טורים אישיים - כללי

הדרת נשים או חרדים?

שדולת הנשים, תכניסו לכן טוב-טוב לראש: ההפרדה באירועים המיועדים אך ורק למגזר החרדי, איננה הדרה או השפלה אלא התחשבות מוסרית ומוצדקת בגברים ובנשים המעוניינים להשתתף באירוע מבלי שיצטרכו לוותר על קוצו של יו"ד מן ההלכה בה הם מאמינים

כנס אחדות לנשים חרדיות בירושלים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)כנס אחדות לנשים חרדיות בירושלים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)
אא

כאשר נשאל חבר פרלמנט ממחנה השמאל מה דעתו על קידום חוקי לאומיות על ידי המחנה היריב, הוא הגיב באמירה כי "מדובר בגזענים גמדים, פופוליסטים, אופורטוניסטים. אני מתגעגע לגזענות של פעם – פעם גזען היה גזען". אם תרצו, זה התיאור הטוב ביותר לעתירה, ולאחריה החלטת בית המשפט, שהגישה שדולת הנשים לבית המשפט בנצרת לאסור את ההפרדה המגדרית בהופעה המוזיקלית בעפולה.

לפני שניגש לדיון הערכי, אי אפשר שלא להתייחס לחוק איסור אפליה (סעיף 3ד) שמתיר הפרדה מגדרית במקום שבהיעדרו ימנע מתן השירות לציבור הדורש הפרדה. אבל מה שווה החוק אם אי אפשר לכופף אותו?

הלאה: כולנו, כולל "מגן הנשים", יודעים היטב שההפרדה המגדרית היא כבר מזמן איננה שאלה של נורמות הלכתיות. ההפרדה המגדרית, במצב שהחברה הרלוונטית מקבלת זאת על עצמה, מרצון ובראש מפוכח, כנורמה חברתית, הרי שאין בכך שום פגיעה בקהל היעד. ככה עובדת דמוקרטיה. אם לא מתאים לכן, אתן מוזמנות ליצור גם עולם מקביל של ערכים.

בעין חילונית עוד אפשר להבין את הביקורת לדרישה הדתית, למשל, שלא להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, וזאת בהסתמך על טענה כי מדובר בהחלה של נורמות הלכתיות. אבל אתן, אתן, הלכתן צעד אחד רחוק מדי. הדרישה שנשים חרדיות יחשבו כמוכן ויחילו את הנורמות החברתיות שאתן גדלתן עליהן, אמורה להטריד ולקומם כל אדם שערכי הדמוקרטיה והפלורליזם יקרים לליבו. זו זכותכן לגדול ולחנך את ילדיכן על הדרך שבה חינכו או הרגילו אתכן, לא זכותכן לכפות זאת עלינו.

ומכאן אני בא ושואל: שדולת הנשים, אתם שמגדירים עצמכם כעמותה "לקידום חברה ישראלית שוויונית והוגנת", מדוע אתן לא נאבקות בצורה דומה על פערי השכר בין הנשים לגברים? מדוע אתן לא נאבקות כך גם ב"אפליית הנשים הבוטה" במגזר הערבי? או, מדוע אתם לא נאבקים כך ברצח נשים במגזר הערבי? מדוע כשנשואי העניין הם חרדים היחס משתנה? וכי לא מגיע להם לחיות באופן שהם מאמינים בו?

וגם המילה שאתם מתהדרים בה  - "שוויון", איזה שוויון יש לנשים חרדיות שגזלתם מהן בבריונות את הזכות לצפות בהופעה שמתאימה לאורח חייהן? האם יתכן שבדרישה שלכן שכל הנשים החרדיות יחשבו כמוכן – למרות שאתן יודעות היטב שאין סבירות שזה יקרה – פשוט איבדתן את זה? מה חטאו ילדים, והורים לילדים שכבר קנו כרטיסים, שהם לא יזכו לכמה שעות של קמפינג ובילוי בדרך שהם מאמינים בה?

ערכי מוסר אניני-טעם, והמאבקים הקשים בעד זכויות "המיעוטים", של מחנה השמאל, שוב מדלגים בקלילות על הציבור הדתי. אומרים שהמונח "צביעות" נופל רק על אנשים בעלי השקפה שמאלית מאחר ומחנה זה מתיימר להתהדר בנוצות הכי יפות בשכונה. אז הנה לכם דוגמה של צביעות. פלורליזם לחילונים בלבד. 

תכניסו לכן טוב-טוב לראש: ההפרדה באירועים המיועדים אך ורק למגזר החרדי, איננה הדרה או השפלה אלא התחשבות מוסרית ומוצדקת מן המעלה הראשונה בגברים ובנשים, המעוניינים להשתתף באירוע מבלי שיצטרכו לוותר על קוצו של יו"ד מן ההלכה בה הם מאמינים. הסיבה שגברים חרדים לא לוחצים את ידן של נשים איננה נובעת משוביניזם או בוז, אלא מתוך כבוד למעמד האישה.

עדיין לא נתקלתי בבוס חילוני שפיטר עובדת חרדית כי היא לא הרשתה לו ללחוץ את ידה, מאחר ולכולם ברור שזה עניין חברתי שנועד לשמור על אורחות חייה של האישה. אבל אתכן מה זה מעניין? תמשיכו להיאבק בנשים החרדיות ותרמסו את כבודן ואורחות חייהן. סתם כי אפשר לחבוט בדתיים וזה פופולרי.

תגיות:חרדיםנשיםהפרדה מגדריתיחסי דת מדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה