דיכאון וחרדות

רוצה לשלוט? שחרר!

האדם הכי מפחד מהתחושות, מהפחד, מאיבוד השליטה. ואז הוא מנסה בכוח לשלוט על מה שאינו בר שליטה, ובכך הוא רק מעצים את תחושת הפחד ואיבוד השליטה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאפיין שאני פוגש שוב ושוב אצל אנשים עם הפרעות חרדה, מחשבות טורדנית וכפייתיות, מתח, וזוגיות לא נעימה, הוא ניסיון השליטה על תחושות ומאורעות חיים.

האם זה אפשרי?

תחשבו על המטאפורה הבאה (מתוך תרפיית קבלה ומחויבות, ס' הייז): נניח שיש לי את מכשיר הפוליגרף – מכונת אמת, המשוכלל ביותר עולם. כל תזוזה קלה ברגשותיכם מזוהה מיד, אני רואה זאת, ואם זה יקרה, אגיב בחמרה... עכשיו, אני מזהיר! אל תרגישו כלום! שלטו על רגשותיכם!... כדי לתמרץ אתכם, אני שולף אקדח, ומזהיר, שאם תזוהה תזוזה ברגשותיכם, אז...

מה לדעתכם הולך לקרות? נכון. המכונה כנראה תתפוצץ מעוצמת הלחץ והרגשות שיתזזו שם...

אז האם באמת אפשר לשלוט ברגשות?...

בדיוק היום שוחחתי עם הורים של בחור שמטופל אצלי, והאם הזכירה את הפגישות שהיו לי איתם כשהגיעו לייעוץ זוגי, לפני כשנתיים. במהלך הפגישות איתם כזוג, עלה נושא החרדתיות שלה. נתתי לה מעט כלים להתמודדות. אמנם הטיפול התמקד בזוגיות, אך נגענו מעט גם בזה. אף על פי שסיימנו את הפגישות (שהתמקדו בזוגיות), היא לקחה את עניין החרדות ברצינות, והחליטה שהיא משתחררת מהחרדות ומהתלות השלילית שחנקה את בעלה ואותה. היא התמידה בעבודה עצמית, ולא היססה להתקשר מידי פעם כדי לקבל הכוונה איך להתמודד במצב כזה או אחר.

היא הגיעה לתוצאות מדהימות. אם בעבר הייתה חווה כמה התקפי חרדה ביום (!) - זה עזב אותה! אם בעבר היתה נלחצת מהתנהגויות של בעלה, שהעלו לה חששות שונים ומשונים, היום היא זורמת ללא חשש!

"פעם הייתי עוטפת את הילדים, שומרת ודואגת על כל צעד שלהם", היא אומרת. "היום, שיניתי את כל ההתנהלות שלי מולם. אני משחררת ונותנת להם להתמודד - לפעמים, אף על פי שאני כן יכולה לסייע. שיתנסו! קורה לי עדיין שפתאום אני מתחילה להילחץ מהחרדות של הילד, למשל, אך אני מזכירה לעצמי, שבסוף, כמו שאני יצאתי מזה, כך גם הוא יצא מזה. הוא מטופל, ובכל אופן, אני מצדי עושה מה שאני יכולה, אז הכל בסדר! ואז אני נרגעת".

ותשמעו איך היא הגדירה יפה את התהליך שעברה: "למדתי", היא אומרת, "לשחרר את האגרוף הקפוץ! לא לנסות לשלוט על העתיד והרגשות. למדתי לשחרר!".

זה הסוד מול פחדים, דאגות וחרדות. שם, האדם הכי מפחד מהתחושות, מהפחד, מאיבוד השליטה. ואז הוא מנסה בכוח לשלוט על מה שאינו בר שליטה, ובכך הוא רק מעצים את תחושת הפחד ואיבוד השליטה!

דווקא היכולת לשחרר, מייצרת יותר שליטה! זה כמו שתיאר אדם אחר את "מלחמת החרדות" שלו (מתוך ס' הייז, תרפיית קבלה ומחויבות): "הרגשתי שאני נלחם עם מפלצת. היא מושכת את החבל אליה, ואני מושך לכיווני, ובינינו פעור בור... אני מפחד ליפול לבור, ולכן מושך את החבל אלי. עד שפתאום תפסתי, שאני יכול פשוט לשחרר. לשחרר את החבל...!".

זה סוד השליטה.

לשחרר!   

תגיות:פיתוח האישיותחרדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה