חדשות יהדות

ירח של דם - סימן לגאולה קרובה?

ארבעה ליקויי ירח רצופים הם תופעה אסטרונומית מעניינת, אבל האם ידעתם שכמרים נוצרים עומדים מאחורי הטענה שלליקויים הללו יש משמעות מיוחדת עבור עם ישראל?

אא

גם אתם נתקלתם בתמונות של ירח אדום כדם, מלוות בהסברים נלהבים על ליקוי הירח של ט"ו בניסן, ועל כך שהוא מבשר על מלחמת גוג ומגוג וביאת המשיח?

המשיח, כמובן, יכול לבוא בכל יום ואף על פי שיתמהמה עם כל זה נחכה לו, כפי שאנו אומרים ב'אני מאמין'. אבל המצגות המפוארות וההסברים המפורטים המנסים לשכנע אתכם שארבעה ליקויי ירח מתשע"ד ועד תשע"ו נושאים בחובם בשורה יוצאת דופן -  אינם אמינים כלל. 'נבואת ירחי הדם' כפי שהיא קרויה באנגלית, נהגתה על ידי...כומר נוצרי בשם מארק בליץ.

סימן לגאולה קרובה? סימן לגאולה קרובה?

את הפרסום העולמי ל'נבואה' הזו יצר המטיף האוונגליסט הנודע ג'ון האגי, שכתב ספר רב-מכר בשם 'ארבעה ירחים של דם'. האגי כותב בספר על אמונתו לפיה ארבעת ליקויי הירח המלאים הצפויים בין תשע"ד ותשע"ו בסביבות פסח וסוכות, המהווים תופעה אסטרונומית הקרויה 'טטרד' - ארבעה ליקויים מלאים רצופים בלי ליקויים חלקיים ביניהם - רומזים על אירוע רב משמעות בשל צבעו האדום (או הכתום, או החום, או הצהוב...) של הירח בעת הליקוי. בליץ, ההוגה המקורי של התיאוריה, מטיף כי הטטרד רומז לחזרתו הקרובה של אותו האיש לעולם, בעוד האגי טוען כי כל טטרד קשור לאירועים חשובים בהיסטוריה היהודית שתחילתם בטרגדיה וסופם בניצחון.

איך הגיעה התיאוריה הנוצרית הזו אל בתי ישראל? ובכן, האגי ובליץ מסתמכים בין השאר על פסוק בספר יואל שאומר: "השמש יהפך לחשך והירח לדם לפני בוא יום ה' הגדול והנורא". זה, כנראה, הספיק לאנשים מסוימים כדי להעניק 'חותמת יהודית' לתיאוריה כולה.

עם זאת, מומחים רציניים המאמינים בתנ"ך שחקרו את התיאוריה, מצאו בה חורים רבים. ראשית, הפסוק ביואל מזכיר, עוד לפני הירח, שמש שתהפוך לחושך – לכאורה, ליקוי חמה, שלא התרחש. שנית, אי אפשר לייחס חשיבות רבה מידי לכך שליקויי החמה מופיעים בפסח או סוכות שכן בגלל שלוח השנה היהודי נקבע על פי הלבנה, כשישית מכל ליקויי החמה מתרחשים בסביבות פסח או סוכות. בנוסף, באלפיים השנים האחרונות היו לא פחות מ-62 טטרדים, שמונה מהם התרחשו בסוכות ובפסח בדיוק כמו בטטרד הנוכחי, ורוב הטטרדים לא היו סמוכים לאף אירוע משמעותי בהיסטוריה היהודית. ולבסוף, שלושה מתוך ארבעת ליקויי הירח של הטטרד הנוכחי לא ייראו כלל בארץ ישראל – מה שלא הגיוני במיוחד אם מדובר על נבואה מיוחדת לעם ישראל.

ועם זה לא מספיק, לצד הפסוק ביואל, אותו איננו מבינים היטב יותר מאשר את שאר נבואות הגאולה, יש לקרוא את הפסוק מספר ירמיהו: ” כֹּה אָמַר ה', אֶל-דֶּרֶךְ הַגּוֹיִם אַל-תִּלְמָדוּ, וּמֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם, אַל-תֵּחָתּוּ:  כִּי-יֵחַתּוּ הַגּוֹיִם, מֵהֵמָּה". (ירמיהו, י, ב).

תגיות:גאולהירחמשיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה