חדשות בעולם

ארצות הברית הודיעה: סנקציות על סוכנות החלל של איראן

בעקבות כישלונה של איראן בשבוע שעבר לשגר לוויין לחלל, הודיע הממשל האמריקני על הטלת סנקציות על סוכנות החלל האיראנית וגופים הקשורים אליה. מזכיר המדינה מייק פומפאו: "ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להשתמש בתוכנית החלל שלה כמסווה לקידום תוכנית הטילים הבליסטיים"

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ארצות הברית הודיעה אמש (שלישי) כי היא מטילה סנקציות על סוכנות החלל האיראנית, וזאת בעקבות הניסיון הכושל שעשתה איראן בשבוע שעבר לשגר לוויין לחלל. מדובר בסנקציות הראשונות מאז ומעולם שמטילה ארצות הברית על הסוכנות. הסנקציות הוטלו גם על המרכז למחקר החלל והמכון לחקר האווירונאוטיקה באיראן, הקשורים לסוכנות החלל של איראן.

לאחר ההודעה שמסר משרד האוצר האמריקני על הטלת הסנקציות, אמר מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, בהצהרה שפורסמה מטעמו כי "ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להשתמש בתוכנית החלל שלה כמסווה לקידום תוכנית הטילים הבליסטיים". הוא הדגיש כי ניסיונה האחרון של איראן לשגר לוויין מלמד על "דחיפותו של האיום". לדבריו, על הסנקציות לשמש כ"אזהרה עבור הקהילה המדעית הבינלאומית, כי שיתוף פעולה עם תוכנית החלל של איראן עלול לתרום ליכולתה של טהראן לפתח מערכת לשיגור נשק גרעיני".

בארצות הברית הזהירו את איראן זה מכבר שלא להמשיך בתוכנית החלל שלה, וזאת בטענה כי תוכנית זו עושה שימוש בטכנולוגיה זהה לזו של טילים בליסטיים ארוכי טווח, ובכך מסייעת לפיתוח טילים בליסטיים הנחוצים כדי לשגר ראשי נפץ גרעיניים. צעד זה מהווה הפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231 שאושרה ביולי 2015. איראן מצידה טוענת כי תוכנית החלל שלה נועדה אך ורק לצורכי שלום.

ביום חמישי שעבר דווח בארצות הברית, כי איראן נכשלה בניסיון לשגר לוויין לחלל. צילום לוויין, שפורסם על ידי רשת הרדיו הציבורית האמריקנית NPR, לימד כי הטיל שנועד לשגר את הלוויין התפוצץ על כן השיגור במרכז החלל על שם האימאם ח'ומייני במחוז סמנאן שבצפון-מזרח המדינה. למחרת פרסם הנשיא דונלד טראמפ, בחשבון הטוויטר שלו, תמונת לוויין שהציגה את ההרס הרב באתר. הוא כתב כי ארצות הברית לא הייתה מעורבת ב"תאונה הקטסטרופלית", ואיחל לאיראן בלעג "כל טוב והצלחה לקבוע מה אירע". דובר ממשלת איראן, עלי רבאי, אישר שלשום כי טיל התפוצץ במרכז החלל, אך הכחיש כי הפיצוץ אירע במהלך שיגור לוויין: "שום לוויין לא הועבר עדיין לכן השיגור. הפיצוץ אירע באתר ניסוי. זו תקלה טכנית, המומחים שלנו תמימי דעים על כך".

הכישלון בשבוע שעבר מצטרף לסדרת הכישלונות שחוותה איראן בתוכנית החלל שלה במהלך השנים, והשלישי מאז תחילת השנה. בחודש ינואר דיווחו כלי התקשורת במדינה כי לוויין, שנשא את השם "פיאם", לא הצליח להיכנס למסלולו. שר התקשורת של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי ג'הרמי, מסר כי הטיל שנשא את הלווין הצליח אומנם לעבור את שני השלבים הראשונים של השיגור, אך כשל בהגעה למהירות הנדרשת בשלב השלישי ולא הצליח להכניס את הלוויין למסלולו. שלושה שבועות לאחר מכן שוגר לוויין נוסף, אך גם במקרה זה השיגור נכשל לאחר שהלוויין לא הצליח להיכנס למסלולו. ה"ניו יורק טיימס" דיווח בחודש פברואר כי ארצות הברית פועלת לחבל בתוכנית הטילים והלוויינים של איראן, וזאת באמצעות החדרת חומרים פגומים למפעלים הקשורים לתוכנית החלל שלה.

תגיות:איראןארצות הבריתסנקציותלוויין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה