נטורופתיה ורפואה טבעית

סוד העגבניה: למה חשוב לצרוך ליקופן?

למה חשוב כל כך לאכול מאכלים המכילים ליקופן, ואיך הכי טוב לצרוך אותו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ליקופן הוא קרטנואיד - פיגמנט טבעי, שנותן צבע אדום בפירות וירקות, פועל כנוגד חמצון עוצמתי ומנטרל רדיקלים חופשיים שגורמים להרס תאים בריאים בגוף, פוגעים בחומר התורשתי של התאים וגורמים למחלות ולהאצת תהליך ההזדקנות.

בגופנו, הליקופן נמצא בפלזמה וברקמות. גוף האדם לא מייצר ליקופן, לכן חשוב לקבלו מהמזון. הליקופן נמצא בעיקר במזונות אדומים. המקורות הטובים לליקופן הן עגבניות – הספק העיקרי של הליקופן בתזונה, וכן אבטיח, אשכולית אדומה, פלפל אדום, פפאיה וירקות עליים - שלמרות צבעם הירוק מכילים גם ליקופן.

ליקופן, בניגוד למרכיבים תזונתיים אחרים, לא נפגע בתהליך הבישול. להיפך, בישול וחימום עגבנייה מפרק את הקפסולה התאית והופך את הליקופן לזמין יותר לגוף. הליקופן מסיס בשומן ולא במים. לכן אכילה של מאכלים המכילים ליקופן יחד עם מעט שמן איכותי, כמו שמן זית או אגוזים, תגביר את ספיגתו.

בעבר הכירו את העגבנייה כירק בעל סיבים תזונתיים וויטמין C. אך 90% מהצבע האדום של עגבנייה בשלה הוא ליקופן, והכמות הגבוהה שלו נמצאת דווקא בקליפה, לכן חשוב לא לקלף עגבניות. דאגו להשרות כמה דקות במים ולשטוף היטב.

מחקרים מדעיים מראים שיש קשר בין צריכת ליקופן לבין מניעת סוגים שונים של סרטן ושל קטרקט, שנגרמים כתוצאה מנזקי החמצון. יש גם קשר בין צריכת עגבניות ומוצריהן לסיכון מופחת של מחלות לב וכלי דם.

כנוגד חמצון עוצמתי, ליקופן עשוי להפחית כולסטרול ושומנים בדם. ליקופן נקשר להגנה על העור מפני נזקי השמש, בשל היותו אנטיאוקסידנט.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מוותרים על העגבנייה, השייכת למשפחת הסולניים.

הסולנין הוא חומר שהצמח מייצר כדי להגן מפני חרקים. ישנו חלק קטן של אנשים שרגישים לסולנין, במיוחד כאלו הסובלים מדלקות מפרקים. להם ההמלצה היא להפסיק לצרוך מוצרים שמכילים סולנין - תפוחי אדמה, פלפל, חציל ועגבנייה - במשך שבועיים-שלושה. אם מרגישים הקלה בתסמינים, אפשר להסיק שיש למזונות אלו השפעה מסוימת על המחלה.

ככל שהעגבנייה אדומה יותר ובשלה יותר - כמות הסולנין שבה קטן יותר. כמו כן, בישול יקטין במידה ניכרת את כמות הסולנין שבה.

חשוב לזכור שברסק עגבניות ובמוצרים מעובדים אחרים יש תוספי סוכר, חומרים משמרים ועוד.

השתדלו לאכול מאכל אחד המכיל ליקופן, לפחות פעם ביום.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:בריאותליקופן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה