חדשות בארץ

מתה ניצולת השואה שסלחה לנאצים

הלכה לעולמה אווה מוזס קור, ניצולת מחנה אושוויץ שעברה ניסויים אכזריים עם אחותה התאומה, אשר נודעה בשל העמדה הסלחנית שלה כלפי פשעיהם הנוראים של הנאצים. "סלחו לאויב הכי נורא שלכם - זה ירפא את נפשכם וישחרר אתכם", אמרה באחת מהפעמים ועוררה סערה רבתי

מחנה ההשמדה אושוויץ (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)מחנה ההשמדה אושוויץ (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
אא

אווה מוזס קור, ניצולת השואה היהודית שהתפרסמה באמירתה כי היא סולחת לד"ר יוזף מנגלה ימ"ש, מתה הערב (חמישי) בגיל 85 במהלך סיור לימודי במחנה ההשמדה בקראקוב שבפולין. קור הייתה תושבת אינדיאנה שבארצות הברית, ועסקה כל חייה בהנצחת השואה.

קור נולדה ברומניה ב-1934, וב-1944, גורשה עם משפחתה למחנה אושוויץ. הוריה ושתיים מאחיותיה נרצחו במחנה, והיא, יחד עם תאומתה מרים, שרדו, זאת לאחר שעברו ניסויים אכזריים. ב-1950 עלו השתיים לישראל, ולמדו בבית ספר חקלאי. קור שירתה בצה"ל. לאחר נישואיה לאזרח האמריקני, מייקל קור, היגר הזוג לארצות הברית וקבע את מגוריו באינדיאנה. ב-1984 הקימה קור ארגון ניצולי שואה שבוצעו בהם ניסויים במחנה אושוויץ, נוסף למוזיאון ומרכז ללימודי השואה Candles ("נרות").

לאורך חייה התפרסמה קור בשלל  אמירות שנויות-במחלוקת, באחת מהן אף אמרה כי בשל הצורך להגיע לשקט נפשי, על ניצולי השואה לסלוח לפושעים הנאצים. כדי להדגיש עמדה זו, נלוותה ב-1995 לרופא נאצי למסע לאתר ההנצחה באושוויץ, שם הצהירה כי היא סולחת על פשעיו האכזריים. "הרגשתי שעול הכאב הוסר מעל כתפיי", הסבירה עשור לאחר מכן בריאיון לרונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות". "כבר לא הייתי קורבן של אושוויץ. כבר לא הייתי אסירה של העבר הטראגי שלי, סוף סוף הייתי חופשיה. אז אני אומרת לכולם: סלחו לאויב הכי נורא שלכם - זה ירפא את נפשכם וישחרר אתכם".

קור אף הוסיפה כי סליחתה היא לא רק לעם הנאצי, אלא גם באופן אישי לד"ר מנגלה שביצע ניסויים מרים בה ובאחותה, כמו רבים מבני העם היהודי שאף הומתו בייסורים בלתי נתפשים. "אני סולחת להם על שהרגו את ההורים שלי, שגזלו ממני את שאר משפחתי, שלקחו ממני את הילדות, שהפכו את חיי לגיהינום, שיצרו עבורי סיוטים שליוו אותי לילה-לילה ב-60 השנים האחרונות", אמרה, "בשמי - ורק בשמי - אני מוחלת להם על כל המעשים הנוראיים הללו" הדגישה.

אבל גם לאחר עשור מעת דבריה אלו, ב-2015, שוב עוררה סערה רבתי במהלך המשפט שנערך בגרמניה לאוסקר גרונינג, קשיש נאצי ששימש כ"מנהל חשבונות" באושוויץ. קור, שזומנה להעיד, כמו 60 ניצולי שואה אחרים, הדהימה את הקהל כאשר פנתה לגרונינג והצהירה כי היא סולחת לו. גרונינג הורשע בסיוע לרצח של 300 אלף איש, אך הסערה לא שככה. בריאיון שהעניקה ל'הארץ', הסבירה קור כי סלחה לנאצים "לא כי הם אנשים טובים", אמרה, "אלא כדי לשחרר את עצמי מכבלי העבר ולאפשר לי להיות אדם שמח".

אלא, שבניגוד מוחלט למורשעים נאצים אחרים, גרונינג לא הכחיש בשום שלב את מעשיו, אלא התנצל בפני הנוכחים. "אין ספק שאני נושא באחריות מוסרית. אם יש בכך גם אחריות פלילית - תחליטו אתם", אמר באולם המשפט, וריגש את קור. "ביקשתי להודות לו על העדות שלו", אמרה. "אני לא חושבת שהעולם מבין עד כמה היא הייתה חשובה. הניאו-נאצים מכחישי השואה לא יוכלו להתכחש לעדות של נאצי". קור הביעה את התנגדותה לתקופת מאסרו בת ה-4 שנים, ואמרה: "זה מטופש לשלוח לכלא אדם בן 94. במקום זה צריך להשתמש בעדות שלו לחינוך והסברה", אמרה. יש לציין כי הקשיש מת ב-2018, בטרם הספיק להיכנס לכלא.

תגיות:מנגלהניצולי שואהנאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה