 קלוריות ו-17 גרם פחמימות. הדבש מכיל גם ויטמינים ומינרלים רבים, כולל ברזל, ויטמין C חומצה פולית, מגנזיום, אשלגן וסידן. כן מכיל הדבש נוגדי חמצון, חומרים המאטים ומונעים נזק לתאים. דבש מעובד, עובר תהליך סינון ופסטור כדי להרוס שמרים ולתת לו חיי מדף ארוכים יותר. סוג הדבש נקבע על ידי תזונת הדבורים.

למה לא דבש?

סוכרתיים, או כאלה השומרים על המשקל, צריכים לשלוט ולנהל את צריכת הפחמימות והסוכר שלהם. זה לא אומר שהם צריכים להימנע לחלוטין מפחמימות, אך הכמות חייבת להיות מוקפדת.

דבש מכיל פחמימות, ופחמימות הן הרכיב התזונתי שהכי משפיע על רמות הסוכר בדם. כמו כן, כאשר צורכים דבש בשתייה, הספיגה שלו לדם מהירה, וזה מפר את איזון הסוכרת. עבור נשים בהריון ולאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת לא מומלץ לצרוך דבש  גולמי, מכיוון שהוא לא מפוסטר, והדבר חושף אותם לסיכונים בריאותיים.

למה כן?

הדבש מכיל ויטמינים ומינרלים כמו ברזל, ויטמין C, חומצה פולית, מגנזיום, אשלגן וסידן. כמו כן, מכיל הדבש נוגדי חמצון שמקנים תכונות אנטי דלקתיות. בנוסף, בהשוואה לסוכר, לדבש יש השפעה קטנה יותר על רמות הסוכר בדם. כמו כן מאחר וטעמו של הדבש מתוק יותר מזה של סוכר, זה מאפשר לצרוך ממנו מעט.

יחד עם זאת, אם רוכשים דבש מעובד בסופרמרקט, הוא עשוי להכיל גם סוכר או סירופ. לפיכך, חשוב לקרוא את רשימת הרכיבים המתפרסמת על גבי האריזה, לפני הקנייה.

אז כן או לא?

חשוב לזכור שנושא הפחמימות הוא עניין כמותי, כך שמתינות היא המפתח להצלחה. התייעצו עם הדיאטנית והצוות הרפואי ובחנו את הדבש על עצמיכם בהיבט של רמות סוכר לאחר צריכתו, אם אתם עושים שימוש במד סוכר רציף ללא דקירות תוכלו דרכו לקבל פידבק חשוב וללמוד משהו על הגוף שלכם והתגובה שלו לדבש. כמו כן, זכרו שבשגרה עדיף לצמצם כמה שיותר את צריכת הסוכרים הפשוטים. במהלך החג, ברגע שכולם יושבים סביב השולחן, ההמלצה היא לקחת פלח קטן של תפוח עם טבילה קטנה בדבש. מלבד זאת, מה שיותר חשוב זה לגבות את הטעימות האלו, ושל שאר סימני החג שגם הם עשירים בפחמימות - דלעת, גזר, פירות יבשים ועוד -  באוכל אמיתי כמו ירקות, וחלבונים ולוותר על מזונות פחמימתיים כתוספת.

עדינה בכר היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

תגיות:דבשבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה