חדשות בעולם

לאחר קריאת נתניהו: מעצמות אירופה מגנות את איראן

על רקע הודעת הממשל האמריקני כי שיגר בקשה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לכנס בדחיפות את הוועידה המשותפת, הודיעו בגרמניה ובבריטניה כי הן שוקלות להצטרף לבקשה. גרמניה: "איראן הפרה את תנאי הסכם הגרעין מ-2015 וחייבת לעצור לאלתר ולחזור בה מצעדיה"

נתניהו עם קנצלרית גרמניה (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו עם קנצלרית גרמניה (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

לאחר הודעת טהראן הבוקר (ראשון) כי היא החלה בהפרת הסכם הגרעין וחידוש ייצור האורניום המועשר, בגרמניה ובבריטניה גינו את איראן וקראו לה לעצור את הפרות הסכם הגרעין שחתמו עמה ב-2015. לפי הודעת דובר משרד החוץ בברלין, "גרמניה ושותפותיה לאיחוד האירופי מודאגות ביותר מהודעת איראן על חידוש העשרת אורניום מעבר לרף של 3.67, שנקבע בהסכם הגרעין. אנו מחכים כעת למידע נוסף מסוכנות הגרעין של האו"ם (סבא"א).

"יחד עם חברות האיחוד האירופי קראנו שוב ושוב לאיראן לא לנקוט צעדים נוספים, שיעמידו בסכנה את הסכם הגרעין. אנחנו קוראים בתקיפות לאיראן להקפיא את הצעדים, שנקטה בניגוד למחויבויות שלה במסגרת הסכם הגרעין ולחזור בה מהם - בכלל זה העשרת אורניום מעבר לרף המוסכם", נכתב בהודעת משרד החוץ הגרמני. בנוסף, לאחר שהממשל האמריקני העביר בסוף השבוע בקשה דחופה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לכנס ועידה בנושא הנסיגות האיראניות מהסכם הגרעין, הודיעו בברלין כי הם שוקלים להצטרף לבקשה האמריקנית.

גרמניה, מדינה נוספת החתומה על הסכם המעצמות עם איראן, גינתה גם היא את המהלך האיראני, והודיעה באופן חד-משמעי כי "איראן הפרה את תנאי הסכם הגרעין מ-2015 וחייבת לעצור לאלתר ולחזור בה מצעדיה", נכתב בהודעה. "בזמן שבריטניה נותרה מחויבת לחלוטין להסכם, איראן חייבת להפסיק את כל ההפרות", הוסיפו בלונדון. בהודעתם הדגישו גם הם כי יקיימו שורת התייעצויות עם שאר המדינות החברות בהסכם ויחליטו על אופן הפעולה מול טהראן.

אמש, לקראת הודעת טהראן על מימוש האיום לפרישה חלקית מהסכם הגרעין, שוחח נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. בתום השיחה, מקרון מסר כי שני הצדדים הסכימו לבדוק אפשרות לחדש את המגעים בנוגע לסוגיית הגרעין. מארמון האליזה נמסר כי מקרון "מגנה" את החלטת טהראן, כאשר במקביל הדגישו לא יפעילו את מנגנון הסנקציות שנקבע בהסכם הגרעין. "זו לא אופציה בשלב זה", אמר גורם בארמון לסוכנות הידיעות רויטרס.

 

נתניהו למדינות אירופה: "איפה אתם?"

הבוקר הודיעה איראן כי תחל בהעשרת אורניום מעבר להגבלה שהותרה לה בהסכם הגרעין, זאת בהמשך להודעתה בחודש שעבר כי החלה בצמצום  מחויבויותיה להסכם, ממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במאי אשתקד. לפי ההודעה, איראן תחצה את רף העשרת האורניום העומד על 3.67%, אחרי שכבר חצתה בשבוע שעבר את כמות האורניום המועשר שבה מותר לה להחזיק.

בהודעתה, המשיכה טהראן בהפעלת הלחצים על מדינות אירופה להציל את ההסכם, ומסרו כי ימשיכו בצמצום מחויבויותיה להסכם בכל 60 ימים, אלא אם שאר המדינות החתומות בהסכם מולה - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין – יגנו עליה מפני הסנקציות האמריקניות שפוגעות אנושות בכלכלתה. "הדלת לדיפלומטיה עדיין פתוחה, אבל יש צורך ביוזמות חדשות", אמר עבאס עראקצ'י, יו"ר סוכנות הגרעין של איראן.

הגינוי האירופי למהלכיה של איראן באו על רקע דבריו הבוקר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו קרא למעצמות אירופה לעמוד בהתחייבותם ולהפעיל את הסנקציות נגד טהראן: "קראתי היום בבוקר מאמר ב'וושינגטון פוסט' שמסביר שזה שאיראן עולה בהעשרה מעבר לגבול המותר – זה לא נורא, כי זה צעד קטן. טעות. ההעשרה הזו נועדה רק לדבר אחד – להכין נשק גרעיני להעשרת אורניום", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

"זהו צעד מאוד מסוכן", הדגיש ראש הממשלה, "ואני קורא לידידיי, ראשי צרפת, בריטניה, גרמניה: אתם חתמתם על ההסכם הזה, ואמרתם שברגע שהם יעשו את הצעד הזה, יהיו סנקציות חריפות שיינקטו. זו הייתה ההחלטה של מועצת הביטחון. איפה אתם? אני שואל אתכם – לא בהתרסה, אלא מתוך ידיעה משותפת של ההיסטוריה, ומה קורה כשמשטרים טוטליטריים תוקפניים יכולים לעבור את הגבול, לקראת דברים שהם מסוכנים מאוד לכולנו. תנקטו את הפעולות שהבטחתם לנקוט, תטילו את הסנקציות".

תגיות:איראןבריטניההסכם הגרעיןגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה